به گزارش پارس ، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری که در تاریخ 1394/7/13 برگزار شده بود، صبح امروز در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد منتشر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به توطئه و تهاجم همه‌جانبه فرهنگی، اعتقادی و سیاسی دشمن با استفاده از همه ابزارها علیه انقلاب اسلامی، گفتند: سست کردن اعتقادات دینی و سیاسی و تلاش برای جذب جوانان فعال و اثرگذار در سطوح مختلف از جمله برنامه‌های لشکر سیاسی و فرهنگی دشمن است.

رهبر انقلاب، تلاشهای جاری و فعالیتهای جریان مؤمن و حزب اللهی و مسئولان متعهد در مقابل این تهاجم دشمن را مفید و لازم خواندند و افزودند: کار در خصوص ترویج و تعمیق مفاهیم مهمی نظیر «جهاد»، «شهید و شهادت» و «صبر برای خدا»، از جمله کارهای مهمی است که می‌تواند توطئه دشمن را خنثی کند.

ایشان، لازمه کار عمقی در ترویج این مفاهیم اساسی را اقناع مخاطبان و استفاده از ابزارهای هنری و تبلیغی خواندند و گفتند: اصحاب فکر و اصحاب هنر باید با همکاری یکدیگر، محصولات مؤثری را تولید کنند که این کار هم وظیفه مسئولان دولتی و غیر دولتی است و هم برعهده جریان مؤمن مردمی می‌باشد.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به انگیزه، اخلاص و حضور بارز مردم استان چهارمحال و بختیاری در صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس، از رشادتهای مردم این استان تجلیل کردند.

مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار به شرح زیر می باشد:

 

   بسم ‌اللَّه ‌الرّحمن ‌الرّحیم ‌

 من خاطره ‌هاى خوبى از چهارمحال ‌وبختیارى دارم. یک سفر در سالهاى دهه ‌ى 60 - زمان ریاست جمهورى - رفتم به شهرکرد براى تشجیع و تحریص مردم به حضور در جبهه ‌ها؛ این یک سفر استانى بود که استانهاى متعدّدى میرفتیم، ازجمله رفتم شهرکرد. خب، همه ‌جا مردم اجتماع میکردند و تجاوب(1) میکردند لکن شهرکرد در ذهن من همین ‌طور زنده مانده. هوا هم سرد بود - آنجاها هم سرد است - محلّ سخنرانى ما را گذاشته بودند یک جایى که دو خیابان از آن منشعب میشد. من همین ‌طور که نگاه کردم، دیدم تا آنجایى که چشم کار میکند، این مردم در هر دو خیابان با لباسهاى محلّى، با پرچمهاى گوناگون، با آثار حضور واقعى و قلبى - و نه فقط جسمانى - شرکت دارند و حضور دارند. به ‌قدرى این حضور بارز بود و انگیزه ‌ى مردم آشکار بود که انسان با یک نگاه کردن، خیلى چیزها را میفهمید از این مردم و از این منطقه.

من فراموش نمیکنم و این در یادم است. البتّه قبل از آن و بعد از آن هم شهرکرد رفته ‌ام و با مردم و با اجتماعات مواجه شده ‌ام لکن آن سفر سفر عجیبى بود و تأثیر عجیبى در ذهن بنده باقى گذاشت. یک بار هم قبل از آن، براى ملاقات با تیپ قمربنى ‌هاشم رفتم شهرکرد و رفتم مرکز تیپ؛ آن هم هرگز از یاد من نمیرود. خب، من [ به ‌] مراکز بچّه ‌هاى سپاه [ در] اغلب جاها رفته ‌ام؛ میرفتیم مى ‌نشستیم حرف میزدیم، بحث میکردیم. یک جاهایى در بین این مراکز، یک خصوصیّاتى داشت که در ذهن انسان باقى میماند؛ یکى ‌اش همین تیپ قمربنى ‌هاشم شهرکرد است که من یادم نمیرود؛ رفتیم آنجا، بچّه ‌هاى بااخلاص، مؤمن، وضعیّت فقیرانه، آنجایى که اینها داشتند، خیلى وضعیّتِ با امکانات محدود امّا درعین ‌حال انگیزه ‌هاى محکم؛ و رفتیم و ساعتهایى - حالا یادم نیست چند ساعت - با اینها بودیم، ناهار هم با اینها خوردیم؛ من با یک احساس بسیار رضایتمندى از آنجا بیرون آمدم.

