به گزارش پارس ، سید شهاب‌الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران، در تاریخ نهم مهر 92 از سوی هاشمی استاندار تهران به عنوان معاون سیاسی - اجتماعی منصوب شد.

بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادها و گزارش‌های سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی و... جهت ارائه به حوزه ستاد وزارت کشور و تهیه طرح‌های لازم جهت برنامه‌ریزی و پیشگیری از حوادث احتمالی،‌ دریافت و بررسی خط مشی‌ها و دستورالعمل‌های صادره از طرف حوزه ستاد وزارت کشور و شورای امنیت کشور جهت طرح درشورای تأمین استان،‌ تنظیم صورتجلسات و مصوبات شورای تأمین استان به منظور ابلاغ به مراجع ذیربط و پیگیری آنها،‌ بررسی و پیگیری مصوبات شورای شهرستان‌ها و ارائه گزارش آنها به شورای تأمین استان و انجام اقدامات لازم دراین زمینه،‌ ارزیابی و تطبیق مصوبات شورای تأمین شهرستان‌ها با قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و سیاست‌های عام امنیتی استان و برگزاری انتخابات از وظایف این معاونت در استانداری تهران است.

سید شهاب الدین چاوشی همچنین سوم خرداد 94 به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان تهران منصوب شد.

چاوشی پس از حدود 24 ماه مسئولیت معاونت سیاسی استانداری تهران در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به سوالات مربوط به انتخابات و مسائل سیاسی پاسخ می‌دهد.

مشروح گفت‌وگو رئیس ستاد انتخابات استان تهران به شرح زیر است:

 با توجه به اعلام وزارت کشور مبنی بر آغاز ارزیابی عملکرد فرمانداران و استانداران که در نهایت کسانی که توانائی لازم را ندارند برکنار می­‌شوند. آیا این مسئله در استان تهران درحال انجام است؟

چاوشی: به عنوان یک وزارت ­کشوری که اولین حکم مسئولیت خود را از سرپرست وقت وزارت­ کشور مرحوم آیت­‌الله مهدوی‌­کنی(ره) گرفته­‌ام عرض می­‌کنم عملکرد وزارت­ کشور با توجه به جمیع شرایط قابل دفاع بوده است.

وزارت­ کشور همواره نسبت به ارزیابی عملکرد استانداران و فرمانداران مسئولیت دارد، این نیز تحت فشارهای سیاسی صورت نمی­گیرد بلکه سازوکار خاص خود را دارد و البته طبیعی است مدیرانی که سیاست­‌های دولت را که مردم به اجرای آنها رأی داده­اند قبول ندارند نمی‌توانند مجریان خوبی برای تحقق اهداف دولت باشند.

مدیرانی که مشی اعتدالی دولت را قبول نداشتند تغییر یافتند

در استان تهران از ابتدا بدون توجه به مشی سیاسی و حزبی افراد، استاندار تهران تلاش کرد کسانی به کار گرفته شوند که دانش و بینش لازم را با توجه به مشی اعتدالی دولت جهت اجرای برنامه‌­ها دارا باشند، در هر مقطعی هم خلاف این مسئله مشخص شده است بدون اغماض اعم از اینکه مدیر فارغ از جریانات سیاسی از جریان اصلاح­‌طلب بوده، یا اصولگرا تغییر یافته است.

 اخیراً اصلاح‌طلبان انتقادهای بسیار تندی نسبت به سیاست‌های داخلی آقای روحانی مطرح ‌می‌کنند، آیا این انتقادات وارد بوده و به طور کلی آیا آقای روحانی در تبیین گفتمان اعتدال موفق بوده است؟

چاوشی: شعارهای رئیس جمهور فعلی در انتخابات که محور آنها تکیه بر مشی اعتدالی برای اداره ­کشور بود، مورد توجه اکثریت ملت قرار گرفته است.

