به گزارش پارس به نقل از ایسنا این در حالی است که سالوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی نیز روز پنجشنبه به همه نیروهای دولتی این کشور دستور داده بود بر اساس توافق برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی که کشته شدن ده‌ها هزار نفر را در پی داشته، جنگ را متوقف کنند.

به گفته سخنگوی ریک مچار، معاون سابق رئیس جمهوری سودان جنوبی و رهبر فعلی شورشیان مخالف دولت، امروز(شنبه) هیچ درگیری در این کشور گزارش نشد و بلوک منطقه ای IGAD نیز این مساله را تایید کرده است. بر اساس توافق آتش‌بس اخیر برای جنگ داخلی سودان جنوبی که با میانجی‌گری بلوک IGAD و سازمان ملل،‌ اتحادیه آفریقا، چین، انگلیس، نروژ و آمریکا برقرار شد، به طرفین درگیر 72 ساعت ضرب‌الاجل داده شده تا آتش‌بس دائمی برقرار کنند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سودان جنوبی در دسامبر 2013 تا کنون، دست کم هفت آتش‌بس مورد توافق قرار گرفته اما در عرض چند روز یا حتی چند ساعت شکسته شده اند. نزدیک به دو میلیون نفر در جریان این جنگ که همراه با کشتارهای قومی، تجاوزهای دسته جمعی و به خدمت گرفتن کودک سربازان بوده از خانه هایشان فرار کرده اند.

بر اساس توافق صلح اخیر سودان جنوبی باید در عرض سه ماه دولت انتقالی وحدت ملی در این کشور روی کار بیاید.

نیارجی، سخنگوی ریک مچار گفت: مچار جمعه شب آتش‌بس دائمی را به سربازانش اعلام کرد.

همچنین آتنی وک آتنی، سخنگوی سالوا کر نیز روز جمعه گفت، رئیس جمهور سودان جنوبی به همه ارتش این کشور دستور داده تا تیراندازی را متوقف کرده و در پادگانهایی که هستند باقی بمانند اما در صورتی که مورد حمله قرار بگیرند می توانند از خود دفاع کنند.

در همین حال، دولت سودان جنوبی، شورشیان این کشور را متهم به حمله به نیروهایش در شهر "مالاکال" در شمال شرق این کشور و نقض آتش‌بسی که از امروز آغاز می شود کرد اما بررسی مستقل این ادعا غیرممکن بوده است.

مایکل ماکوئی، سخنگوی دولت سودان جنوبی بر خلاف اظهارات سخنگوی شورشیان مخالف این دولت و بلوک منطقه ای IGAD مبنی بر این که صبح امروز وقوع درگیری در این کشور گزارش نشده گفت: شورشیان روز گذشته به مواضع ما در شهر مالاکال حمله کردند اما حمله آنها دفع شد و امروز صبح نیز آنها بار دیگر به مالاکال حمله کردند.

وی افزود:این معادل نقض آتش‌بس ذکر شده در توافق است و باید ثبت شود.