به گزارش پارس به نقل از تسنیم، فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی)درباره قوه قضاییه و عدالت به شرح ذیل است: 
 
*  اهمیت و وظایف قوه قضائیه
قوه قضائیه یعنى آن دستگاهى که بخش عظیمى از مقاصد نظام جمهورى اسلامى، بستگى به کارآیى آن قوه و کارکرد آن دارد. مسأله عدالت، مسأله احقاق حق، مسأله قانونگرایى، ایستادگى در مقابل زورگو، متجاوز، سوءاستفاده چى، دادن احساس امنیت و آرامش و طمأنینه به مردم در زندگى، چیزهایى نیست که در نظام جمهورى اسلامى به چشمِ کم اهمیت بشود به آن ها نگاه کرد. این وظائفى است که متوجه قوه قضائیه است.(1)و(2)
*  تکلیف اصلى قوه قضاییه
تکلیف اصلى قوه قضاییه، عبارت از اقامه قسط و عدل است. آنچه مربوط به اداره زندگى مردم مى شود، هیچ چیزى به قدر عدل و قسط - نه در قرآن و نه در حدیث - مورد توجه قرار نگرفته است.(3)
*  قوه قضائیه؛ ضامن اقامه عدل
البته عدل فقط به وسیله قوه قضاییه اجرا نمى شود، بلکه همه دست اندرکاران حکومت اسلامى به سهم خود در اقامه عدل موظف هستند؛ منتها ضامنش قوه قضاییه است.(4)
*  قوه قضاییه؛ ضامن صحت عمل مسؤولان
این قوه قضاییه است که با تخلف و کجروى و انحراف - عمدى اش را به یک نحو، خطئى اش را به نحو دیگر - برخورد و از تکرار آن جلوگیرى مى کند. در واقع قوه قضاییه، ضامن صحت عمل مسؤولان نظام و آحاد مردم و تأمین حقوق آن ها در نظام اسلامى است.(5)
*  قوه قضائیه؛ نبض دستگاه ادارى
قوه قضاییه، نبض دستگاه ادارى و وضعیت عمومى کشور است. سلامت و استحکام، قاطعیت و انصاف، دلسوزى و پشتکار و بالاخره آمادگى و انتظام این دستگاه، نشان دهنده و مستلزم وجود سلامت و امنیت و عدل و داد و حسن جریان امور در کشور و در دستگاههاى اجرایى آن است و به عکس، ضعف و فساد و اختلال و کم کارى و بى نظمى در این دستگاه، خبردهنده از وجود فساد و ناامنى و بى عدالتى در جامعه است.(6)
*  توقع مردم از قوه قضائیه
اگر شما به ذهنیت عامه مردم و به ذهنیت اسلامى نگاه کنید، مى بینید که توقع از قوه قضائیه این است که عدالت در زندگى مردم ملموس شود، عدالت را حس کنند و این عمومیت پیدا کند، طورى شود که هر کس که مورد ستم کوچک یا بزرگ قرار گرفت، فروغ امیدى در دل او باشد که حالا مى روم به قوه قضائیه مراجعه مى کنم و داد خود را مى ستانم؛ این باید عمومى شود. ما هنوز به این جا نرسیده ایم.(7) پس باید هنوز کار کنید. به خروجى ها نگاه کنید. باید کارى کنید که قوه قضائیه بشود ملجأ و پناه براى همه؛ از عالى و دانى.(8)
*  لزوم نظارت درون قوه اى
نیروى انسانىِ خوب در داخل قوه احتیاج دارد به نظارت از موضع بالا و مدیریت بر کارکردها. انسانِ خوب در معرض لغزش و انحراف قرار مى گیرد. اینجور نیست که انسانهاى خوب، همیشه خوب باقى خواهند ماند؛ نه امتحانها براى همه هست، باید مراقب امکان لغزشها در همه احوال بود. این یک جریان است؛ جریان نیروى انسانى که اهمیت هم دارد.(9)
*  شرط استقرار عدالت؛ فسادستیزى
مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهى است. این، پایه مشروعیت ما است. تکلیف ما این است که عدالت را در جامعه مستقر کنیم و این هم جز با مبارزه علیه فساد و افزون طلبى انسانهاى مفتخوار و سوءاستفاده کن امکان پذیر نیست. بخشى از کار عدالت این جا تنظیم مى شود.(10)
