به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماایمن الظواهری سرکرده القاعده در نوار صوتی که به تازگی منتشر شده است، از گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش انتقاد کرد. القاعده و داعش که زمانی متحد یکدیگر بودند، اکنون به رقبای سرسخت تبدیل شده اند. برخی تحلیلگران نیز رابطه این دو گروه را به درگیری باندهای تبهکار بر سر منافع خودشان تشبیه می کنند. 

برایان تاد، گزارش داد القاعده و داعش به عنوان دو گروه مجزا برای استخدام سرباز با یکدیگر رقابت می کنند و اکنون مسئله جنبه شخصی پیدا کرده است. ایمن الظواهری برای نخستین بار علناً از ابوبکر البغدادی رئیس گروه داعش انتقاد کرد. الظواهری در پیام صوتی خود، گروه داعش و ابوبکر البغدادی را نامشروع دانست و گفت:«ما خلافت اسلامی (داعش) را به رسمیت نمی شناسیم و مسلمانان نباید با آن بیعت کنند. ما همچنین ابوبکر البغدادی را شایسته خلافت نمی دانیم». 

تحلیلگران می گویند اظهارات سرکرده القاعده، خشم و ناکامی او را در قبال استخدام گسترده نیروهای جهاد طلب از سوی داعش نشان می دهد. داعش همچنین توانسته است تبلیغات القاعده برای جذب نیرو را بی اثر کند. نیکلاس پالارینو محقق دانشگاه جرج تاون آمریکا می گوید: رابطه این دو گروه را می توان به دو باند قاچاق مواد مخدر یا مافیا شبیه دانست که یکی از آنها وارد قلمرو فعالیت دیگری شده است.

یک مقام دستگاه اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت اظهارات اخیر ظواهری احتمالاً خشم او را بعد از بی نتیجه ماندن تلاش ها برای بهبود روابط با داعش نشان می دهد. با وجود این، سخنان ظواهری آشکارا از کینه شخصی او با ابوبکر البغدادی حکایت دارد.

ویلیام مک کانتس، کارشناس مؤسسه بروکینگز آمریکا می گوید الظواهری و البغدادی به شدت از یکدیگر تنفر دارند؛ الظواهری، البغدادی را فردی تازه کار و سرکش می داند. ابوبکر البغدادی نیز معتقد است الظواهری بیش از حد در امور دیگران دخالت می کند. 

یکی از مسئولان بلند پایه امنیت داخلی آمریکا در کنگره این کشور هشدار داد داعش و القاعده اکنون می کوشند در (اجرای حملات تروریستی) از یکدیگر سبقت بگیرند و این پیامدهای مرگباری برای آمریکا خواهد داشت. مایکل مک کال (Micheal McCaul) رئیس کمیته امنیت داخلی در مجلس نمایندگان آمریکا افزود:«اگر چنین رقابتی ایجاد شود، از آن بیم دارم که هر یک از آنها برای حمله به آمریکا و پیروز شدن بر دیگری، تلاش بیشتری کند». خبرنگار سی ان ان گفت رقابت دو گروه هم اینک آغاز شده است. القاعده اخیراً به تقلید از داعش، حملات افراد تک رو را خواستار شده و از پیروانش خواسته است تاجران بزرگ آمریکایی مانند بیل گیتس یا وارن بافت را ترور کنند. 

با وجود این، الظواهری اشاره کرد داعش و القاعده می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. سرکرده القاعده گفت اگر در عراق یا سوریه بودم، « با آنها در نبرد با دشمنان صلیبی همکاری می کردم». 

نیکلاس پالارینو محقق دانشگاه جرج تاون آمریکا می گوید: ایمن الظواهری نمی خواهد همه پل های پشت سرش را خراب کند، زیرا اگر گروه داعش قدرتمند تر از القاعده شود، کما اینکه الان نیز همین طور است، الظواهری می خواهد گزینه های لازم را در اختیار داشته باشد.