کاندیداهای محترم و ارجمند دیگری در صحنه رأی ملت حاضر شدند اما انتخاب یک چهره روحانی با مدارج عالی، حقوقدان و سیاستمدار(علیرغم تبلیغات وسیع گذشته علیه روحانیت مترقی و زاویه­‌هائی که در دو دولت قبل نسبت به مرجعیت ایجاد شد) معلوم کرد ملت تلاش می­‌کنند امانت­‌ها را به اهلش واگذار کنند. آقای روحانی به لحاظ سوابق و دانش و نگرش جزء سیاستمداران برجسته عصر ماست.

شاکله این نظام با هدایت و رهبری روحانیت پی­‌ریزی شده بود و لذا وی بیش از هر کاندیدای دیگری ویژگی­‌های این نظام را به لحاظ اتکا به روحانیت می­‌دانست و از طرفی تحصیلات بالای حوزوی و دانشگاهی وی، در کنار تجارب موفق قانون­گذاری و عضویت در شورای عالی امنیت ملی از او چهره‌ا­ی بی­رقیب ساخته بود. وی با تکیه بر گفتمان اعتدال در مناظره­‌ها قوت و توانائی خود را نشان داد. انصاف این است که نه تنها اصلاح‌­طلبان بلکه کسانی که خود را اصولگرای ناب می­‌دانند و به شعارهای وی رای مثبت دادند، امروز باید قدر این فرصت را بدانند و با او تعامل کنند قدر شعارهای او را بدانند و با او تعامل کنند تا نظام جمهوری اسلامی فرصت تاریخی نهادینه­‌سازی تفکر اعتدالی را پیدا کند.

واقعیت مهمی است که کشور با یک گروه و جناح قابل اداره نیست

وقتی رئیس‌­جمهور می­‌گوید، این کشور با یک گروه و جناح قابل اداره نیست این واقعیت مهمی است که در کشور پهناور ما قابل مشاهده است. ما برای وفاق ملی نیازمند استفاده از همه اقشار ملت و نخبگان فکری طیف­‌های مختلف که اهل دعوا و جنجال نیستند داریم. مرزبندی تفکر اعتدالی مرزبندی انقلاب و ضدانقلاب است.

انگ زدن و خارج کردن رفقا و همراهان انقلاب از عرصه سیاست در شأن نظام جمهوری اسلامی که برای تحقق احکام الهی شکل گرفته نیست. همه باید بدانند که سیاست امر نسبی است، آنچه ما را می‌تواند متحد نگه دارد، علقه­‌های مشترک دینی، فرهنگی و اخلاقی است و نباید به واسطه اینکه فکری را نمی­‌پسندیم صاحبان آن فکر را تخطئه و از قطار انقلاب خارج کنیم.

ما امروز بیش از همیشه نیازمند حضور پرنشاط همه ایرانیان در عرصه اداره میهن هستیم، همه باید تلاش کنیم دولت در انجام برنامه‌­های خود برای اصلاح امور توفیق یابد. توافق هسته­‌ای روحانی مصداقی از مشی اعتدال در سیاست خارجی است به همین منوال می­‌توان در داخل به نزدیکی هرچه بیشتر نیروهای انقلاب برای صیانت از منافع و مصالح ملی کشور و آبادی آن امید داشت وقتی اعتدال بیگانگانی را که با ما فهم مشترک نداشته‌­اند در توافق هسته ای وادار به پذیرش واقعیت­‌ها کرد. فهم مشترک دینی و ملی ما می­تواند عامل وفاق و همدلی و همزبانی در داخل کشور و منشأ برکات فراوان شود.

انقلاب و ارزش­‌های آن را محدود به سلیقه‌های جناحی و شخصی خود نکنیم

اگر قبول کنیم که انقلاب بزرگ اسلامی در منظرهای کوچک ما خلاصه نمی­‌شود، صداها و نگاه­‌های متفاوت را در چارچوب ارزش‌­های حاکم بر آن به راحتی خواهیم پذیرفت و تصور خودی بودن را از انقلاب اسلامی مطلق نخواهیم کرد.

باید احتمال بدهیم دیگران هم نسبت به انقلاب و کشورشان دغدغه‌های مشابه ما را دارند. این امر سبب می­‌شود که از شیفتگی بپرهیزیم و انقلاب و ارزش­‌های آن را محدود به سلیقه‌های جناحی و شخصی خود نکنیم. همه اینها حاکی از رویکرد اعتدال عملی ریاست جمهوری و موفقیت دولت در امر اعتدال است.

