به گزارش پارس پس از سقوط شهر الرمادی، انتقادات بسیاری از آمریکا حول بی تحرکی ائتلاف متبوع وی در مبارزه با داعش به وجود آمده است.

پایگاه تحلیلی ناطور، در گزارشی به این مسأله پرداخته و سقوط الرمادی را محصول بی کفایتی و بی توجهی ائتلاف تحت رهبری آمریکا دانسته است.

به نوشته روزنامه گاردین (26 می)، در آوریل گذشته وزارت دفاع آمریکا نقشه‌ای منتشر کرد که طبق آن داعش 25 درصد مناطق اشغالی خود در عراق را از دست داده است و در گزارش همراه آن آمده بود که این اتفاق در نتیجه حمله‌های هوایی هر روزه ائتلاف و حضور 3000 مشاور نظامی آمریکایی اتفاق افتاده است و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در تاریخ 20 می گذشته مدعی شد که اوباما بحران عراق و افغانستان را به سمت نقطه پایان می‌برد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: این خوشبینی‌ها در حالی است که انتقادات از مدت‌ها پیش از نقش آمریکا در عراق وجود داشته و با سقوط الرمادی به دست داعش، به حالت طغیان رسیده است و این روزها سخنان مقامات آمریکایی در مورد الرمادی بسیار متناقض است.

شنبه هفته گذشته و پس از سقوط الرمادی، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا از ارتش عراق انتقاد و آن را به نداشتن اراده در جنگ متهم کرد.

با وجود انتقادات وزیر دفاع آمریکا، اما مدتی پیش از آن، ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک آمریکا از عقب‌نشینی ارتش عراق دفاع کرده و آن را یک عقب‌نشینی تاکتیکی نامیده بود و در تاریخ 20 می گذشته در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» گفته بود که نیروهای عراقی از الرمادی بیرون رانده نشده‌اند و آن‌ها خودشان بیرون رفته اند.

از سوی دیگر 5 روز قبل از سقوط الرمادی، هنگامی که تروریست‌های داعش مدام با انفجارهای تروریستی مقدمه اشغال شهر را فراهم می‌کردند، آمریکایی‌ها باز هم اصرار داشتند که ابتکار عمل در دست نیروهای ائتلاف است و آن‌ها هستند که دست برتر را دارند.

در تاریخ 15 می نیز ژنرال « توماس ویدلی» رئیس ستاد مشترک ائتلاف آمریکایی در عراق، گفته بود که عراقی‌ها با پشتیبانی هواپیماهای ائتلاف، پیش‌روی خوبی داشته‌اند و ما به جد معتقدیم که داعش در سوریه و عراق کاملا حالت دفاعی به خود گرفته است و هنگامی که خبرنگاری به وی گفت که داعش پرچم خود را در الرمادی برافراشته است، وی گفت: آن‌ها تصاویری می‌گیرند و سپس در راستای اغراض ادعایی خود نشر می‌دهند.

گاردین در آخر می‌نویسد: پس از یک هفته از سقوط الرمادی، یک نشریه وابسته به فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمریکا نوشت که نیروهای آمریکایی به شکست داعش پایبند هستند و این نشریه عقب‌نشینی‌های اخیر را بار دیگر تاکتیکی توصیف کرد، اما حقیقت این است که هفته‌ها قبل از سقوط الرمادی، انگیزه مسئولان پنتاگون از جنگیدن علیه داعش در عراق و مخصوصا در الانبار کاسته شده بود و آن‌ها این جنگ را جزئی و گذرا می دانستند.