به گزارش پارس به نقل از ایرنا، هدف این طرح فرونشاندن خشم همگانی از فساد در نهادهای اداری و خدمات رسانی ضعیف سازمان های دولتی به مردم است.

«حیدر العبادی» روز یکشنبه مجموعه ای از اقدامات را برای مبارزه با فساد، ساده و کارآمد سازی دولت و بهبود خدمات رسانی پس از چند هفته تظاهرات در اعتراض به فساد و در پی درخواست آیت الله «علی سیستانی» رهبر شیعیان عراق برای تغییرات اساسی به مجلس ارایه کرد.

دفتر جبوری اعلام کرد که وی از همه جبهه ها و گروه های سیاسی حاضر در مجلس درخواست کرده است که در نشست روز سه شنبه به نفع طرح اصلاحات دولت رای داده و آن به تصویب برسانند.

در پی هجوم موج گرما به عراق که دمای هوا را به بیش از 50درجه سانتیگراد رساند، تظاهرکنندگان در اعتراض به کیفیت ضعیف خدمات رسانی به ویژه قطع مکرر و طولانی مدت برق به گونه ای که مشترکان تنها چند ساعت در روز برق داشتند، تظاهراتی برپا کردند.

همچنین گروه هایی از اهالی و جوانان شهر بغداد، بعدازظهر یکشنبه بار دیگر در میدان التحریر این شهر تجمع کردند و در شعارهایی، همبستگی خود را با برنامه های اصلاحی ، نخست وزیر این کشور که با پشتوانه مرجعیت دینی آغاز شده، اعلام کردند.

در این تجمع که به دنبال تظاهرات چند هزار نفری عصر جمعه گذشته و این بار با هدف حمایت از برنامه های ارایه شده نخست وزیر عراق برپا شد، عراقی ها خواستار اجرای دقیق این برنامه ها و تصویب آن تا جمعه آینده در پارلمان شدند.

جریان اجتماعی که از هفته ها پیش در عراق و در اعتراض به مشکلات برق شروع شده بود، رفته رفته به بحث فساد مالی و اداری کشیده شد و سرانجام روز جمعه گذشته مرجعیت دینی دخالت کرد و از شخص العبادی خواست شجاعانه تصمیم گیری کرده و با فساد در دستگاه های دولتی مبارزه کند. 

عبادی روز یکشنبه با صدور دستوراتی، اقدامات اصلاحی خود را آغاز کرد که حذف مناصب معاونت روسای سه گانه و بسیاری از پست های مدیریتی غیر ضروری برآمده از سهمیه بندی های حزبی و فرقه ای و نیز گشودن پرونده های فساد تحت نظارت کمیسیون «از کجا آورده ای»، از مهم ترین آن بود که با واکنش گسترده در افکار عمومی و محافل سیاسی روبه رو شد. 

جبوری نیز برای نشست روز دوشنبه از سران فراکسیون ها خواسته است برای بحث درباره برنامه های اصلاحی عبادی در پارلمان حضور یابند. 

«اسامه نجیفی» و «نوری المالکی» دو معاون رییس جمهوری عراق نیز با صدور بیانیه هایی از برنامه العبادی حمایت کردند. 

از دیگر مواردی که روز یکشنبه در چارچوب تحولات اخیر اجتماعی عراق رخ داد، دستور وزیر کشور بود که طی آن 49 تن از افسران عالی رتبه این وزارت خانه یا تحویل دادگاه برای رسیدگی به اتهامات آنان شده و یا برای انجام تشریفات بازنشستگی معرفی شدند.