دولت درصدد مهره چینی برای مجلس نیست/ هیچ گزینه خاصی مورد حمایت دستگاه‌های دولتی نیست

 برخی معتقدند دولت با برخی اقدامات و سخنانی که مطرح کرده به دنبال حمایت از جریان سیاسی خاص در انتخابات مجلس است،‌ نظر شما چیست؟

چاوشی: دولت تدبیر و امید هیچ اشاره‌ای پنهان و آشکار به مسئولان امر در خصوص جریان سازی برای انتخابات نداشته است، با اطمینان عرض می کنم دولت درصدد مهره چینی برای مجلس نیست.

البته آرزوی قلبی جریان و هر کسی که فکر خود را برای اداره کشور مناسب‌تر می‌داند انتخاب شدن همفکران خود در جایگاه‌های قانونی تصمیم‌گیری در عرصه قدرت سیاسی است اما دولت علی‌رغم این اشتیاق که معتقد است مجلس باید توسط نخبگان سراسر کشور با مشی اعتدالی و پرهیز از افراط و تفریط اداره شود این امر را حق مشروع و قانونی ملت می داند و هیچ گزینه خاصی مورد حمایت دستگاه‌های دولتی نیست.

این هم تکلیف قانونی برای مجریان انتخابات است و هم تکلیف شرعی. و انتظار دارد هیچ یک از نهادهای قانونی قدرت فراتر از وظایف خود، درامور مربوط به حق‌الناس و عرصه تشخیص مردم وارد نشوند بگذاریم در یک نظامی آزاد و قابل دفاع همه کسانی که شایستگی‌هایی در خود می‌بینند بتوانند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند انتخاب مردم همیشه محترم باشد. چه مطابق میل یک جریان سیاسی خاص باشد یا مخالف آن.

در انتخابات مجلس مهم نیست چه گروهی قدرت سیاسی را بدست بگیرد

اگر نگران سرنوشت آینده کشور و جامعه هستیم باید روشنگری کنیم چارچوب‌ها و خطوط برجسته را به مردم نشان دهیم اما حق ورود در مصادیق را نداریم. حتی عالمان دینی هم غالبا بیان مسئله می‌کنند و تشخیص موضوع را برعهده مقلدین می گذارند باید مدنیت اسلامی را در آستانه انتخابات تمرین کنیم باید حق بدهیم مردم آزمون و خطا کنند و حس مشارکت جویی سیاسی آنان را به دغدغه مدیریت آینده کشورشان وادار کند.

اگر جامعه تصور کند که ورود و عدم ورود او به انتخابات تاثیری ندارد، به بی تفاوتی کشیده می شود بی تفاوتی مردم نسبت به نظام سم مهلک است باید از آن بپرهیزیم مهم نیست چه گروهی قدرت سیاسی را بدست بگیرد مهم این است که نقش مردم را در اداره کشور بخود آنان بسپاریم که کلیت حاکمیت سیاسی مورد صیانت قرارگیرد گردش نخبگان امری طبیعی است. آنچه انتخابات باید آن را نهادینه کند نگاه عمومی مردم و باور آنان به اصلاح پذیری مدیریت کشور در تمامی عرصه‌هاست. این نگاه با آداب مسلمانی سازگارتر است اینجاست که یداله مع الجماعه نقش‌آفرین است.

اگر در موضع قدرت نسبت به دیگران احساس مسئولیت داشتیم این اتفاقات کمتر فرصت ظهور و بروز می‌یافت آنچه را برخود حق قائل بودیم به دیگران نیز حق می‌دادیم وقتی در مرزبندی سیاسی داخل کشور خود را محور انقلاب فرض کنیم و مخالفان سیاسی خود را ضد انقلاب بپنداریم انسجام و وحدت ملی مهمترین قربانی این نگاه نامهربانانه خواهد بود.

