به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر رسانه های کره جنوبی که مطالب مختلفی در خصوص ایران و خاورمیانه به رشته تحریر در آورده است، در مقاله ای که روزنامه «هرالد کوریا» از وی منتشر کرده، می نویسد: همه کشورها حاضر در مذاکرات به دنبال رسیدن به یک توافق جامع هستند و به همین خاطر اکنون دیپلمات های کارآزموده آنها در حال گفت و گوهای گسترده اما دشوار در وین هستند.

وی خاطر نشان کرد که یکی از مسایل مهم باقیمانده در مذاکرات، پیدا کردن راهکارهای اطمینان بخش برای رفع اختلافات موجود است. آنان با تمدید یک هفته ای مذاکرات قصد دارند تمامی اختلافات باقیمانده را مورد بحث قرار داده و برای راه حل های مناسبی برای آن بیابند.

او در ادامه مطلب خود آورده است: برخی از دیپلمات ها پس از آنکه به کشورهای خود رفته بودند، بار دیگر به وین بازگشته اند تا ادامه گفت وگوها را از سر بگیرند. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای مذاکرات است و اینکه ایران و شش قدرت بزرگ جهانی تلاش دارند به «توافق جامع» و «مطلوب» برسند.

وی تصریح کرد که تمدید یک هفته ای مذاکرات فرصت خوبی برای رسیدن به دیدگاههای مشترک فراهم می سازد اما مذاکره کنندگان نیز باید تمام تلاش خود را در طول مدت یاد شده بکار بگیرند.

«دیوید ایگناتیوس» همچنین نقش ایران و آمریکا را در گفت وگوها پررنگ تر دانسته و می نویسد، تلاش این دو کشور و البته نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات، چیره شدن بر مشکلات است.

تحلیلگر روزنامه هرالد کره جنوبی در عین حال بر انعطاف پذیری طرفین گفت وگوها تاکید کرده و یادآور می شود: نداشتن درخواست های غیرمنطقی از سوی طرفین و البته انعطاف پذیری از نکات مهمی است که می تواند در مذاکرات روزهای آینده نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 با اتمام مهلت مقرر در30 ژوئن (9 تیرماه) تا 7 ژوئیه (16 تیرماه) تمدید شده است.

در حالی که وزیر امور خارجه ایران به دیدارهای دو جانبه با همتایان خود در شش کشور طرف مذاکرات هسته ای با ایران ادامه می دهد، مذاکرات و نشست های کارشناسی و همچنین معاونان وزرای امور خارجه ایران و گروه 1 +5 در وین ادامه دارد تا موارد اختلافی به حداقل ممکن رسیده و مقدمات دیدار رسمی و مشترک وزرای امور شش کشور با ایران را فراهم کنند.

گفتنی است، عصر روز گذشته - پنجشنبه - محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا نشستی و یک ساعت و نیمه داشتند و پس از این دیدار، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نشست فنی را ادامه دادند.