به گزارش پارس به نقل از ایسنا، لیبی به عنوان کشور همسایه تونس به مامن گروه‌های مسلحی تبدیل شده که پس از سرنگونی دولت معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور به دنبال گسترش قدرت در منطقه هستند.

مایکل نایبی اسکوی، تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه در استراتفور واقع در تگزاس آمریکا می‌گوید: ناآرامی‌ها در لیبی به یک مشکل امنیتی جدی در منطقه بدل شده است. لیبی شاهد بازگشت آهسته اما پیوسته شبه نظامیانی است که از درگیری‌های سوریه برگشته‌اند.

تونس اعلام کرده که سه هزار تن از شهروندان این کشور در کنار شبه نظامیان و گروه‌های افراط گرا در سوریه، عراق و لیبی می‌جنگند و 500 شبه نظامی از این نبردها به خانه بازگشته‌اند و یک تهدید امنیتی جدی بر کشورهای خود محسوب می‌شوند به طوری که هفته گذشته و در 26 ژوئن شاهد بودیم دانشجوی مسلح به یک منطقه توریستی در تونس حمله کرده و 38 توریست را که اکثرشان انگلیسی بودند کشت؛ این دومین حمله مرگبار در سه ماهه اخیر در تونس محسوب می‌شود.

مقام‌های تونس این مرد مسلح جوان را 23ساله و دانشجوی تونسی اعلام کرده و گفتند وی در لیبی توسط افراط گرایان آموزش دیده تا از سلاح استفاده کند. در همین حال مقام‌های امنیتی در لیبی نیز می‌گویند صدها تن از شبه نظامیان خارجی از جمله تونسی‌هایی که از عراق و سوریه بازگشته‌اند در ماه‌های گذشته به لیبی وارد شده‌اند و باید تمهیدات امنیتی جدی در رابطه با آنها انجام داد.

داعش یکی از همین گروه‌های تروریستی است که در لیبی مناطقی را تحت کنترل دارد و مدعی شده که هر دو حمله در تونس و حمله فرانسه توسط اعضای این گروه صورت گرفته است. این گروه تروریستی هم اکنون کنترل شهر ساحلی سرت محل تولد قذافی را در دست دارد.

یک تحلیل‌گر تونسی ناآرامی‌ها در لیبی را یک خطر جدی برای امنیت منطقه و جهانمی‌داند. با وجود اقدامات امنیتی که تونس اتخاذ کرده شبکه‌ای با قابلیت ورود و عبور جوانان به اردوگاه‌های شبه نظامیان در لیبی وجود دارد و آنها در این اردوگاه‌ها آموزش می‌بینند تا با هرگونه تسلیحاتی که در انجام حملات به کارشان می‌آید، آموزش ببینند.