به گزارش پارس به نقل از تسنیم، "جان مک‌کین" سناتور جمهوری خواه کنگره طی سخنانی گفت که ایران رفتارهای تهاجمی خود در عراق و سوریه و لبنان و یمن را افزایش داده است.

وی همچنین درباره طرح آمریکا برای آموزش مخالفان سوری گفت: اختلال واضحی در برنامه آموزش مخالفان سوری میانه رو دیده می‌شود.

پیشتر نیز این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، از اظهارات اخیر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کشورش درباره اوضاع نبرد علیه گروه تروریستی داعش در عراق به شدت انتقاد کرد.

باراک اوباما در سخنانی گفته، قبول ندارد آمریکا در مبارزه با داعش در عراق و سوریه شکست خورده است و از سوی دیگر سقوط الرمادی «شکستی تاکتیکی» است.

سناتور مک‌کین که ریاست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «عجیب است که رئیس‌جمهور آمریکا بارها این سخن را تکرار می‌کند در حالی‌که هزاران نفر کشته می‌شوند و اجساد سوزانده شده، سرهای بریده شده و اعدامی‌ها در خیابان‌ها پخش می‌شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان برای اعزام نیروهای زمینی آمریکایی به عراق مناسب است، گفت: «ما یک جلسه استماع (در کمیته نیروهای مسلح سنا) تشکیل دادیم. نظرم این است که زمان برای اعزام نیروهای زمینی فرا رسیده است. باید شمار آنها حدود 10 هزار نفر باشد و این نیروها حتما نیروهای زمینی باشند.»

مک‌کین خاطرنشان کرد «75 درصد از جنگنده‌های هوایی بدون اینکه موشکی شلیک کنند، به پایگاه‌های خود برمی‌گردند؛ دلیل آن این است که هیچ نیروی زمینی وجود ندارد که بتواند به آنها توانایی شناسایی مواضع و اهداف را دهد، این عملیات زمینی بی‌فایده است.»

این سناتور منتقد آمریکایی درخصوص تسلط داعش بر شهر باستانی «تدمر» سوریه، گفت: «اهمیت تدمر تنها به این جهت نیست که آن یک مکان تاریخی بسیار ارزشمند است بلکه این منطقه همچنین مکانی با اهمیت استراتژی است که مناطقی در سوریه به یکدیگر متصل می‌کند. آنچه در این شهر افتاد یک فاجعه است و این موضوع را من و سناتور "لیندسی گراهام" پیش‌بینی کرده بودیم. تا زمانی‌که استراتژی‌ای برای توقف پیشروی‌های داعش اتخاذ نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.»