تغییرات پی درپی در کابینه مناسب نیست/ حق قانونی رئیس‌جمهور انتخاب همکاران همسوتر و کارآمدتر است

 برخی معتقدند با گذشت دو سال از عمر دولت، کابینه آقای روحانی هم اکنون نیازمند تغییر و تحول است با این تفسیر به نظر شما کدام قسمت از کابینه به تغییر و تحول نیاز دارد؟

چاوشی: به عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم تغییر و اصلاح در کابینه تنها با تشخیص و صلاحدید رئیس جمهور در حد ضرورت لازم خواهد بود. آنچه در گذشته تجربه شده بی ثباتی مدیریت را در کشور دامن می زند. تغییرات پی درپی در کابینه مناسب نیست اما با گذشت یک دوره ارزیابی و تغییر شرایط جامعه، حق قانونی رئیس جمهور انتخاب همکاران همسوتر و کارآمدتر است تا بتواند به مطالبات عمومی جامعه و رای دهندگان خود پاسخ دهد.

مرّ قانون اجرا شود مجلس حتماً از دو قطبی بودن خارج می‌شود

 برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، تمام جریان‌های سیاسی برای حضور فعال اعلام آمادگی کرده‌اند. به نظر شما انتخابات آتی مجلس چندقطبی خواهدبود؟ و نقش دولت در افزایش شور و نشاط فضای انتخابات چیست؟

چاوشی: نفس حضور گسترده کاندیداها و شور و نشاط مردم برای ایفای نقش حداکثری در انتخابات از مولفه‌های مهم در استحکام ثبات سیاسی نظام جمهوری اسلامی است و لذا هرچه سطح مشارکت بالا رود جمهوری اسلامی با اقتدار بیشتری برای انجام برنامه‌های خود ظاهر خواهدشد.

اما اینکه انتخابات آینده مجلس چندقطبی خواهد بود بستگی به نحوه برخورد نظام با موضوع مشارکت و کاندیداهای گروه‌های مختلف جامعه دارد. اگر مرّ قانون مدنظر قرار گیرد مجلس حتماً از دو قطبی بودن و منازعات شدید خارج خواهد شد.

همه گروه‌های سیاسی و مردمی که نظام جمهوری اسلامی را برای کشورشان مایه حفظ ثبات و آرامش می‌دانند باید به اندازه وزن سیاسی خود در اداره جامعه نقش و سهم داشته باشند، جمهوریت نظام با مشارکت و حضور حداکثری مردم تضمین می‌شود پس هرچه انگیزه حضور مردم و اعتقاد و باور آنان به سلامت انتخابات بیشتر شود نقش‌شان پررنگتر جلوه خواهد کرد و با حضور اکثریت مردم کشور همواره بیمه خواهد بود.

برخی گروه‌ها و افراد نباید از اینکه همه اقشار مردم در مجلس بلندگویی داشته باشند نگران شوند

برخی گروه‌ها و افراد نباید از اینکه همه اقشار مردم در مجلس بلندگویی داشته باشند نگران شوند. رقابت‌ها در چارچوب نظام همواره برای تقویت نظام سیاسی موثر است و ما باید از زیر زمینی شدن افکار و اندیشه‌ها نگران باشیم.

نگرانی وقتی است که عده‌ای خود را صاحب کشور و انقلاب بدانند و مابقی را نامحرم تلقی کنند این نگاه را باید عوض کرد اگر اکثریت جامعه با ما و شعارهای ما همراهی نکند ضعف از ماست باید در رفتارهای سیاسی و عملی خود تجدیدنظر کنیم حقانیت حکومت ما از حکومت الهی امیرالمومنین(ع) بالاتر نیست اما به هر دلیلی وقتی توده مردم از دور آن امام همام پراکنده شدند یا «بی‌خبر» ماندند حکومت عدل علی محقق نشد و 25 سال جامعه نوپای اسلامی خسارت دوری از حاکم عادل را به سختی پرداخت.

ما باید تلاش کنیم جامعه نگاه‌های اعتقادی ما و اخلاص ما در خدمت به مردم را باور کند. اگر این باور را ایجاد کنیم اکثریت مردم به سمت و سوی ارزش های متعالی قابل قبول همگانی کشیده می‌شوند. ارزش‌های انقلاب ما معنوی و اخلاقی است و جاذبه های آن در عمل نشان داده می‌شود اما وقتی ارزش‌های انقلاب را در شعار خلاصه کنیم چه بسا سبب فرار بخشی از جامعه از شعارهای خوب و حتی پسندیده ما بشود.

