به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با یانکوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق یک ساعت گفت‌وگو و تبادل نظر کردم و هر دو در مسائل مختلف با یکدیگر توافق داشتیم.
وی ادامه داد: ما بر این نکته تأکید داشتیم که در درجه اول در عراق راه‌حل جنگ و نظامی وجود ندارد، بلکه راه‌حل باید صلح‌آمیز باشد. همچنین هر دو بر این موضوع توافق داشتیم که جمهوری اسلامی ایران، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد بر یکپارچگی، اتحاد و همبستگی ملت عراق تأکید داشته باشیم و از آن حمایت کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همچنین هر دو بر این امر تأکید داشتیم که داعش به‌عنوان گروه تروریستی، دشمن همه ملت‌های منطقه و دشمن بشریت است و از اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر درخواست قانونی دولت عراق به این کشور کمک می‌کند، هر دو راضی بودیم.
ولایتی با اشاره به اظهارات یانکوبیش یادآور شد: آقای یانکوبیش در ملاقات با من گفت که آقای العبادی در جلسه‌ای در پاریس از اینکه جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق برای مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کند، راضی بوده است.
وی یادآور شد: بر تلاش سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان تأکید داریم، بر اینکه فارغ از نفوذ برخی از کشورها فقط براساس صلح، امنیت، اتحاد و همبستگی مردم عراق تأکید داشته باشند و با همدیگر همکاری کنیم. من به نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل این موضوع را منتقل کردم که جمهوری اسلامی ایران با هر نوع تلاش بین‌المللی که به همبستگی ملت عراق و مبارزه با تروریسم، آوردن امنیت و صلح برای ملت عراق، همبستگی میان شیعه، سنی و کرد و استقرار یک عراق مستقل کمک کند، تأکید داریم و باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش "آیا در  دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در خصوص ائتلاف ضدداعش بحثی را مطرح کردید؟" گفت: همان‌گونه که آقای یانکوبیش گفت جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود از دولت و ملت برادر عراق در مبارزه علیه تروریسم حمایت می‌کند.  دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران از همبستگی ملت عراق، اتحاد میان شیعه، سنی و کرد و یکپارچگی عراق، قویاً حمایت می‌کند و به آن دولت کمک می‌کند تا بر تروریست‌ها به‌خصوص داعش پیروز شوند.
ولایتی تصریح کرد: نماینده سازمان ملل متحد با همه این مواضعی که ایران در مورد عراق اتخاذ کرده، موافق بود و بیان کرد که آقای العبادی به‌صراحت گفته که مایل به ادامه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق است و من هم تأکید کردم که بدون کمک ایران به دولت و ملت سوریه و عراق امکان مقابله با تروریست‌ها کار آسانی نبوده است.
وی ادامه داد: من اعلام کردم که ایران جزو وظایف خود می‌داند که به این کشورها به‌عنوان کشور همسایه کمک کند، چرا که مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق، مبارزه با تروریسم در کل منطقه است و اگر ما می‌خواهیم ایران در امنیت باشد، باید کل منطقه در امنیت باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا در خصوص ائتلاف بین‌المللی ضدداعش موضوعی در جلسه امروز مطرح شد، گفت: من به آقای یانکوبیش گفتم که ائتلاف ضدداعش هیچ فایده‌ای نداشته و آمریکایی‌ها با ائتلافی که تشکیل داده‌اند بدون کمک حشد الشعبی که مردم مؤمن عراق تحت فتوای آیت‌الله سیستانی به میدان جهاد آمدند، در حالی که افرادی که در جبهه داعش می‌جنگند مزدور هستند و از اروپا و آمریکا دلار می‌گیرند و فقط کارشان آدم‌کشی است مانند گروه بلک‌واتر که آمریکا تشکیل داده و داعشی‌ها نیز مانند این گروه هستند که برای آدم‌کشی پول دریافت می‌کنند، در حالی که طرف مقابل آنها مردم مسلمان عراق، سوریه، لبنان و یمن هستند.
ولایتی ادامه داد: من این مسائل را به نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفتم و او در پاسخ گفت: مأموریت من تنها در امور عراق است.
وی یادآور شد: آنچه در عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌گذرد صحنه‌ای برای مبارزه میان مردم این کشورها که مؤمن به اسلام هستند و تروریست‌ها و حامیان آنها است و مطمئن هستم که مردم مؤمن این منطقه پیروز خواهند شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در خصوص گروه حشد الشعبی چه بود، گفت: او نظرش این بود که این گروه نقش خوبی برای کمک به دولت عراق در مبارزه علیه تروریست‌ها دارد و نظر مثبتی داشت.