به گزارش پارس به نقل از فارس، شورای قضایی کردستان عراق ریاست «مسعود بارزانی» بر این منطقه را برای دو سال دیگر یعنی تا زمان برگزاری انتخابات جدید در سال 2017 تمدید کرد.

ریاست بارزانی در شرایطی تمدید شده است که طی ماه‌های اخیر کردستان عراق شاهد کشمکش شدیدی میان طرف‌های سیاسی درباره تمدید حضور بارزانی در قدرت بوده است.

نشست اضطراری پارلمان کردستان که قرار بود در هفته گذشته برگزار شود، به روز چهارشنبه این هفته موکول شده بود اما اعلام انتخاب بارزانی پیش از این نشست حاکی از لغو دوباره نشست نمایندگان کرد عراقی است.

مدت قانونی ریاست مسعود بارزانی بر منطقه کردستان در تاریخ 19 آگوست سال 2015(مرداد 1394)، به‌ پایان رسید و در چنین شرایطی رهبران حزب دمکراتیک کردستان (پارتی) تلاش‌هایی را به‌منظور یافتن راهکارهای قانونی با هدف ابقای بارزانی در این پست آغاز کردند که این مسئله با مخالفت دیگر طرف‌های سیاسی در کردستان مواجه شد.

مسئله‌ تمدید مدت حضور بارزانی در قدرت و نیز مسئله‌ بازنگری و تصویب قانون اساسی منطقه که‌ از سال 2007 تاکنون به‌ تعویق افتاده، موجب بروز مناقشات شدید در میان رهبران و جریان‌های سیاسی کردستان شده‌ است.

دوره‌ ریاست مسعود بارزانی بر منطقه به‌طور قانونی در سال 2013 پایان ‌می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن 2013(تیرماه 1392) با تصویب ماده‌قانونی شماره‌ 19 توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد و در این دو سال، ریاست مسعود بارزانی بر کردستان عراق ادامه یابد. در آن زمان دو طرف تأکید کردند تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره هم نباشد.