به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار حسین سلامی ظهر چهارشنبه در آئین اختتامیه اجلاسیه سراسری بسیج اساتید که در سالن صبا مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه وقتی دشمن وادار شده از استراتژی قهریه به دیپلماسی روی بیاورد نشان از قدرت ما دارد افزود:

آمریکا در استتراتژی تحریم و ارعاب در برابر ایران شکست خورده است.

دیپلماسی جایگزین استراتژی قهریه

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ساده ترین راه تسلیم هر کشورى تسخیر دلهاى آن است، تاکید کرد: امروز همه دنیا به این واقعیت رسیده که جنگ از قلمرو جغرافیایی به قلمرو تسخیر دلها منتقل می‌شود و دشمنان هم این را درک کرده‌اند در حدى که حتی داعش بر این تئوری و نظریه عمل می‌کند و از جهالت ذهنی بخشی از جوامع مسلمان استفاده کرده و آنها را با باورهای رادیکال و افراط گرایانه جذب می‌کند تا دشمنان خود را با ظرفیت ارعاب می‌ترساند و گاه بدون شلیک تیری، شهری را غصب می‌کند.

وی ادامه داد: غربی‌ها هم نظریه جنگ شناختی را قبول داشته و به دنبال تسخیر دستگاه معرفت شناختی انسان هستند و این واقعیت جهان هستی ما است، ما برای جهانی شدن نیازمند این بعد از جنگ هستیم که این شناخت بزرگترین رسالت اساتید ما است.

سردار سلامی با بیان اینکه راه پیروزى ما از جهاد مى گذرد، گفت: در علومی که آنها می‌خواستند ما پیشرفت نکنیم، پیشرفت کردیم و تنها راه ما تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و بی اعتنایی به قدرت خارجی است.

چالش با آمریکا

وى طرح این سوال که مگر مبارزه ما با آمریکا از مسئله هسته‌ای شروع شد، ادامه داد: چهار دهه است که با آمریکا به دلیل تحقیر ملتهای مسلمان چالش داریم و در مقابل اینکه آمریکا بخواهد در سرزمین ما نفوذ کند محکم ایستاده‌ایم و این منطق ماست و فکر نکنند اگر تحریم را شکستند یعنی ما به سمت آنها می‌رویم ما تحریم را می‌شکنیم تا به عدالت برسیم.

وی با بیان اینکه قدرت آمریکا رو به زوال است، بیان کرد: با مولفه هایى همچون اقتصاد مقاومتی، جنبش نرم افزاری، اقتدار علمی، ثبات قدم، ایمان به هدف و تبعیت از رهبرى به پیروزى خواهیم رسید و از هیچ چیز نگران نیستیم چرا که انقلاب تازه در حال گرم شدن برای شکست دادن نهایی قدرت‌ ها است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: اساتید مومن، متعهد و انقلابی که نسبت به ارزش‌های اسلام، انقلاب و تاریخ پرفراز و نشیب چهار دهه گذشته شناخت کافى دارند باید با قلم علم و آگاهی خود جوانان ما را بیدار ‌کنند.

وى با بیان اینکه دشمن مى داند که اگر بر ذهن جوانان ما مسلط شود مى تواند مدل هاى رفتارى آنها را نیز کنترل کند، ادامه داد: در همین راستا اساتید بسیجی تکیه گاه دانشجویان باشند و دستگاه مختصات فکری را برای جوانان ما ساخته و آنها را از پدیده سرگردانی ذهنی مصون کنند.

قصه قدرت جهانی تمام شده

وى در خصوص چگونگى فراهم کردن الزامات تبدیل ایران به یک قدرت بین المللی تصریح کرد: همه ما یقین داریم که قصه قدرت جهانی تغییر یافته و نسل کهنه قدرت‌های بزرگ در هم فروپاشیده است و سیمای ژئوپلتیک منطقه و جهان تغییر کرده و ضلع جدیدى به این هندسه قدرت جهانی اضافه شده است.

وى افزود: ابتدا ظهور انقلاب اسلامی در قلب حوزه ژئوپلتیک نظام سلطه بود که موازنه قوای قدرت در جهان را با چالشی جدی مواجه کرد و با گسترش در دامنه‌های جغرافیایی هرگز مستهلک نشد.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: دقت کنید که از انقلابی صحبت می‌کنیم که در لحظه تولد آمریکا را شکست داد و آن را فروپاشاند بدون اینکه آمریکا بتواند کوچک ترین عکس العملی نشان دهد، این حادثه فراتر از ظرفیت تصور ماست و فقط با تحلیل الهی و با معیار نصرت الهی چنین پیروزی در آن مقطع بر آمریکا قابل تصور است.

