به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های غربی پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای نکات تأمل برانگیزی را مطرح می‌کنند که این موضوع باعث واکنش مسئولان دولتی نیز گردیده است.

* بازخوانی یک ادعا

اخیرا "بلومبرگ" مدعی شده ایران چند روز پس از جمع بندی مذاکرات سایت مشکوک "پارچین" را پاکسازی کرد. مقامات اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با "بلومبرگ" مدعی شدند آژانس اطلاعاتی آمریکا اواخر تیر و مردادماه امسال تصاویر ماهواره‌ای ازسایت نظامی "پارچین" بدست آوردند که حکایت از پاکسازی این سایت از آزمایش‌های هسته‌ای نظامی دارد، آن هم پیش از آنکه بازرسان آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به این سایت را پیدا کنند (بیشتر بخوانید).

سوال اینجاست که اولا آیا اجازه بازدید از سایت "پارچین" به این سرعت به بازرسان داده شده است؟ و سوال دوم اینکه اگر آمریکایی‌ها با توجه به توان ماشین رسانه‌ای غرب اطمینان کامل به تلاش مشکوک ایران در این زمینه داشتند، چرا اقدامی نکردند؟

* حجت‌‌الاسلام و المسلمین روحانی: هیچ کشوری اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور درگفت‌وگوی تلویزیونی عنوان داشت: هیچ کشوری اطلاعات و اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند.

اینکه بازرسان آژانس اجازه بازدید از تأسیسات نظامی را ندارند یک امر کاملا مشخص و قطعی بوده که بارها از سوی مسئولین کشوری و لشکری اعلام شده است و در این زمینه رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مواضع خود را بطور علنی وشفاف مطرح کردند.

نکته‌ای که "بلومبرگ" مدعی شده اجازه بازدید ازسایت "پارچین" تا اواسط اکتبر سال جاری است که طبق موضع‌گیری شفاف مسئولین لشکری و کشوری بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد و یا در صورت اضطرار در شرایط قطعا با سازوکارهای پیچیده‌ای مواجه خواهد بود.

* سند حقانیت جمهوری اسلامی ایران چیست؟

نکته‌ دیگری که مطرح می‌شود این است که جمهوری اسلامی ایران صریحا اعلام کرده به هیچ عنوان به دنبال بمب اتم نیست و مهمترین سند فتوای "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حرام بودن بمب اتم است که خود سندی بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران بوده ضمن آنکه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم این ادعا را تکذیب کرد.

* نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک: ادعای جدید درباره پاکسازی "پارچین" مضحک است

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با صدور بیانیه ای در پاسخ به برخی ادعاهای جدید در رسانه های آمریکایی مبنی بر عملیات پاکسازی در "پارچین"، این ادعاها را مضحک و تکرار همان سناریوهای تکراری و پوسیده ای دانست که در گذشته بارها تکرار شده و هر بار واهی بودن آنها به اثبات رسید.

در بیانیه نمایندگی کشورمان آمده است:منطقه نظامی پارچین منطقه گسترده و وسیعی است که مشتمل بر بخش های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است و لذا انجام عملیات ساخت و ساز در آن امری طبیعی و جاری است. از سوی دیگر در یک هفته گذشته به دلیل نشست جاده در مقابل سد "ماملو"، که در جوار "پارچین" بوده ولی ارتباطی با آن مجموعه ندارد، اقدامات مهندسی گسترده ای به منظور ترمیم جاده صورت گرفته که مستلزم تردد ماشین آلات سنگین راهسازی بوده است.

نمایندگی کشورمان از فضاسازی گسترده ای که با اختصاص صدها میلیون دلار از سوی جریانات لابی عمدتا صهیونیستی، برای تخریب فضای مثبت جهانی که در پی برجام (JCPOA) ایجاد شده است، صورت می گیرد اظهار تاسف نموده و تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و دکترین های امنیتی خود هرگز به دنبال فعالیت های نظامی هسته ای نبوده و نیست و هیچ گاه به اقدامات غیرمتعارفی که اکنون بخواهد آنها را با این تعجیل جمع آوری نماید دست نزده است.

بر اساس این بیانیه ،چنین ادعاهایی که پیش از این بارها تکرار شده و هر بار بی اساس بودن آنها اثبات شده است، بیش از آنکه توجه کسی را جلب نماید نشانگر عصبانیت و دست پاچگی مدعیان و در نتیجه بی اعتباری آنها می باشد.

البته "بلومبرگ" در گذشته هم ادعایی را درباره همکاری ایران و ایالات متحده آمریکا در استان "الانبار" عراق مطرح کرده بود مبنی بر اینکه شبه نظامیان تحت حمایت ایران با نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی "عین‌الاسد" در نزدیکی رومادی همکاری می‌کند که این موضوع صراحتا از سوی فرماندهان نیروهای مردمی عراق تکذیب شد.

مشخص نیست که "بلومبرگ" با بازی‌های رسانه‌ای به دنبال چیست؛ اما نکته‌ای که مشخص بوده این است که به دلیل مشخص نبودن سازوکار آژانس در بازدید ازسایت‌های نظامی، سابقه بد این رسانه وابسته به غرب در شانتاژ خبری (خصوصا ادعای همکاری ایران و‌ آمریکا در استان الانبار، تکذیبیه نمایندگی ایران در سازمان ملل و ادعاهای اشتباه غربی‌ها درباره سایت "پارچین" از سال ۲۰۰۳ تاکنون ادعای "بلومبرگ" یک شانتاژ رسانه‌ای و خلاف واقعیت است.