به گزارش پارس، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فانی شخصیت فرهنگی و برآمده از متن آموزش و پرورش است، اظهار داشت: از سال ۷۵ تاکنون که عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم، حدود ۲۰ سال است که او را می‌شناسم؛ در این سال‌ها فانی به عنوان مدیرکل، معاون وزیر و وزیر فعالیت کرده است.
 
وی افزود: آقای فانی شخصیتی متدین، انقلابی، باتجربه و دلسوز است.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه آموزش و پرورش در کمتر دوره‌ای ثبات داشته و همواره مساله استیضاح وزرای آموزش و پرورش مطرح بوده است، گفت: بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی امور می‌شود.
 
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: آقای فانی از شخصیت‌هایی است که خود در تدوین این سند نقش داشته است.
 
وی با بیان اینکه معلمان از تبعیض رنج می‌برند، ادامه داد: آنها می‌بینند که پرداختی‌ها در دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور، وزارت ورزش، وزارت نفت و امثال آنها بسیار بیشتر از معلمان است؛ قانون مدیریت خدمات کشوری که در مجلس هفتم و برای یکسان‌سازی حقوق کارکنان دستگاه‌ها تصویب شد، به بوته فراموشی سپرده شده است که امیدوارم دولت لایحه دائمی کردن آن را سریع‌تر تدوین و به مجلس ارائه کند.
 
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: مساله تبعیض چه ربطی به وزیر دارد؟ افزایش پنج هزار میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴ کمک بسیاری به این وزارتخانه کرد، اما با توجه به بدهی سنگین وزارتخانه باعث حق‌التدریس‌ها و مطالبات، مشکلات همچنان باقی است.
 
۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود/دولت با صرفه‌جویی در دیگر دستگاه‌ها، به آموزش و پرورش کمک کند
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود، گفت: اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نیاز به منابع دیگری دارد که هنوز تامین نشده است.
 
مصباحی‌مقدم تاکید کرد: دولت و مجلس برای تقویت بودجه آموزش و پرورش تدبیر کنند؛ مجلس به سختی شرایط بودجه‌ای دولت واقف است، اما می‌توان با صرفه‌جویی در دیگر بخش‌ها، به آموزش و پرورش کمک کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: دولت محترم در سال گذشته ۱۱۲ درصد و در سال پیش از آن ۱۱۰ درصد از بودجه آموزش و پرورش را پرداخت کرده است؛ شنیدیم که آقای نوبخت گفته است دولت به دنبال صرفه‌جویی شش هزار میلیارد تومانی در دستگاه‌ها است که اقدام خوبی است، اما هنوز جا دارد که این صرفه‌جویی‌ها بیشتر شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه دولت اختیار جابجایی ۱۰ درصد از منابع دستگاه‌ها را دارد، جا دارد که با صرفه‌جویی از این محل، به آموزش و پرورش کمک کند.
 
اکثر مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد/فانی در صورت رای اعتماد در برخی انتصاب‌ها تجدیدنظر کند
 
مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه اکثر مشکلات آموزش و پرورش ربطی به آموزش و پرورش ندارد، اظهار داشت: احکام ارتقای رتبه بیش از یکصد هزار نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش در دوره فعلی اجرا شده است؛ طرح نوسازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس نیز از سال ۹۲ تاکنون با اولویت مناطق محروم دنبال می‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به انتقادات برخی از استیضاح‌کنندگان درباره انتصاب‌های صورت گرفته توسط وزیر، تصریح کرد: مساله انتصابات از اختیارات وزیر است، اما در مواردی باعث ناراحتی مجلس شده است؛ از آقای فانی درخواست می‌کنم که در صورت رای اعتماد مجدد مجلس، کمیته مشترکی تشکیل دهد تا در مواردی که لازم است تجدید نظر صورت گیرد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به حمله برخی از رسانه‌ها و محافل به نمایندگان مجلس به دلیل پیگیری استیضاح وزرا اشاره کرد و با انتقاد از این مساله، گفت: سئوال و استیضاح حق مجلس و نشانه تحرک و پویایی آن است؛ فرهنگیان کشور مطالباتی دارند و نمایندگان نیز با طرح استیضاح، صدای معلمان را به گوش مسئولان می‌رسانند و مسئولان نیز توضیح می‌دهند.
 
مصباحی‌مقدم در پایان سخنان خود، بخش‌هایی از سخنان و دیدگاه‌های حسین مظفر دیگر نماینده مردم تهران و وزیر اسبق آموزش و پرورش و نیز غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران و عضو شورای عالی آموزش و پرورش را مبنی بر مخالفت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قرائت کرد.