دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان، در همایش فرامین مقام معظم رهبری در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» که ازسوی حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان درتالار شرکت ملی حفاری برگزار شد، با اشاره به تاریخ تحولات بین المللی غرب و خاورمیانه گفت: ایران به واسطه برخورداری از فرهنگ بااصالت و پیشینه تاریخی قوی و نیز به میمنت نقش محوری اسلام در این مرزبوم، همواره تاریخ ساز تحولات منطقه بوده و هست.

به گزارش پارس به نقل از شبستان ؛  وی افزود: در طول تاریخ باستان از یونان و ایران گرفته تا روم، همچنین  پس از تحولات جنگ جهانی اول ودوم و دوره بلوک شرق و غرب و اردگاه کمونیسم و امپریالیسم، برخی از نظام های سیاسی در برابر این کنش های بین المللی حذف و محو  شدند و برغم تلاش حاکمیت های سیاسی این نظام ها، تحت تاثیر حاکمان دیگری ادامه حیات داده اند.

مقتدایی همچنین با اشاره به فروپاشی حکومت عثمانی و نیز شکل گیری کشورهای جدید در خاورمیانه تصریح کرد: برخی از کشورها توانستند روی پای خود بایستند و عرض اندام کنند و همچنان در تحولات منطقه موثر باشند.
 
استاندار خوزستان اضافه کرد: بدون شک یکی ازکشورها، «ایران» است که همیشه به واسطه پشتوانه مردم با فرهنگ، مقاوم و با اصالت، توانسته است نقش محوری خود را درتحولات بین المللی در دوره های مختلف ایفا و حفظ کند.

وی با اشاره به موفقیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه و راهنمایی رهبر معظم انقلاب و تیم قوی هسته ای دولت تدبیرو امید و باپشتوانه ملت توانست نقش خود را در معادلات اخیر بین المللی به خوبی ایفا کند.

مقتدایی، خاطر نشان کرد: در50 سال اخیر، ایران برای نظام بین المللی به عنوان وزنه تعادل در عرصه روابط بین الملل نقش ایفاد کرده و جهان غرب و شرق به این نقش آفرینی ایران اذعان داشته و معترف اند.

وی در این زمینه پیشینه قوی تاریخی، فرهنگ و تمدن اصیل و نفوذ ناپذیر، اسلامیت نظام و نقش موثر رهبری و پشتوانه همیشگی مردم را پیش زمینه هایی عنوان کرد که موجبات اقتدارایران را درعرصه داخلی و جهانی فراهم ساخته است.

استاندار خوزستان اذعان داشت: ملت ایران اصالت و تاریخ دارد، در شرایط فراز و فرودهای موقعیت بین المللی اش، حرفش یکی بوده  است چون دارای هدف متعالی است؛ ما در عرصه بین المللی چه در موضع قدرت باشیم و چه ضعف حرف مان یکی بوده و هست.

وی مبنای مذاکره گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران را فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه استفاده از سلاح کشتار جمعی در ادبیات اسلامی ما جایی ندارد، دانست و گفت: آمریکا دنبال کلیدی بود تا قفل عدم روابط سیاسی چندین ساله با ایران (در سطح مذاکرات هسته ای)  باز شود.

وی با بیان اینکه غرب، ملت ایران را خوب شناخت و سعی می کند که این مسئله را جمع کند ادامه داد: اینک غرب و در راس آن امریکا خوب متوجه شده است که عراق، پاکستان، ترکیه و عربستان، هیچ یک قابل اعتماد تر از ملت باعزت و دارای استقلال ایران نیستند.

مقتدایی یاد آور شد: این عزتی است که امروز نصیب ما شده  مرهون پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و خون شهدا و پشتوانه ملت صبور ایران است. این پشتوانه سبب شده است تا آنان را به پای میزمذاکره با ایران فراخواند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای مقدماتی فراهم کرد تا ملت ایران با اقتدار بتواند اهداف و حرف های خود را درعرصه روابط بین الملل به پیش ببرد ابراز کرد: این عزت و بزرگی ملت ایران است که از برخوردهای ناصواب آمریکایی ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی می گذرد و صرف نظر می کند.