به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، انتظار می رود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ابتدا از حزب خود یعنی حزب عدالت و توسعه بخواهد دولت ائتلافی تشکیل دهد. این حزب در انتخابات عمومی هفتم ژوئن بیشتری آراء را کسب کرد اما برای نخستین بار از سال 2002اکثریت خود را از دست داد.
داوداوغلو به حمایت دست کم یک حزب دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی نیاز دارد. 
وی جمعه شب خطاب به طرفداران حزب خود در استان قونیه در مرکزترکیه که زادگاه وی است گفت :«به خواست خداوند ما مذاکرات را هفته آینده آغاز می کنیم تا 78 میلیون نفر مردم ترکیه بدون دولت نمانند.»
نخست وزیر ترکیه گفت با هر یک از سه حزب دیگر در پارلمان دیدار خواهد کرد. 
حزب عدالت و توسعه 258 کرسی، حزب جمهوریت خلق 132 کرسی، و حزب جنبش ملی گرا و حزب دموکراتیک خلق ها نیز هر کدام 80 کرسی در پارلمان ترکیه دارند. 
انتخابات ماه ژوئن نه فقط ضربه ای به اقتدار حزب عدالت و توسعه ، بلکه ضربه ای ب اردوغان بود که امیدوار بود پارلمان جدید با یک قانون اساسی جدید برای افزایش اختیارات وی موافقت کند. 
داوداوغلو گفت در مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی دو حزب جمهوریت خلق و حزب جنبش ملی گرا را در اولویت قرار خواهد داد.
وی افزود حزب وی در حال حاضر به فکر تشکیل دولت ائتلافی با حزب دموکراتیک خلق ها نیست. این حزب طرفدار کردها برای نخستین بار به جای اینکه در قالب گروهی از نمایندگان مستقل وارد پارلمان شود در قالب یک حزب به پارلمان راه یافته است. 
محتمل ترین گزینه ائتلاف میان حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی گرا است زیرا هر دو حزب پایگاهی از رای دهندگان محافظه کار در مرکز کشور دارند. 
اگر تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی در محدوده قانونی 45 روزه بی نتیجه بماند، اردوغان می تواند خواستار برگزاری انتخابات جدید در عرض 45 روز شود.
وی روز جمعه هشدار داد اگر گفتگوهای ائتلاف شکست بخورد وی ممکن است خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود.