به گزارش پارس به نقل از فارس ، ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در ادامه روند بررسی «برجام» در کمیسیون ویژه، اظهار داشت: آقایان باید بپذیرند که در برجام ایرادات جدی وجود دارد کسانی که منتقد متن برجام هستند نگران مصالح و منافع، همچنین امنیت ملی کشور هستند و نسبت به این مسائل نقد وارد است وگرنه در رابطه با حقوق هسته‌ای همه موافق هستند. همه معتقدند که حقوق هسته‌ای ملت ایران باید رعایت شود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: در توافق صورت گرفته داده‌های کشور ما در برابر میزان ستانده‌های طرف مقابل بسیار زمانبر و در مواردی غیرشفاف است.

*تحریم‌ها لغو نشود معامله‌ای صورت نگرفته است

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان تصریح کرد: ایشان نیز فرموده‌اند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود معامله‌ای صورت نخواهد گرفت و به دنبال آن اشاره فرمودند که می‌بایست تحریم‌ها لغو شود نه متوقف و تعلیق. در حالی که آن چیزی که در توافق آمده است این را بیان نمی‌کند.

کارخانه‌ای در ادامه به سخنان تیم هسته‌ای کشورمان در این خصوص اشاره کرد و متذکر شد: تیم مذاکره کننده عنوان می‌کنند که تحریم‌ها همه به طور کامل لغو شده است و همزمان با لغو آنها جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برجام 5 مرحله دارد، مرحله جمع‌بندی و نهایی شدن مذاکرات، توافق یا تثبیت، اجرا، انتقال 8 سال بعد و مرحله نهایی 10 سال بعد را  از جمله این مراحل عنوان کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: در مرحله تثبیت یا توافق که حداکثر تا 90 روز پس از تثبیت برجام در شورای امنیت زمان می‌برد عنوان شده است که شورای امنیت و ایالت متحده آمریکا همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌ها را متوقف می‌کنند. همچنین اروپایی‌ها نیز در همین مرحله عنوان کردند که آئین‌نامه اجرایی اتحادیه اروپا لغو می‌شود (لغو در واقع آئین‌نامه اجرایی است) اما به دنبال آن عنوان می‌شود تصمیمی که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده و بر مبنای آن تحریم‌ها را می‌خواهند لغو کنند آن قانون و تصمیم همچنان سرجای خود به قوت باقیست و این لغو نیست بلکه تعلیق است چرا که زیرساخت آن به تصویب شورای اتحادیه اروپا است و این یعنی تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقیست.

*با پذیرش پروتکل الحاقی قانون مصوب مجلس نادیده گرفته شد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده کشورمان عنوان می‌کند که تحریم‌ها لغو نشده است، اولاً این لغو نیست در ثانی لغو بر روی کاغذ در مرحله توافق اتفاق می‌افتد اما هنگامی که نوبت به جمهوری اسلامی ایران می‌رسد در مرحله اجرا باید صورت بگیرد اما در همان مرحله توافق نیز جمهوری اسلامی ایران باید اعلام کند که اجرای پروتکل الحاقی را می‌پذیرد. (هرچند اجرای آن برخلاف مصوبه سال 84 و 89 مجلس شورای اسلامی است یعنی در آنجا قانون مصوب مجلس در این رابطه نادیده گرفته شده است.)

کارخانه‌ای با اشاره به متن یرجام در خصوص تعهداتی که ۲ طرف ملزم به اجرای آن هستند، ادامه داد: در مرحله اجرا کاملاً‌ برعکس است و عنوان شده است که جمهوری اسلامی ایران باید تمامی تعهدات فنی، تخصصی و زمینی خود را به طور کامل و یک جا انجام دهد که بازگشت آنها زمانبر و هزینه‌بر است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پس از آن آژانس نیز راستی‌آزمایی کرده و آمریکا نه همه تحریم‌ها بلکه بخش قابل توجه‌ای از آنها را متوقف می‌کند (کلمه توقف ضعیف‌تر از تعلیق است یعنی بلافاصله آن را می‌توانند سر جای اولیه خود بازگردانند) به دنبال آن هشت سال بعد یعنی در مرحله اجرا عنوان شده است که تلاش می‌کنند تحریم‌ها را 8 سال بعد در مرحله اجرا بردارند یا قوانین آن را اصلاح کنند پس این مسئله الزام‌آوری نیست.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: اینها قانون را اصلاح و تلاش می‌کنند که اقدام مقتضی در رابطه با اصلاح قانون به عمل آید اصلاً ممکن است بگویند تلاش کردیم ولی محقق نشد در حالی که بیانات رهبر معظم انقلاب این بود که لغو تمامی تحریم‌ها در توافق باید صورت بگیرد و باید فوراً و بلافاصله پس از توافقی این لغو رخ بدهد.

*شورای عالی امنیت در ساختار تقلیق تحریم‌ها باقی مانده است

کارخانه‌ای همچنین یادآور شد:‌ ولی اینگونه نبود که لغوی صورت بگیرد، در مرحله اجرا با اینکه که جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را انجام می‌دهد اما تمام تحریم‌های شورای عالی امنیت و اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا هیچکدام لغو نخواهد شد.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب عنوان کرد که همه تحریم‌ها یا متوقف یا تعلیق می‌شوند در شورای امنیت نیز کلمه لغو عنوان شده اما به دنبال آن مواد دیگر از جمله ماده 36 و 37 برجام عنوان می‌کند که اگر اعضا از جمهوری اسلامی ایران شکایتی کردند و مسئله به شورای امنیت ارجاع شد تحریم‌ها فوراً‌ به ساختار قبلی خود بر می‌گردد و این نشان می‌دهد که شورای امنیت نیز ساختار را حفظ کرده است.

«درست است که در اجرا کلمه لغو را به کار می‌برند اما در تصمیمات بعدی خود عنوان می‌کنند اینها به همان ساختار اولیه خود باز می‌گردند. بنابراین آن زیرساخت اولیه آنها حفظ شده است و واقعیتی که در خصوص لغو تحریم‌ها وجود دارد به همین علت است.»

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد:‌ به همین سبب بود که رهبر معظم انقلاب به صورت واضح و شفاف فرمودند اگر تحریم‌ها برداشته نشود توافقی صورت نمی‌گیرد. تنها کاری که طرف مقابل می‌تواند انجام دهد، برداشتن تحریم‌هاست اگر تحریم‌ها برداشته نشود و تنها به حالت تعلیق باشد، فایده‌ای ندارد اگر قرار باشد تحریم‌ها بازگردد حق ملت ایران ضایع خواهد شد زیرا ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است.