وی اضافه کرد: همچنین ما جزو کشورهایی بودیم که دارای جغرافیای استراتژیکی برای برقراری موازنه قدرت و ستون اصلی دکترین دوگانه نیکسون بودیم که توانستیم با انقلاب خود قلب‌ها را تسخیر کرده و پیروزی بی نظیر در تاریخ حیات بشر بر بزرگترین امپراتوری تاریخ بشر کسب کنیم.

وى در ادامه با بیان اینکه آمریکا تا به امروز مدام عقب نشسته است، توضیح داد: پدیده دیگر فروپاشى شوروى بود که آمریکا را به انقباض ژئوپلتیک مجبور کرد، سوالى که اینجا مطرح است این بود که کدام قدرت آمریکا را وادار کرد که از قدرت خود دست بکشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: امروز ارزش منافع جغرافیایی جهان و نقش واقعی جغرافیای سیاسی با آنچه روی کاغذ می‌بینید متفاوت است و براساس نظریه ژئوپلتیک غرب، ایران قلب ژئوپلتیک منطقه است و در مرکز مساحت ژئواستراتژیک است.

وى با اشاره به اینکه امروز قدرت نه با حجم بلکه با تاثیر آن شناخته مى شود، گفت: در نقشه امروز جهان، خاورمیانه میدانی است که بدون تسلط بر آن، هیچ قدرتی، جهانی معرفی نمی‌شود به طورى که مشاهد مى کنید آمریکا مجبور شده است از ۳۷ سال گذشته به این سو همه جنگ های خود را در این منطقه مدیریت کند و نتوانسته بر یک لبنان کوچک تسلط داشته باشد و رژیم صهیونیستی را نجات دهد.

وى با اشاره به نقش رهبرى ابراز کرد: مقام معظم رهبری با حکمت و هوشمندی ظرفیت سازی کرده به شکلى که قدرت ما سیال و نامرئی اما واقعی است.

سردار سلامی بیان کرد: دشمنان ما کوچک ترین مسائل در محیط‌های دانشگاهی را به تمام پیکره نظام تعمیم می‌دهند و یک ناهنجاری کوچک را بزرگ می‌کنند، این هنر ولی فقیه است که این چنین قدرت‌های بزرگ را در تناقض استراتژیک قرار داده است و چیزی غیر از این نیست.

وی با اشاره به وضعیت ترکیه اضافه کرد: چنانچه ترکیه به داعش حمله کند به نفع ماست و اگر رها کند به ضرر خودش است و این یک استراتژی روشن و واقعی است.

آمریکا در سوریه دچار مشکل شده است

سردار سلامی توضیح داد: همچنین آمریکایی‌ها برای یک گام سیاسی در سوریه دچار مشکل شده اند و نمی‌توانند به تصمیم برسند، اگر بخواهند سوریه را ساقط کنند جایگزینش را ندارند و تکلیف رژیم صهیونیستی را نمی‌دانند بطوریکه تنها موفق شدند از داعش به عنوان اهرم تنظم کننده قوای میدانی استفاده کنند اما اینها هرگز آلترناتیوهای مناسبی نیست و ظرفیت میدانی آمریکایی‌ها هم برای تغییر تمام شده است که این وضعیت در لبنان و یمن هم به همین شکل است.

وى با بیان این نکته که تمرکز استراتژیک دشمن نه تنها شکست خورده بلکه در میدان‌هایی آواره شده است، خاطر نشان کرد: بنده بدون ورود به جزئیات توافق هسته‌ای، تنها به فضای راهبردی حاکم بر این قضیه می‌پردازم، شما اگر رفتار آمریکا را با قدرت‌های متعدد مطالعه کنید الگوی رفتارش را متناسب با قدرت آن کشور مشاهده خواهید کرد.

وى ادامه داد: به طور مثال برای کشورهای دسته دوم از الگوی جنگ و سپس حرکت دیپلماتیک استفاده می‌کند که این قضیه در مورد صدام و لیبی و طالبان صدق می‌کند و منطق دیپلماتیک جایی ندارد به شکلى که هر وقت قدرتی را در طراز جهانی می‌بیند مدل رفتارش ورود به عرصه دیپلماسی به جای عرصه نظامی است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از سخنان خود اینگونه نتیجه گرفت: به رفتار آمریکا در موضع مذاکرات هسته اى دقت کنید، اوباما همه قدرت‌های بزرگ را با خود یدک می‌کشید و براى اینکه بتواند با مذاکره کند هیلاری کلینتون را برداشت، وزیر دفاعش را تغییر داد و روسای سازمان‌ها را تغییر داد.

بسیج اساتید موتور محرک انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه بسیج اساتید موتور محرک انقلاب اسلامی است ادامه داد: اساتید باید به سمت فتح قله‌های رفیع علم و دانش، معرفت و شناخت و فناوری جوانان را هدایت کنند.

