به گزارش پارس به نقل از ایرنا- این طرح که قرار است به زودی در مجلس سنای (مشاوران) ژاپن برای تصویب مطرح شود درصورت تصویب ممنوعیت حق دفاع جمعی از خود و حمایت از کشور دوست از بین می رود و همین موضوع موجب اعتراض هزاران نفر از مردم ژاپن علیه سیاست های آبه شد.

معترضان مخالف جنگ و کشتار این طرح شینزو آبه را در واقع گامی در مسیر جنگ و خصومت با همسایگان و جنگ افروزی می دانند.

هرچند این اقدام حزب حاکم لیبرال دمکرات به رهبری 'شینزو آبه' مورد حمایت و تشویق آمریکاست اما نه به ذائقه مخالفان داخلی و نه کشورهای همسایه خوش نبوده و دولت را دچار مشکل کرده است.

البته قرار است این طرح پنجم مردادماه در نشست عمومی مجلس سنا مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

با اینکه عنوان می شود این طرح برای برخورداری ژاپن از نیروی دفاعی فعال و دفاع از خود در برابر تهدیدات احتمالی و مقابله با قدرت یابی چین در منطقه مطرح شده اما اهداف دیگری نیز پشت پرده آن وجود دارد که از آن جمله می توان به امکان حمایت و همکاری با متفقین از جمله آمریکا در جنگ های احتمالی اشاره کرد و همین امر موجب تشویق دولت آبه از سوی آمریکا شده است.

کارشناسان حقوقی این طرح دولت را ناقض ماده 9 قانون اساسی می دانند اما دولت ژاپن چنین عقیده نداشته و عنوان کرده است این طرح تنها برای داشتن نیروی دفاعی فعال مطرح شده و تناقضی با اصل ماده 9 ندارد.

براساس این ماده جنگ و زورگویی روشی برای حل مناقشات بین المللی و اختلافات نیست.

همچنین براساس نظرسنجی های صورت گرفته از سوی برخی از روزنامه های ژاپنی، بیش از 60 درصد مردم این کشور مخالف طرح امنیتی دولت بوده و 80 درصد نیز معتقدند این طرح بدون مطالعات لازم به تصویب مجلس نمایندگان رسیده و پشتوانه کارشناسی ندارد.

هرچند دولت حاکم مایل است تا در این مسیر احزاب مخالف را نیز همراه خود سازد اما احزاب مخالف درصدد هستند تا از تصویب آن جلوگیری کنند.

اعتراض ها به این طرح آبه تا حدی است که آسیب دیدگان بمباران اتمی ناکاساکی ژاپن از آبه به عنوان بدترین رییس تاریخ ژاپن نام برده اند و خواستار برکناری وی از حکومت شدند.

دولت چین نیز از مخالفان این طرح بوده تا جاییکه هوآ چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه گفته دولت ژاپن با این اقدام در صدد برهم زدن آرامش منطقه است و این خوشایند دولت چین نیست.

وی به برگزاری جشن های هفتادمین سالگرد پیروزی مردم چین در برابر حملات نظامی ژاپن اشاره کرد و گفت: دولت ژاپن بهتر است از گذشته درس گرفته و به امنیت دیگر کشورها بها دهد.

همین سخنان این مقام چینی نشان می دهد که چین از تصمیمات اخیر آبه و مجلس نمایندگان رضایتی نداشته و آن را مغایر با حفظ امنیت در منطقه می داند.

به نظر می رسد اختلافات مرزی ژاپن با کشورهای چین و روسیه که سال ها لاینحل مانده با تصویب این طرح در مجلس سنا بیش از پیش شود و دولت 'شینزو آبه' را در مسیری سخت قرار دهد.