پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نبي شريفي- چين سياست‌هاي نظامي جديد خود را مبني بر حضور بيشتر در آبهاي آزاد اعلام کرد. پکن هدف گسترش نظامي خود را «دفاع فعال» تعبير کرد. 

به نظر مي رسد اژدهاي زرد پس از سيطره بر دنياي اقتصاد در حال ورود به فاز نظامي گري است. 

فريد زکريا در کتاب «جهان پسا آمريکايي» معتقد است چين استراتژي ثبات اقتصادي براي ورود به مرحله مقابله با آمريکا را در پيش گرفته است. 

بر اساس اين تحليل چين با حضور در پيمان هاي مختلف از جمله شانگهاي ، بريکس و ... به دنبال مصون کردن خود در مقابل برخورد آمريکا به ويژه تحريم هاي اين کشور است . 

به نظر مي رسد چين اکنون مرحله خروج از پوسته خود را آغاز کرده است و در همين راستا نيز برخي همسايگان پکن که سابقه روابط تيره و جنگ با اين کشور را دارند بيشتر احساس خطر کرده اند. 

دو هفته پيش ژاپن لايحه اي را مبني بر بازنگري قوانين صلح و محدوديت‌هاي اعمال شده بر ارتش اين کشور پس از جنگ جهاني دوم و گسترش حضور نظامي در خارج از مرزها تصويب کرد. 

«نگ انگ هن» وزير دفاع سنگاپور اوايل سال ميلادي در پنجاه و يکمين کنفرانس امنيتي مونيخ گفته بود: «افزايش رفاه» نخستين دليل تشديد نظامي گري در شرق آسيا است. ايجاد ثبات و امنيت باعث شده ژاپن با اينکه آمريکا را مسبب نسل کشي اتمي در هيروشيما و ناکازاکي مي داند، با اين کشور جهت تامين منافع خود هم پيمان شود.