به گزارش پارس ، روزنامه حریت نوشت: این تصمیم از اوایل روز 25 ژوئیه (شنبه) توسط اداره مخابرات ترکیه، مقام مسوول برای نظارت بر اینترنت، در جهت مورد هدف قرار دادن وب‌سایت‌های خبری نه‌تنها در ترکیه بلکه در شمال عراق اتخاذ شد.

از وب‌سایت‌های فیلتر شده می‌توان به "روداو"، "باس نیوز"، "دی‌ها"، "آن‌ها"، روزنامه "اوزگور گوندم"، "یوک سکوا هابر"، "سندیکا دات اُ آر جی" و "رژ نیوز" اشاره کرد. زمانی که یک کاربر از ترکیه برای ورود به این وب‌سایت‌ها اقدام می‌کند، تنها بر روی صفحه پیامی از سوی اداره مخابرات ترکیه مشاهده می‌شود مبنی بر اینکه این اقدام مسدود کردن یک اقدام حکومتی است.

این در حالی است که مقامات ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت، هرگونه فیلترینگ فیس‌بوک و توییتر توسط مسوولان این کشور تا اواخر روز 24 ژوئیه را تکذیب کردند. هنوز علت کندی سرعت دسترسی به این دو شبکه اجتماعی در ترکیه در 25 ژوئیه نامعلوم باقی مانده است.

محمدعلی کوکسال، وکیل دادگستری در حوزه قوانین مرتبط با آی.تی در گفت‌وگو با روزنامه حریت گفت: مسوولان ترکیه با کنترل ترافیک فیس‌بوک و توئیتر به دنبال جاسوسی درباره ارتباطات پ.ک.ک هستند و به همین خاطر سرعت دسترسی به هر دو شبکه اجتماعی را کند کرده‌اند.

براساس قانون ارائه شده با رأی و نظر حزب عدالت و توسعه و تصویب آن در پارلمان در 12 ماه مارس، کابینه وزرای ترکیه می‌تواند هرگونه نشر آنلاین را فیلتر کند یا از میان بردارد که این اقدام را می‌تواند در جهت «دفاع از حق زندگی، امنیت حق مالکیت، تضمین امنیت ملی و نظم عمومی، جلوگیری از وقوع جرم یا حفظ نظم عمومی انجام دهد.»

اداره مخابرات ترکیه می‌تواند این درخواست وزارتخانه را حداکثر تا چهار ساعت به اجرا درآورد. این تصمیم سپس باید توسط دادگاه جرایم علیه صلح در طول 24 ساعت تصویب شود. دادگاه می‌تواند در طول 48 ساعت رای خود را در این باره صادر کند. اگر رایی صادر نشود، در این صورت ممنوعیت به صورت خودکار باطل می‌شود.

یک دادگاه ترکیه روز 22 ژوئیه صفحه توئیتر را به مدت بیش از دو ساعت به دلیل انتشار برخی از ویدئوها و عکس‌هایی از بمباران در جنوب ترکیه توسط داعش فیلتر کرد.

در حال حاضر، براساس آمار ارائه شده توسط وب سایت "سایت‌های ممنوعه" بیش از 81 هزار وب‌سایت در ترکیه فیلتر شده است.