روان‌شناسی سیاسی یک علم است و باید کسانی که در عرصه سیاست ورود پیدا می‌کنند همانگونه که شیوه‌های جنگ روانی را برای دشمن باید بدانند شیوه‌های نفوذ در دل‌های مردم بی‌آلایش جامعه را نیز باید بخوانند و بدانند و جای این دو را باهم هرگز عوض نکنند، اشداء علی الکفار رحماء بینهم تبدیل به اشداء بینهم و رحماء بین کفار نشود این جابجایی خسارتش برای کشور اسلامی جبران ناپذیر است.

شکسته شدن تحریم‌ها سبب شکوفائی اقتصادی کشور و امکان برنامه‌ریزی را فراهم می‌کند

 مذاکرات هسته‌ای عرصه‌ای بود که دولت تمام توان و اهتمام خود را برای به سرانجام رساندن آن به خرج داد،‌ دستاوردهای این مذاکرات تا الان برای کشور چه بوده است؟

چاوشی: من تصور می‌کنم قریب به دوسال تلاش دولت در جهت حل بحران هسته‌ای ایران از طریق مذاکره با قدرت‌های هسته‌ای کار بسیار مهمی بود که مورد حمایت و تائید رهبری نیز قرار گرفت. این امر به نوعی تمام مسائل داخلی و اقتصادی ما را تحت‌الشعاع قرار داده بود وقتی درآمدهای حداقلی ما از محل صدور نفت به دلیل تحریم‌های بانکی به دست ما نمی‌رسید یعنی امکان برنامه‌ریزی برای کشور از بین می‌رفت.

اقتصاد ما متاسفانه پس از سال‌ها هنوز اتکای موثری به درآمدهای نفتی دارد و این امر معیشت و اشتغال مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد. اگر نظام نمی توانست بر اتحاد غربی‌ها در زمینه هسته‌ای خاتمه دهد، قطعا برنامه‌های داخلی دچار آسیب می گردید و لذا من توفیق دولت را در عرصه مذاکرات هسته ای، همپای صلح حدیبیه رسول الله (ص) می‌دانم و امیدوارم با هدایت‌های رهبری این امر فتح المبین دیگری را برای جمهوری اسلامی و رشد و توسعه سریع کشور فراهم آورد.

دلواپسی‌ها از شیطنت‌های دشمن همیشه وجود داشته است

همین که اتحاد میان اروپا و آمریکا بر سر تحریم ها و نحوه مقابله با ایران اسلامی شکسته شد این پیروزی بزرگی است که متاسفانه برخی از تنگ نظری‌ها مانع از دیده شدن تمام و کمال آن شد.

دغدغه ها و دلواپسی‌ها از شیطنت‌های دشمن همیشه وجود داشته و غرب در این ماجرا احساس کرده از طریق متقاعد کردن ایران به جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای پیروز شده است. اما ما خود می دانیم و رهبری معظم تاکید داشته اند که ایران دنبال سلاح اتمی نبوده است. حال اگر غربی ها از توهم نسبت به ایران خارج شده اند و میخواهند با راستی آزمائی از این امر حصول اطمینان کنند از محاسبه باکی نیست.

اما جمهوری اسلامی دستاوردهای عینی از پایان مذاکرات هسته ای بدست خواهد آورد. شکسته شدن تحریم ها سبب شکوفائی اقتصادی کشور و امکان برنامه ریزی همه جانبه برای ارتقای منزلت ایران را در پی خواهد داشت.

غربی‌ها فهمیدند که با منطق زور ایران تسلیم‌پذیر نیست و از حقوق هسته‌ای خود چشم‌پوشی نخواهد کرد. این یک فرصت تاریخی برای ایران بود که توانست با منطق استوار و نخبگان سیاسی حق قانونی خود را در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و حفظ دانش و تاسیسات آن به اثبات برساند و غربی‌ها ایران هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.

