به گزارش پارس، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص درصد تاثیر توافق هسته‎ای بر تحول اقتصادی کشور گفت: نتایج توافق به این بستگی دارد که طرف مقابل تا چه اندازه به تعهداتش پایبند باشد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه برخی کشورهای مقابل در عهدشکنی در مسائل گذشته، نگرانی‎هایی وجود دارد که آنها تا چه اندازه به قول‎هایی که داده‎اند عمل خواهند کرد.

طاهری تاکید کرد: در موضوع واردات، اگر این توافق باعث شود تا شرکت‎های بزرگ دنیا در ایران سرمایه‎گذاری کنند که مقدمه توسعه اشتغال باشد، منعی ندارد و این در صورتی است که ما آن توانمندی را در داخل نداشته باشیم.

وی افزود: اگر بیایند و این سرمایه‎گذاری باعث تضعیف تولید ملی شود، مناسب نیست و امیدواریم دولت به این موضوع توجه داشته باشند که واردات باید واردات زیربنایی و سرمایه‎ای باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای پیش‎بینی آینده باید کمی صبر کنیم و ببینیم پس از طی کردن مراحل قانونی چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

بررسی توافق دو ماه طول می‎کشد / پول‎های بلوکه شده 29 میلیارد دلار است

طاهری در خصوص زمان آغاز بررسی توافق در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یا سه‎شنبه کمیسیون ویژه 15 نفره تعیین می‎شود و پس از آغاز به کار کمیسیون، با توجه به مقدار متن توافق بررسی آغاز خواهد شد و پیش‎بینی ما این است که بررسی آن دو ماه زمان ببرد.

وی اضافه کرد: پس از بررسی کمیسیون، توافق به صحن مجلس ارائه می‎شود تا تصمیم نهایی اعلام شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص دسترسی مجلس به بندهای محرمانه توافق، متذکر شد: موضوع دارا بودن بندهای محرمانه در این توافق، ابهامی است که ما از زبان مسئولان آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان شنیدیم.

طاهری بیان کرد: اگر بخش‎های محرمانه مربوط به برجام است نباید محرمانه باشد و باید علنی شود.

وی افزود: مگر اینکه غیر از موضوع برجام، از گذشته اموری بوده که با اطلاع مسئولان امنیتی کشور دارای محرمانگی باشد که باید ببینیم این مسائل محرمانه مربوط به کدام یک از این دو موضوع است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص رقم پول‎های بلوکه شده ایران، اظهار کرد: آنچه که ما می‎توانیم به آن استناد کنیم، رقم 29 میلیارد دلاری است که رئیس کل بانک مرکزی آن را اعلام کرده است و غیر از آن نباید به آن استناد کرد و باید این رقم را رقم رسمی بدانیم.