به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماسناتور جمهوریخواه سوزان کالینز Susan Collins هنوز موضع خود را در قبال موافقتنامه هسته ای ایران اعلام نکرده است و آخرین سناتور جمهوریخواه به شمار می رود که رئیس جمهور می تواند به حمایت او از این موافقتنامه امید داشته باشد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی نشریه هیل در گزارشی به قلم جولین هاتن نوشت : برخی ناظران می گویند کالینز می تواند در رای گیری ماه آینده درباره موافقتنامه هسته ای ایران تنها جمهوریخواهی باشد که به قطعنامه عدم تایید این موافقتنامه رای مخالف می دهد.

یکی از دستیاران این سناتور جمهوریخواه هفته گذشته گفت کالینز در حال حاضر سرگرم جمع آوری اطلاعات است و هنوز به نتیجه گیری نهایی نرسیده است.

وی روز سه شنبه نیز بار دیگر تائید کرد کالینز هنوز درمورد حمایت یا مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران تصمیم گیری نکرده و در این خصوص مردد است.

دستیار کالینز تصریح کرد این سناتور جمهوریخواه همچنان نگران برخی جنبه های موافقتنامه به دست آمده به ایران ازجمله فقدان یک رژیم بازرسی خوب است تا اطمینان حاصل شود که ایرانی ها قادر به فریبکاری در این موافقتنامه نخواهند بود.

وی معتقد است یک رژیم بازرسی خوب بسیار ضروری است و در تصمیم گیری خود این مسئله را مد نظر دارد.

کالینز پس از آنکه سناتور لیسا مورکوفسکی Lisa Murkowski روز جمعه مخالفت خود را با موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرد ، به آخرین سناتور جمهوریخواه تبدیل شد که هنوز موضع خود را درقبال این موافقتنامه اعلام نکرده است.

کالینز یکی از هفت سناتور جمهوریخواه است که نامه جنجالی ماه مارس به دولت ایران امضا نکرده اند. در این نامه به دولت ایران هشدار داده شده بود رئیس جمهور بعدی آمریکا می تواند موافقتنامه هسته ای با ایران را لغو کند.

او همچنین ممکن است در مخالفت با رئیس جمهور برسر این موافقتنامه دچار تردید باشد زیرا آمریکا در مذاکرات با ایران نقشی کلیدی داشته است.

با این حال ناظران نزدیک به موافقتنامه هسته ای ایران همچنان درمورد حمایت کالینز یا هر جمهوریخواه دیگر از رئیس جمهور و حمایت از این موافقتنامه تردید دارند.

کاخ سفید برای حفظ حق وتو رئیس جمهور به حمایت 34 دموکرات در سنا نیاز دارد. حمایت 41 سناتور حتی می تواند از رسیدن قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران به میز رئیس جمهور جلوگیری کند.