تأیید صلاحیت کاندیداها برعهده هیات‌های اجرایی است اما نظارت استصوابی بر عهده شورای نگهبان است

 همانطور که اطلاع دارید اسفندماه دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد،‌ یکی از مباحث مهمی که از گذشته مطرح بوده چگونگی تایید صلاحیت کاندیداهاست،‌ البته اخیرا هم آقای روحانی سخنانی مطرح کردند، با این تفاسیر تأیید نهایی صلاحیت نامزدهای انتخابات برعهده کیست؟

چاوشی: قانون مجری و ناظر را مشخص کرده است و در همه جای دنیا نظارت و اجرا دو مقوله متفاوت هستند. البته در این میان یک راهی وجود دارد و ان این است که اگر در حوزه اجرا اتفاقی افتاد و افرادی متضرر شدند و حقی از کسی پایمال شد ناظر بتواند به دادخواهی افراد رسیدگی کند و حق را برگرداند بنابراین دستگاه نظارتی صلاحیت دارد خطاهای احتمالی هیأت‌های اجرایی را اصلاح کند.

تأیید صلاحیت کاندیداها را قانون برعهده هیات‌های اجرایی گذاشته است اما براساس تفسیری که شورای نگهبان از قانون اساسی داشته نظارت استصوابی را در صلاحیت خود می‌داند و البته در این میان اینکه حقوقدانان و منطق حقوقی چه حکم می‌کند بحث جدایی است.

مفسر قانون نیستیم و تنها نظر قانونی وزارت کشور را اعمال می‌کنیم

ما مجریان دستگاه‌های اجرایی تابع نظرات و سیاست های رئیس جمهور هستیم و قانون را برای ما رئیس جمهور و مشخصا وزارت کشور توضیح می‌دهند که چگونه عمل شود و استنباط شخصی ما ملاک نیست.

ما مجریان سیاست‌های دولت هستیم و اگر در این میان رئیس جمهور دیدگاهی را در انتخابات پذیرفته و بخواهد که براساس آن عمل شود ما هم طبق آن عمل می‌کنیم. ما مفسر قانون نیستیم و تنها نظر قانونی وزارت کشور را اعمال می‌کنیم.

برگزاری جلسه مشترک مجریان انتخابات در تهران با هیات نظارت استان

 با توجه به اینکه هیات نظارت استان‌ها تشکیل شده شما چه برنامه‌ای برای همکاری فی‌مابین برای برگزاری انتخابات دارید؟

چاوشی: بله آن طور که اشاره کردید هیات نظارت انتخابات استان تهران تشکیل شده است و ما در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک از هیات نظارت استان تهران دعوت به عمل آوریم تا یک هماهنگی بین مجریان و ناظران ایجاد کنیم.

در این نشست نیز تمام فرمانداران استان تهران حضور پیدا خواهند کرد تا بتوان بین مجریان در شهرستان‌ها و ناظران ارتباط و همکاری خوبی برقرار کرد زیرا ما باید مشترکا انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را برگزار کنیم.

نگاه خطی و سیاسی و جریانی در انتخاب اعضای هیأت‌های اجرایی نخواهیم داشت

 هیات‌های اجرایی چه زمانی تشکیل خواهند شد و چه تدابیر و چارچوبی برای نحوه تعیین اعضای هیات اجرایی در نظر گرفته شده است؟

چاوشی: جدول زمان‌بندی تاکنون به ما ارسال نشده که بخواهیم هیات اجرایی را تشکیل دهیم اما همواره تاکید کردیم که به هیچ عنوان نگاه خطی و سیاسی و جریانی به معرفی معتمدین در جهت عضویت هیات‌های اجرایی وجود نداشته باشد و مطمئنا این نگاه را اعمال خواهیم کرد البته از هیات‌های نظارت هم همین انتظار را داریم.

صدها مدیر از دولت قبل در این دولت در عرصه‌های مختلف فعال هستند

 برخی اصلاح‌طلبان به بهانه تغییر نیافتن37 فرماندار در دولت یازدهم انتقادات تندی را به وزارت کشور و سیاست داخلی دولت وارد می‌کند. این موضوع چقدر می‌تواند در پیشبرد اهداف دولت تاثیرگذار باشد؟

چاوشی:  در دولت یازدهم 37 فرماندار نیست که باقیمانده باشند، صدها مدیر از دولت قبل در این دولت در عرصه‌های مختلف فعال هستند و کار می‌کنند، مشی آقای روحانی از اول این بوده که افراد سالم و کارآمد در همه عرصه‌ها استفاده شود به شرطی که مشی دولت را قبول داشته باشند.

