به گزارش پارس به نقل از مهر، انتصاب «دانی دانون» به عنوان نماینده رژیم اشغالگر قدس در سازمان ملل متحد شوک سنگینی به دولت اوباما و دیگر اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل وارد ساخته و این اقدام اخیر نتانیاهو منجر به واکنش شدید جامعه یهودیان آمریکا و خصوصا طرفداران طرح «ایجاد دو دولت» شده است.

 دانی دانون از اصلی ترین مخالفان راه حل ایجاد دو دولت در قبال بحران فلسطین محسوب می شود. دانون تا الان تصدی گری وزارت علوم و فناوری کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو را بر عهده داشته و در حالی که نتانیاهو مدعی شده مخالفت مطلقی با راه حل دو دولت در قبال بحران فلسطین ندارد، انتصاب وی این ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی را زیر سوال برده است.

با توجه به اینکه ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان جملگی از حامیان ایجاد طرح دو دولت محسوب می شوند، اقدام اخیر نتانیاهو در قبال انتصاب دانی دانون را نمی توان تصادفی خواند. به نظر می رسد نتانیاهو در نخستین انتصاب تعیین کننده خود پس از توافق هسته ای ایران و اعضای ۱+۵، درصدد تسویه حسابی دیپلماتیک با اعضای دائمی شورای امنیت بر آمده است. به عبارت بهتر، سنگ اندازی در تشکیل دو دولت را می توان پاسخ نتانیاهو به توافق هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ ارزیابی کرد.

این سنگ اندازی و تسویه حساب، از ابعاد و زوایای مختلفی قابل بررسی است. مسلما اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان به عنوان بازیگری که خارج از گود شورای امنیت سعی در پیشبرد طرح دو دولت دارد، اقدام نتانیاهو در انتصاب دانی دانون را قابل قبول نمی دانند.

 با این حال به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سادگی از این انتصاب عقب نشینی نکند و پیش بینی می شود که از این پس تقابل میان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد و دیگر اعضای شورای امنیت بر سر مذاکرات سازش و راه حل ایجاد دو دولت به نقطه اوج خود برسد. موضوعی که بیشتر یهودیان طرفدار ایجاد راه حل دو دولت از آن به عنوان «فاجعه ای دیپلماتیک» در شورای امنیت یاد کرده اند.