به گزارش پارس، یک روزنامه آمریکایی در يادداشتي با اشاره به روابط ریاض و تل‌آویو نوشت که نگرانیها درباره گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و توافق هسته‌ای این دو را به هم نزدیک کرده است.

در حالی که از چندی پیش دیدارهای مقامات سعودی با صهیونیست‌ها رسانه‌ای و علنی شده است ، «وال استریت ژورنال» به بررسی دلایل نزدیکی روابط عربستان سعودی با این رژیم پرداخت.

در این گزارش آمده است: «عربستان سعودی برای مدت‌های طولانی البته با معیارها و مفاد خاص خود بر وحدت اسلامی تاکید کرده است که این پیام به طور سنتی خصومت با اسرائیل را شامل شده است اما اکنون سعودی‌ها خودشان را در موضعی غیرمعمول یافته‌اند».

«یاتروسلاو ترومیسلوف» نویسنده این گزارش نوشته که به دنبال تحولات منطقه به ویژه در سوریه، عراق، لبنان و یمن، ضدیت عربستان سعودی علیه مواضع ایران تشدید شده است.

او به مواضع سعودی‌ها در قبال یمن پرداخته که در آن مقامات ریاض بدون ارائه هر گونه مدرک و سندی ادعا کرده‌اند که «به منظور ممانعت از ایجاد نیرویی شبیه به حزب‌الله لبنان در یمن» از سوی انصارالله، عربستان سعودی به یمن حمله کرده است.

تحلیلگر آمریکایی در ادامه نوشت: «عربستان سعودی شبیه به اسرائیل درباره توافق هسته‌ای آمریکا با ایران نگرانی دارد. برخی سعودی‌ها که نگران گسترش اقدامات منطقه‌ای ایران به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها هستند، حتی امیدوارند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند؛ امیدواری که زیاد هم محرمانه و مخفیانه نیست».

در گزارش وال استریت آمده است: «در حالی که مقامات اسرائیلی هم به همان اندازه مشتاق هستند و می‌گویند تماس‌های محرمانه با عربستان سعودی برقرار شده است، اما این بدان معنا نیست که موفقیت چشمگیر دیپلماتیک به زودی اتفاق خواهد افتاد».

در بخش دیگری از این مطلب به نقل از «جاشوا تیتلبام» کارشناس مسائل کشورهای خلیج فارس در اندیشکده مرکز بگین سادات در سرزمینهای اشغالی هم تصریح شد: «بین اسرائیل و عربستان سعودی تلاقی منافع وجود دارد و جای زیادی برای همکاری وجود دارد».