کسی که برنامه دولت را قبول نداشته باشد باید خودش کنار برود واین یک مسئله طبیعی است و این موضوع در همه دولت‌ها بوده و مسئولان اگر در گذشته متوجه می‌شدند مسئولانی با سیاست‌های آن‌ها مخالف است تغییر می‌دادند.

البته در ستاد انتخابات استان تهران هم از مدیران دولت قبل حضور دارند و از فرمانداران قبلی هم ما برای مدیریت سیاسی در استان تهران استفاده کرده‌ایم.

فرمانداران خیالشان آسوده نباشد/ با بروز تخلف حتی در شب انتخابات عزل می‌شوند

 آیا تا زمان برگزاری انتخابات تغییر فرمانداران را در دستور کار دارید یا خیر؟

چاوشی: ما ارزیابی کاری از فعالیت فرمانداران داریم البته بعید است تغییری داشته باشیم مگر اینکه ضرورتی پیش بیاید.

البته فرمانداران خیالشان آسوده نباشد زیرا هر فرمانداری که هر زمانی تخلفی از او دیده شود حتی در شب انتخابات عزل می‌شود،‌جمهوری اسلامی ایران عرصه رفاقت و قوم و خویش بازی نیست و با کسی تعارف نداریم.

ما در مدیریت استان تهران از پتانسیل همه جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا استفاده می‌کنیم همچنین استاندار تهران مدیری فراجناحی است. همچنین مشی و نگاهی که در این میان اعمال کردیم براساس نگاه وزارت کشور بوده که تاکید دارد از همه مدیران کارآمد جریان‌های سیاسی استفاده شود.

تعلق خاصی به هیچ جریان و گروه سیاسی ندارم/ سهمیه گروه‌های سیاسی نیستیم

 برخی از جریان‌های اصلاح طلب شما را سهم این گروه در ستاد انتخابات استان تهران می‌داند نظر شما در این خصوص چیست؟

چاوشی: من همیشه سهم نظام جمهوری اسلامی در موقعیت‌های شغلی خودم بوده‌ام و در ستاد انتخابات هم به همین شکل خواهد بود. تعلق خاصی به هیچ جریان و گروه سیاسی ندارم. ما سهمیه گروه‌ها نیستیم. اما به همه گروه‌های سیاسی در اداره امور سهم دادیم به طور مثال اگر فرمانداری اصلاح طلب در یک شهرستان منصوب شده در شهرستان دیگری یک فرماندار با جریان سیاسی مختلف منصوب کردیم و همانطور که اشاره کردم دو فرماندار هم از دولت گذشته همچنان بر سر کار هستند.

منظورم از سهم به گروه‌های سیاسی استفاده از نیروهای کارآمد همه طیف‌های سیاسی است.

ضمنا ستاد انتخابات وظیفه ذاتی حوزه سیاسی است و افراد این ستاد صرفا متخصص کار انتخابات هستند و هیچ گرایش سیاسی در انتخاب اعضای ستاد لحاظ نشده است.

 آیا تاکنون گزارشی مبنی بر تخلفات کاندیداهای احتمالی انتخابات به شما ارائه شده یا خیر؟

چاوشی: اغلب تخلفاتی که مطرح شود مربوط به تبلیغات زودرس است و البته این موضوع اجتناب ناپذیر بوده و ما در این خصوص تاکنون تذکر کتبی ندادیم اما به تمام فرمانداران تاکید کردیم اگر به موردی برخورد کردند از آن شخص دعوت کنند تذکر دهند و ثبت و مستندسازی شود، البته هنوز کاندیداها به صورت رسمی مشخص نشده‌اند.

مواردی در این خصوص گزارش شده که گفته‌ایم دعوت کنند و اگر قصد کاندیداتوری دارند به آنان تذکر دهند.