 خب، چیزهایى هم که آقایان گفتند از سوابق علمى و نظامى و سیاسى و مانند اینها، آنها هم همه به ‌جاى خود محفوظ و همه ارزش است. نکته ‌اى که آقاى نکونام گفتند درباره ‌ى آمدنِ مردم چهارمحال ‌وبختیارى [ به تهران ‌] براى ابراز بیزارى از بختیار،(2) خیلى مهم است. ممکن است مردم شیراز، مردم مشهد، مردم تبریز هم بیایند از بختیار ابراز بیزارى بکنند امّا خیلى فرق میکند که مردم بختیارى بیایند از یک فرد سیاسىِ شاخص بختیارى که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزارى کنند؛ این نکته مهم است. این هم که ایشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز روز شاخصى باشد، درست است، این واقعاً جا دارد؛ چون در بین عشایر این وابستگى ‌ها و پیوندهاى عشایرى، چیز کوچکى نیست، چیز خیلى مهمّى است. اینها همان کسانى هستند که در قضیّه ‌ى مشروطه، بلند شدند از شهرکرد - آن ‌وقت ده ‌کرد - آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهاى بزرگى را انجام دادند، بیشتر با پیوندهاى محلّى این کار را میکردند؛ یعنى تأثیرات قبایلى و عشایرى بر روى مردم وجود داشت که حرکت میکردند مى ‌آمدند. امّا همین پیوندها در آنجایى که پاى دین در میان است، پاى انقلاب در میان است، پاى امام در میان است، بکلّى کم ‌رنگ میشود و بى ‌خاصیّت میشود و از بین میرود؛ این خیلى چیز مهمّى است. بنابراین خیلى کار بجا و بموقعى است این بزرگداشتى که دارید انجام میدهید.

 به یک نکته ‌اى توجّه کنید: ما مواجهیم با یک حمله ‌ى همه ‌جانبه ‌ى فرهنگى و اعتقادى و سیاسىِ اعلام نشده؛ یعنى شما حالا که من دارم میگویم، قاعدتاً از من قبول میکنید لکن اطّلاع ندارید از آنچه دارد اتّفاق مى ‌افتد؛ بنده اطّلاع دارم از آنچه دارد اتّفاق مى ‌افتد؛ من دارم میبینم چه دارد اتّفاق مى ‌افتد؛ لشکر فرهنگى دشمن و لشکر سیاسى دشمن با همه ‌ى ابزارهایى که برایشان ممکن بوده، حمله کرده ‌اند به ما براى سست کردن اعتقادات دینى ما، سست کردن اعتقادات سیاسى ما، تقویت نارضایى ‌ها در داخل کشور، جذب جوانها بخصوص جوانهاى فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف براى مقاصد خودشان؛ دارند کار میکنند. خب، در مقابل اینها کارهایى دارد انجام میگیرد؛ بچّه ‌هاى حزب ‌اللّهى، مردمان  مؤمن، مسئولان باتعهّد کارهاى خوبى دارند انجام میدهند لکن بیش از اینها باید در کشور کار بشود. یکى از قلمهاى مهم، همین است که این مفاهیم باارزش مثل مفهوم جهاد، مفهوم شهادت، مفهوم شهید، مفهوم خانواده ‌ى شهید، مفهوم صبر براى خدا، احتساب للَّه باید زنده بماند.

 خب، البتّه با تظاهرات بیرونى، بخشى از این مقصود انجام میگیرد، یعنى من مخالف نیستم با پرده ‌نویسى و تندیس و سردیس و اسم خیابان مانند اینها - اینها چیزهاى خوبى است؛ اینها لازم است، بیش از خوب -  لکن اینها اصلاً کافى نیست؛ اینها یک بخش خیلى کوچکى از آن کارى است که باید انجام بگیرد. کار را عمقى انجام بدهید؛ سعى کنید اثر بگذارید بر روى ذهنها؛ مخاطبان خود را اقناع کنید با سخنان درست خودتان. این کار، فکر کردن لازم دارد. اصحاب فکر، مردمانى که داراى قدرت تفکّر هستند و مسائل را میفهمند، همراه با اصحاب هنر، کسانى که هنرِ ارائه دارند، هنر تبلیغ دارند - از نقاّش و شاعر و فیلم ‌ساز و نویسنده و امثال اینها - باید همه با هم دست ‌به ‌دست هم بدهند، محصول کار چیزى از آب دربیاید که بر روى ذهن مخاطبین اثر بکند. یعنى آن توطئه ‌اى را که الان دارد اجرا میشود - نه اینکه دارد برنامه ‌ریزى میشود؛ برنامه ‌ریزى ‌اش خیلى قبل شده؛ الان دارد در کشور اجرا میشود - خنثى بکند. این کار، هم به ‌عهده ‌ى دولتى ‌ها است، هم به ‌عهده ‌ى مردمان مؤمن است، هم مسئولین رسمى، هم مسئولین غیر رسمى؛ هرکسى که تعهّدى دارد، در این زمینه باید فعّالیّت کند. یک قلمِ کار همین کار شما است؛ یعنى کار احیاء مفهوم شهادت و ارزش شهادت و ارزش شهید. در این جهت ان ‌شاءاللَّه حرکت کنید، خداى متعال هم کمک خواهد کرد.

    والسّلام ‌علیکم ‌ورحمةاللَّه ‌

 

1) جواب دادن ‌

2)  اشاره ‌ى حجّت ‌الاسلام والمسلمین محمّدعلى نکونام (نماینده ‌ى ولىّ ‌فقیه در استان چهارمحال و بختیارى و امام جمعه ‌ى شهرکرد) به حرکت جمعى از مردم استان به سمت تهران و دیدار ایشان با حضرت امام خمینى (قدّس ‌سرّه ‌الشّریف) در نوزدهم بهمن 1357 براى ابراز بیزارى از شاپور بختیار (آخرین نخست ‌وزیر رژیم پهلوى)