پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، در یادداشتی برای «پارس» به بررسی اجرای حکم مهدی هاشمی پرداخت و نوشت:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در پی اجرای این حکم، به واقع فضایی که در ذهن مردم شکل می گیرد بر این اساس است که اجرای عدالت برای همگان یکسان است و البته هنوز فهرست مطولی از مفاسد اقتصادی مطرح است و همان فرمان ده ماده ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد باید در راس کار قرار گیرد. امید ما آن است که قوه قضاییه پرچم عدالتی که در پیش گرفته است را با قوت پیش ببرد چرا که این کار از جنبه های شوق انگیز جمهوری اسلامی است.

اما در مورد فشارهایی که بر قوه قضاییه است و به تعبیر آقای طباطبایی(وکیل مهدی هاشمی) برخی این حکم را خلاف بین شرع می دانند، انتظار این است که اقای هاشمی پدر باید ببنند که آیت الله گیلانی در انتخاب بین فرزند و نظام چه کردند؟ آیت الله خزعلی چه کردند؟ آیت الله مشکینی چه کردند؟

همه ما دیدیم که حضرت امام خمینی(ره) در تخلفی که نوه ایشان مرتکب شدند و قائله مشهد را به پا کردند، دستور دادند که در صورت عدم تمکین «حسین خمینی» به او شلیک کنند و این نشان می دهد که ایشان در اجرای عدالت و احکام جمهوری چقدر بودند و برخی از این قبیل اظهارات(جانبدارانه از اعضای خانواده) موجب می شود که فردی از آن جایگاه بلندی که داشت به جایی می رسد که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیز رای نمی آورد و به نظر من باید یک تجدید نظر جدی در راهبردهای خود کنند.

اینکه امروز می بینیم مهدی هاشمی می خواهد تا جلسه دادگاه وی از صدا وسیما پخش شود و برای نظام و رسانه تعیین تکلیف می کند، نشان می دهد که ایشان فکر می کنند که در جایگاهی هستند که می توانند دستور دهند و امر و نهی کنند و حال انکه باید بپذیرد که به عنوان مجرم باید با خود خلوت کند و پاسخ مردمی که پای انقلاب ایستاده اند را بدهد و در این فرصت به خودش بیاید و نباید با متشنج کردن فضا، جو را به سمت خود تغییر دهد چرا که این کار دیگر تاثیری ندارد.

در کنار این، قوه قضاییه نیز باید در نظر داشته باشد که مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها کارویژه آن نیست و وظایف این قوه در قانون مشخص است. مسلما پیگیری جدی پرونده مفاسد اقتصادی مردم را دلگرم می کند که عدالت برای همه است و فقر نشینان، خواص و مردم عادی تفاوتی در اجرای قانون ندارند.

قوه قضاییه وظایف مهم دیگری نیز دارد که پیشگیری از جرم از جمله مهم ترین آنهاست و می تواند با همکاری رسانه ملی مردم را آگاه کند تا از ورود به جرائم جلوگیری شود و البته مدتی است که قوه قضاییه این کار را آغاز کرده و باید این کار را نیز در کنار مبارزه با مفاسد اقتصادی به پیش برد.