به گزارش پارس به نقل از فارس، نیروهای کُرد سوریه دو هفته پیش کنترل شهر مهم «تل‌ابیض» و «عین عیسی» را در شمال سوریه به دست گرفتند؛ تحولی که  تاثیرات بزرگی هم برای دولت آنکارا و هم برای مرکز خلافت خودخوانده داعش در الرقه دارد؛ زیرا با این کار عملا خط ارتباطی داعش از رقه به ترکیه قطع شد.

با کنترل تل ابیض، کُردها هم اکنون دو منطقه‌ای که در مجاور مرزهای ترکیه در کنترل خود داشتند را به یکدیگر وصل کردند و همین مسئله زنگ خطر را در ترکیه به صدا در آورده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه یک روز قبل از آزادسازی تل ابیض درباره پیشروی کُردها در این منطقه ابراز نگرانی کرد. یگان‌های مدافع خلق ارتباط نزدیکی با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) دارند که هر دو آنهای از نظر ترکیه گروه تروریستی محسوب می‌شوند.

در همین راستا، روزنامه‌های ترکیه به بهانه احتمال تشکیل دولت کُرد در مرزهای این کشور با سوریه از مداخله نظامی قریب الوقوع آنکارا در شمال سوریه خبر داده‌اند.

در این میان، رسانه‌های عربستان نیز همسو با سیاست‌های ترکیه به این مسئله دامن زدند و شایعه کوچ اجباری اعراب و ترکمن‌ها توسط کُردهای سوریه را مطرح کردند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» چاپ لندن یکشنبه (روز گذشته) در گزارشی اعلام کرد که ترکیه آماده است به بهانه ایجاد «مناطق امن» و حمایت از مرزهای ترکیه در برابر تهدید‌های گروه های تروریستی در شمال شرق سوریه مداخله نظامی کنند.

شبکه خبری «العربیه» که یکی دیگر از شبکه‌های عربستان سعودی است به نقل از روزنامه «ینی شفق» ترکیه اعلام کرد که احتمالا آنکارا به زودی به شمال سوریه حمله خواهد کرد.

روزنامه ینی شفق که وابسته به حزب «عدالت و توسعه» است امروز اعلام کرد که اردوغان به همراه «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه کلید مداخله نظامی در سوریه را زده است و ستاد مشترک ارتش آنکارا با 18 هزار سرباز برای این عملیات آماده می‌شود.

شبکه خبری العربیه در گزارش خود مدعی می‌شود، تصمیم مداخله ترکیه در سوریه در زمانی اتخاذ شد که نیروهای کُرد دست به کوچاندن ترکمن‌ها و اعراب شمال سوریه زدند و قصد دارند یک دولت کُردی مستقل را تشکیل دهند.

به گزارش این شبکه، اردوغان پس از نشست‌ با نخست وزیر و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه تصمیم گرفته است که یک خط دفاعی محافظ در شمال سوریه تشکیل دهد و روز جمعه آینده ارتش و سرویس اطلاعات عملیات استقرار و تجهیز نظامی را تکمیل می‌کنند.

بنا بر این گزارش، با وجود اینکه سران ترکیه تصمیم مداخله نظامی را اتخاذ کرده‌اند ولی ارتش با این موضوع با محافظه‌کاری برخورد می‌کند و بر این باور است که «این مداخله ممکن است نقض حقوق بین‌الملل باشد».

العربیه می‌افزاید: وضعیت امنیتی در طول خط مرزی با جزئیات بررسی خواهد شد؛ [این خط مرزی] از جرابلس آغاز و تا گذرگاه مرزی منطقه اعزاز به طول 110 کیلومتر امتداد خواهد داشت؛ به طوری که نیروهای ترکیه به عمق 28-33 کیلومتری این مناطق نفوذ خواهند کرد و از نقطه‌های جرابلس و اعزاز وارد خواهند شد».

به گزارش این شبکه، اگر نیروهای ترکیه 33 کیلومتر وارد عمق سوریه شوند با نیروهای دولت سوریه که در این منطقه حضور دارند درگیر خواهند شد و به گفته این روزنامه تُرک، هدف از این نفوذ ایجاد منطقه حائل یا امن است و قرار است در این عملیات 18 هزار سرباز ترکیه وارد عمل شوند.

سناریوهای تجاوز ترکیه به شمال سوریه

العربیه همچنین برای این تجاوز دو سناریو را پیش‌بینی کرده است:

نخست؛ حمایت بین‌المللی از ترکیه و اجازه دادن به این کشور برای اجرای منویاتش و نفوذ در شمال سوریه.

دوم؛ نبود حمایت بین‌المللی، که در این صورت ترکیه الگوی جنوب لبنان در مداخله نظامی را اجرا خواهد کرد؛ زیرا «منطقه حائلی که اسرائیل پس از نابودی اردوگاه‌ها و پایگاه‌های حزب الله در جنوب لبنان ایجاد کرد به یک قطعنامه بین‌المللی نیاز نداشت؛ زیرا [این رژیم] این منطقه را به بهانه حمایت از امنیت ملی اسرائیل ایجاد کرد».

العربیه همچنین در پایان مدعی شد که نزدیک شدن درگیری به مناطق مرزی ترکیه و احتمال کوچ دسته جمعی به این کشور برگه‌ای خواهد بود تا آنکارا بر جامعه بین‌الملل اعمال فشار کند.

پیش از این دمشق بارها تاکید کرده است که به هرگونه تلاشی برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه به چشم تجاوز و اقدام غیرقانونی نگاه می‌کند و پاسخ آن را می‌دهد.