به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما «دویچلند فونک» مدعی شد: تاسیس یک شبکه مخفی آموزشی پاسخی موفق و عاری از خشونت به سیاست دولت ایران در برابر بهاییان بوده است.
بهاییان که با جمعیت سیصد هزار نفری، بزرگترین اقلیت مذهبی ایران را تشکیل می‌دهند! به طور سیستماتیک از تحصیل عالی محروم هستند. از این رو آنها خود اقدام به ایجاد «مؤسسه آموزش عالی بهاییان» کرده‌اند که مخفیانه و در شرایطی سخت و خطرناک آموزش دانشجویان بهایی را هدف خود قرار داده است.
رادیوی آلمانی «دویچلند فونک» روز چهارشنبه (24 ژوئن / 3 تیر) گزارشی درباره محرومیت تحصیلی بهاییان در ایران و تلاش و موفقیت این گروه از اقلیت مذهبی ایرانی برای دستیابی به تحصیلات عالی پخش و در سایت اینترنتی خود منتشر کرد.
بهایی‌ها در طول سال‌ها نهاد آموزشی خود را به وجود آورده‌اند که نام آن مؤسسه آموزش عالی بهاییان (Bahai Institute of Higher Education، مخفف آن BIHE) است.»
این شبکه از سال 1370 (1987) ایجاد شده و از آن زمان با دشواری های بسیار روبرو بوده است.
تدریس واحدهای آموزشی در ابتدا به وسیله نامه و سپس به کمک اینترنت و ایمیل صورت می‌گرفته است. به دلیل خطرناک بودن شرایط، دانش‌آموزان این مؤسسه نام استادان خود را نمی‌دانند.
بنابراین گزارش، این مؤسسه به کار خود ادامه می‌دهد و این استادان و مدرسان برای تدریس خود دستمزدی دریافت نمی‌کنند و هدف‌شان بهره‌مند کردن بهاییان جوان از تحصیلات عالی است.
به گزارش «دویچلند فونک»، بسیاری از دانشگاهیان جهان به دانشجویان بهایی کمک می‌کنند. از جمله نیسان رأفت از بیمارستان آموزشی هایدلبرگ در آلمان به گروهی تعلق دارد که از دانشجویان بهایی برای راه یافتن به دانشگاه‌های آلمان حمایت می‌کند.
رأفت می‌گوید که دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان برای کسانی که در «مؤسسه آموزش عالی بهاییان» درس خوانده بودند در ابتدا کار دشواری بود.
او می‌گوید: «در سال 2009 دانشگاه بن نخستین دانشگاهی بود که مدرک مؤسسه آموزش عالی بهائیان را به رسمیت شناخت. رئیس دانشکده الهیات در دانشگاه بن که با بهاییت و مشکل بهاییان در ایران آشنایی داشت در این زمینه کمک کرد. از آن زمان اوضاع ساده‌تر شده و بسیاری از دیگر دانشگاه‌ها هم حاضر به پذیرش فارغ‌التحصیلان انستیتوی بهایی برای تحصیلات عالی شده‌اند.»
به نوشته «دویچلند فونک»، برنامه IBHE موفقیت‌آمیز بوده و بر شمار دانشگاه‌های جهان که حاضر به پذیرش مدرک این مؤسسه هستند مدام افزوده شده است.
به گزارش این رادیوی آلمانی‌، استادان بسیاری از دانشگاه‌های برجسته اروپا و آمریکا به این مؤسسه نامه نوشته و از آن پشتیبانی کرده‌اند. آنان از کیفیت و توانایی دانشجویانی که با وجود شرایط سخت تحصیل در ایران در این مؤسسه دانش آموخته‌اند ابراز تعجب و خوشحالی کرده‌اند.
به نوشته «دویچلند فونک»، بسیاری از دانشجویان پس از تحصیل در دانشگاه‌های خارج به ایران برمی‌گردند، چون «وظیفه مقدس و هدف زندگی» خود می‌دانند که از نسل بعدی در ایران حمایت کنند و برای این نسل امکان تحصیلات عالی را فراهم آوردند.