به گزارش پارس به نقل از فارسجلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه که با حضور صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد نمایندگان این کمیسیون پیرو مباحث فنی و مذاکرات سؤالاتی را مطرح کرده و صالحی به آنها پاسخ داد.

وی محور گفت‌وگوی این جلسه را بیان کرد و افزود: محور سؤالات نمایندگان در رابطه با نحوه بازرسی‌ها،‌ صنعت موشکی و غنی‌سازی سایت فردو بود.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی به پاسخ‌های صالحی اشاره کرد و گفت: همانطور که آقای صالحی قبلاً هم گفته بود مسئولیت مباحث فنی مربوط به مذاکرات را شرعاً‌ و قانوناً می‌پذیرد و معتقد است آنچه توافق شده از بحث فنی مباحث هسته‌ای به هیچ عنوان به ضرر کشور نیست.

جعفری در ادامه مطرح کرد: طبق گفته آقای صالحی با ادامه روند هسته‌ای در آینده ایران به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم خاطرنشان کرد: در این جلسه در رابطه با توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ و علت تغییرات در رآکتور هسته‌ای اراک همچنین عدم توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ بحث شد که در ادامه صالحی پاسخ‌هایی  ارائه کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مبحث تعداد سانتریفیوژها عنوان کرد:‌ طرف مقابل می‌خواهد با اعمال این محدودیت‌ها زمان کافی را در اختیار بگیرد. آنها می‌خواهند با این محدودیت‌ها توانمندی هسته‌ای ایران را از سه ماه به یک سال افزایش دهند.

جعفری ادامه داد: همچنین طرف مقابل می‌خواهد زمان دسترسی ساخت بمب توسط ایران را افزایش دهد و زمان را در دست بگیرد، در صورتی که کشور ما هیچ گاه به دنبال این موضوع نبوده و هدف هم در مذاکرات این مسئله نیست.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اهداف شوم غربی‌ها خاطرنشان کرد: طرف مقابل می‌خواهد به صورت رسمی سانتریفیوژها را کم کرده و به اهداف خود دست یابد.

وی همچنین به دیگر سؤالات مطرح شدن نمایندگان اشاره کرد و گفت: همچنین نماینده‌ها نوع سانتریفیوژ و محدودیت اعمال شده در این خصوص را مورد بحث قرار دادند و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دلایل فنی را ارائه داد.

این عضو کمیسیون انرژی هدف از این مذاکره را شفاف‌سازی برخی ابهامات خواند و خاطرنشان کرد: هر دو طرف مذاکرات محدودیت‌هایی را پذیرفته‌اند ولی کشور ما بر این باور بود که در پی مذاکرات مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

«به گفته صالحی در خصوص موشک‌ها آنچه که امروز صنعت دفاعی کشور انجام می‌دهد طبق روال قبلی خواهد بود و محدودیتی بر روی صنعت موشکی ما اعمال نخواهد شد.»

جعفری در خصوص رآکتور اراک عنوان کرد:‌ یکی از سؤالات مطرح شده نمایندگان این بود که چرا از پلوتونیوم طبیعی نباید استفاده شود و صالحی در پاسخ گفت، اگر این مسئله یک ساله شود تولید پلوتنیوم در حد ساختن بمب امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان مطرح کرد:‌ در مجموع مباحث فنی که آقایان توانسته بودند به آنها پاسخ دهند مطرح شد.