به گزارش پارس به نقل از تسنیم، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حالی از آغاز مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی طی هفته آینده خبر داده است که بیش از یک ماه از انتخابات پارلمانی ترکیه می گذرد. در این انتخابات، حزب عدالت و توسعه اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را از دست داده و برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با سایر احزاب شده است.

نمایندگان مخالف رجب طیب اردوغان را متهم کرده اند که عمدا مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی را به تاخیر انداخته تا زمینه لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند تا حزب عدالت و توسعه بتواند بار دیگر اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد.

نخست وزیر ترکیه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان تاکید کرد: احتمالا رئیس جمهور امروز پنج شنبه حکم تشکیل دولت جدید را به من خواهد داد. پس از دریافت این حکم، خواستار برگزاری نشست با احزاب سیاسی خواهم شد. قصد دارم تا دور نخست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی را هفته آینده آغاز کنم.

بر اساس قوانین ترکیه، اگر دولت ائتلافی تا 45 روز پس از برگزاری انتخابات تشکیل نشود، رئیس جمهور این اختیار را دارد تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

البته هنوز به درستی مشخص نیست حزب عدالت و توسعه قادر به تشکیل دولت ائتلافی با سایر احزاب خواهد بود یا نه. این احتمال بیشتر از سایر احتمالات است که حزب عدالت و توسعه با حزب جنبش ملی به ائتلاف برسد و دولت را تشکیل دهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ناکامی حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در 13 سال گذشته برای کسب اکثریت کرسی های پارلمانی نشانگر تحولات سیاسی دراماتیکی در ترکیه است.

تصویب قانون اساسی جدید مهمترین مانیفست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن بود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز تلاش زیادی را برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه آغاز کرده بود تا نظام سیاسی ترکیه را همسطح نظام ریاست جمهوری فرانسه و آمریکا کند.