به گزارش پارس، وبگاه آمریکایی «گلوبال پست»  در گزارشی با اشاره به ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران، نوشته است که سیاستمداران تندروی آمریکا این شعار را به عنوان مدرک ادامه تخاصم ایران و غیرقابل اعتماد بودن ایران حتی پس از اجرای توافق هسته‌ای معرفی می‌کنند. 

نویسنده این گزارش، با اشاره به موضع‌گیری‌های محافظه‌کاران آمریکایی علیه این شعار، نوشته است: «اما ایرانی‌ها تفسیر دیگری از این شعار دارند.»

«فواد ایزدی» استاد دانشگاه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در این باره گفت: «شعار مرگ بر آمریکا بیانگر خشم بسیاری از ایرانیان به سیاست‌های آمریکا در قبال کشورشان است. ایرانی‌ها به خاطر  دارند دولت وقت آمریکا بود که دولت قانونی "محمد مصدق" را در سال 1953 میلادی سرنگون کرده و از شاه دیکتاتور حمایت کرد.»

این استاد ایرانی در توضیح شعار مرگ بر آمریکا، افزود: «این شعار به معنای مخالفت با سیاست خارجی آمریکا است و مردم ایران با دولت آمریکا و نه مردم این کشور مشکل دارند. سران ایران نیز به طور اساسی به سیاست‌های آمریکا در منطقه چون جنگ افغانستان، اشغال عراق و حمایت کنونی آمریکا از عربستان سعودی در بمباران یمن بی‌اعتماد هستند.»

ایزدی افزود: «این‌ها خطاهای جدی هستند و ایران بر این باور است که این قسمت از جهان (خاورمیانه) به خاطر سیاست‌های آمریکا در آشوب است.»

نویسنده مطلب در مورد این تفاوت دیدگاه نوشت: «این دو نگاه به شدت متفاوت از شعار، همراستا با اختلاف نظر گسترده‌تری است که ایران و ایالات متحده در مورد سیاست خارجی در خاورمیانه دارند. ایالات متحده ایران را کشوری متهاجم می‌داند که از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند. ایران هم ایالات متحده را ابرقدرتی می‌داند که ایران و متحدانش را به حمله نظامی تهدید می‌کند.»

این وبگاه آمریکایی در ادامه نوشت: بعید است که ایران حمایت از «بشار اسد» رییس جمهور سوریه و حزب الله لبنان را چه تحریم‌ها باشند یا لغو شوند، تغییر دهد. برخی منتقدین آمریکایی توافق وین نیز عنوان می‌کنند که خاتمه تحریم‌ها 150 میلیارد دلار به خزانه ایران سرازیر می‌کند و این مبلغ به دست حزب الله و دیگر متحدان ایران می رسد.

گلوبال پست با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان و سوریه در هفته گذشته نوشت‌، آمریکا تاکنون علاقه‌ای نسبت به طرح ایران برای برقراری صلح در سوریه و حفظ «بشار اسد» رییس جمهور این کشور در قدرت نشان نداده است.

«روح الله حسینی» نماینده اصولگرای مجلس ایران نیز در باره بی اعتمادی به آمریکایی‌ها گفت: «من به شخصه اعتمادی به آمریکا ندارم و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز اعتمادی به آمریکا ندارد.»