وى با بیان اینکه هر کشورى به میزان وسعت هویت خود بزرگ است، افزود: مساحت جغرافیایی صرفاً تعیین‌کننده دامنه بزرگی و عظمت کشورها نیست و امروز بسیج اساتید در کشور نقش خنثی‌کنندگان توطئه دشمن را برای تخریب هویت جمهورى اسلامى ایران دارد چرا که آنها با برنامه‌ریزی هاى خود به دنبال این هستند که دستگاه مختصات مرجع فکری جوانان و دانشجویان ما را از کار بیندازند.

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران خطاب به اساتید حاضر در همایش عنوان کرد: شما در یک نبرد سهمگین برای ممانعت از فروپاشی این هویت و توسعه و گسترش یک شخصیت انقلابی، توسعه یافته، جهانی کار می‌کنید.

وى ادامه داد: دشمنان ما می‌خواهند روح انقلابی، تفکر و اندیشه انقلابی که مبتنی بر منطق وحی است را از کار بیندازند، در این منطق همه قدرت‌های مادی و امپراطوری بسیار حقیر هستند.

سردار سلامی با بیان اینکه امروز دشمنان قدرت حقیقی اسلام را درک کرده اند، ابراز کرد: آن‌ها می‌خواهند با ایجاد یک انزواى ذهنى و فکرى جوانان ما را از واقعیات جامعه خود دور کرده و دامنه آگاهی آنها را به داده‌‌های مجازی و مصنوعی محدود کنند و ذهن مدیریت شده بیگانه با حقایق بسازند.

۲۸مرداد یادآور محرومیت از استقلال

وی ۲۸ مرداد را سالروز آغاز یک روند غم‌انگیز و نفرت بار و تحقیرآمیز اعلام کرد و گفت: در آن دوران آمریکا ما را از استقلال محروم کرد و به دنبال آن ما فاقد شخصیت راهبردی مستقل در جهان شدیم و شکستیم، اما امروز در حال شکست دادن سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و متحدانش هستیم و این واقعیتی است که نه فقط در فضای آرزو و احساس ما شکل گرفته، بلکه حقیقتی جاری است.

وى تصریح کرد: امروز به‌مدد حاکمیت ولی‌فقیه و تدابیر مقام معظم رهبرى در خنثی کردن فتنه‌های داخلی توانسته‌ایم آرامش، امید، امنیت، اعتبار و اعتماد را در اوج فتنه‌های متنوعی که سر در سیاست‌های نفوذگرایانه نظام سلطه در این سرزمین مقدس دارد، برقرار کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: استراتژی آمریکا تمرکز قدرت‌ها برای شکست نظام جمهورى اسلامى ایران بود که امام و رهبر عزیز ما توانستند با شکستن این تمرکز، تجزیه دشمن و درگیرکردن آن در میدان منافع حیاتی خود و وادار‌کردن آنها در موقعیت دفاعى معادله و نقشه آنها را خنثى کنند.

 وى با بیان اینکه دشمن نمى خواهد جوانان ما از مجاهدت ها و مقاومت هاى که باعث دستیابى به انقلاب شد، آگاه شوند، اظهار داشت: دشمن می‌خواهد جوانان ما از این حقایق دور شوند و ندانند چه مسیر سخت و افتخارانگیزی را برای دستیابی به این موقعیت طی کردیم، امروز ایران به عنوان یک واقعیت در ساختار هندسه قدرت جهانى پذیرفته شده است.

استخوان های هویت ساز

سردار سلامی با اشاره به انتظار بسیارى از زنان و مادران کشور جهت پیدا شدن فرزندان و همسرانشان گفت: آنها هنوز چشم انتظار استخوان‌هایی هستند که از فرزندانشان برسد اینها همه نشانه‌های مقاومت، ایستادگی، وفاداری و تعهد این ملت برای رسیدن به استقلال واقعی و حاکمیت اسلام به گرفتن انتقام خون شهیدان است.

وى تصریح کرد: این استخوان‌ها سازنده هویت ما است و آن‌ها بدنبال این هستند که جوانان ما واقعیات نزدیک را نبینند که چگونه در چند جبهه با استکبار می‌جنگیدیم و می‌جنگیم، گاه بدون شلیک یک گلوله، همه سیاست آن‌ها را به هم می‌زنیم و در سرزمین خود موشک، نیروگاه و پالایشگاه مى سازیم و دشمن مایوس و شگفت زده هیچ راهی جز تماشای پیمودن این قله‌های بزرگ را ندارد.

وى با بیان اینکه دشمن می‌خواهد جوان ما این واقعیت ها را نبیند و شما معرف این حقایق به نسل جوان و دانشجویان هستید، اشاره کرد: باید توجه داشته باشیم به همان سرعتی که می‌توانیم دانشجو را جذب کنیم، دیگران هم می‌توانند جذب کنند و این یک نبرد است.