*  سخت ترین قسمت عدل
سخت ترین قسمت عدل هم عبارت است از آنجائى که طرف مقابل عدل، اقویا هستند، زیر بار نمى روند، زور مى گویند، متوقعند. اینجا بایستى ایستادگى کرد. هنر قاضى این است، استقلال قاضى این است که در یک چنین مواقعى، فقط و فقط خدا را و قانون را در نظر بگیرد. در همه قضایا - قضایاى فردى، قضایاى اجتماعى - اگر قانون ملاک عمل باشد، عدالت تأمین مى شود.(11)
*  بدترین فسادها
بدترین فسادها در جامعه این است که کسانى دچار فساد مالى و اقتصادى شوند و از بیت المال مردم براى منافع شخصى و پرکردن جیب خود تغذیه کنند. بزرگترین فسادها این است که در اجرا و اعمال قانون در جامعه تبعیض باشد و به شایستگیها و صلاحیتها و قابلیتهاى افراد توجه نشود.(12)
*  عدم اطاله دادرسى پرونده هاى مفاسد
این را ما به عنوان یکى از اولویتها از قوه قضائیه خواسته ایم؛ به خصوص مسأله اطاله دادرسى، به خصوص در پرونده هاى مهم و ازجمله پرونده هاى مهم مفاسد اقتصادى. بنده در پرونده هاى مفاسد اقتصادى معتقد به جنجال و هیاهو نیستم، لیکن معتقد به سرعت و قاطعیت در کار هستم. سرعت غیر از عجله است، سرعت عمل با شتابزدگى و عجله تفاوت مى کند. این پرونده هائى که مورد توجه مردم است بالخصوص و در عموم پرونده ها، مسأله اطاله دادرسى بایستى مورد توجه قرار بگیرد.(13)
*  به دور از حب و بغض و جریان سازى
یکى از چیزهائى که در مجموعه قوه قضائیه لازم است، عبارت است از عدم دخالت حب و بغضها و جریان سازى هاى سیاسى در درون قوه قضائیه. یکى از خطرات بزرگ همین است که جوسازى هاى سیاسى اثر بگذارد بر روى مجراى صحیح قضاوت و بر روى ذهن قاضى و بر روى ذهن بازپرس و مجموعه چرخه رسیدگى به پرونده ها.(14)
*  قاطعیت علوى در مبارزه با فساد
مبارزه با فساد، یک حرکت و رفتار علوى است و قاطعیت علوى را لازم دارد و به فضل پروردگار، مسؤولانى که دست اندرکار این مبارزه هستند، با الهام از امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام باید این قاطعیت را اعمال کنند و اعمال خواهند کرد.(15)
*  زیر سؤال بردن قوه قضائیه؛ شروع فساد
من به طور کلى معتقدم زیر سؤال بردن قوه قضاییه در یک کشور، نقطه شروع فساد در آن کشور است. بنابراین نباید قوه قضاییه را زیر سؤال برد، نه این که قوه قضاییه همیشه درست عمل مى کند یا همه آدمهایش درستند یا همه کارهایش درست است؛ نه، یقینا در قوه قضاییه تخلفاتى وجود دارد. با این که نمى خواهم بگویم کلا قوه قضاییه بى عیب یا بى اشکال است یا همه آدمهایش خوبند، اما همه موظفند پیکره قوه قضاییه را به رسمیت بشناسند؛ ملاحظه کنند و آن را زیر سؤال نبرند. اگر قوه قضاییه زیر سؤال برود، هر مجرمى مى تواند با دستاویزى، از بار مؤاخذه و محاکمه فرار کند و دیگر نمى شود کسى را تعقیب کرد. بنابراین در مقابل حکم دادگاه همه باید تسلیم باشند.(16) 2
/////////////////////////
1) 7/4/1386
2) 7/4/1386
3) 20/6/1368
4) همان
5) 5/4/1381
6) 24/5/1368
7) 7/4/1383
8) 7/4/1386
9) 7/4/1389
10) 5/6/1382
11) 7/4/1388
12) 26/4/1380
13) 5/4/1387
14) 7/4/1389
15) 12/12/1380
16) 20/3/1375