به گزارش پارس به نقل از فارس، پس از اعمال 4 تحریم شورای امنیت بر اساس بند 7 منشور ملل متحد و اصرار غربی‌ها بر حل شدن احتمالی موضوع تحریم‌ها بر اساس همین بند، حالا دلیل این پیش‌بینی و اصرار مشخص شد.


مجله آمریکایی فارین‌پالیسی امروز گزارشی منتشر کرد و بر اساس اطلاعات منابع آگاه به پرونده هسته‌ای ایران و حقوق بین‌الملل گفته که آمریکا بر اساس این بند خواهد توانست، حق وتوی روسیه و چین را برای بازگشت فوری تحریم‌ها دور بزند.

بر اساس این گزارش، آمریکا قادر خواهد بود بر اساس مفاد بند 7 منشور ملل متحد، کمیسیونی متشکل از اعضای شورای امنیت تشکیل دهد و هر یک از اعضای این کمیسیون خواهند توانست، درخواست بررسی موارد مشکوک به تخلف ایران از مفاد توافق هسته‌ای را مطرح نمایند.

پس از این درخواست، اعضاء می‌توانند یا از ایران توضیح بخواهند و یا به سرعت تحریمی که برای انجام نشدن آن تخلف، لغو شده بوده، مجدداً به جریان بیاندازند.

بر اساس بند 7 منشور ملل متحد، برای انجام این کار نیاز به رأی همه اعضاء‌ نیست و این یعنی، چین و روسیه دیگر در این کمیسیون حق وتو ندارند.

با توجه به 3 رأی آمریکا،  فرانسه و انگلیس در مقابل 2 رأی روسیه و چین، بازگشت تحریم‌ها از مسیر این کمیسیون، بسیار ساده بنظر می‌رسد.

فاین‌پالیسی برای محک زدن میزان صحت این گمانه‌زنی خود، با سفارت روسیه در واشنگتن و مقامات کاخ سفید تماس گرفته ولی هر دو طرف از ارائه پاسخ خودداری کرده‌اند.

«نِد پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا فقط به خبرنگار فارین‌پالیسی گفته: «از الان می‌خواهیم وارد جزئیات مربوط به این قضیه شویم.»

«سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، 26 خرداد ماه در یک جلسه استماع و در برابر نمایندگان مجلس آمریکا گفته بود «از توافقی که بر اساس آن، بازگشت فوری تحریم‌ها ما را (در برابر روسیه و چین) آسیب‌پذیر کند، حمایت نمی‌کنیم؛ ما قدرت بازگشت فوری تحریم‌ها بدون حمایت روسیه و چین را برای خود حفظ خواهیم کرد.»

مکانیزم مدنظر آمریکا برای دور زدن حق وتوی روسیه و چین تاکنون یک معما بود.