پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مراسم روز جهاني قدس كه هر سال در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان برگزار مي شود يك جمعه زودتر برگزار خواهد شد.

بر اساس تقويم رسمي تاييد شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آخرين جمعه ماه مبارك مصادف با سي ام اين ماه و 26 تير 1394 درج شده و اين روز را به عنوان «روز جهاني قدس» اعلام كرده اند.

با توجه به اينكه جمعه آخر ماه مبارك رمضان در كشورهاي مختلف احتمالا 23 رمضان مصادف با 19 تير است. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تصميم گرفته تا به صورت جهاني مراسم اين روز، همزمان در 19 تير برگزار شود.

نام گذاري آخرين جمعه
در اولين ماه رمضان، پس از پيروزى انقلاب، امام خمينى(ره) - كه از ابتداى قيام، عليه رژيم پهلوى و آمريكا از آزادى فلسطين و مردمش دفاع مى‏كردند- آخرين جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان، در اين روز نداى آزادى قدس را عليه مستكبران سر دهند و با تظاهرات و راهپيمايى و هر گونه اقدام ممكن، به جهاد برخيزند. 

اين اقدام مهم و تاريخى حضرت امام(ره) براى زنده نگه داشتن مسأله فلسطين و جلب توجه مسلمين و دولت‏هاى اسلامى به خطر صهيونيسم بود امام در 16 مرداد 1358 در پيام مهمى براى اعلام روز قدس، فرمود: «من در طى ساليان دراز خطر اسرائيل غاصب را گوشزد مسلمين نمودم كه اكنون اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطينى شدت بخشيده است و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطيى پياپى خانه و كاشانه ايشان را بمباران مى‏كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏هاى اسلامى، مى‏خواهم كه براى كوتاه كرده دست اين غاصب و پشتيبانان آنان به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مى‏كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را - كه از ايام قدر است و مى‏تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد - به عنوان روز قدس انتخاب و طى مراسمى همبستگى بين‏المللى مسلمانان را در حمايت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند پيروزى مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم». صحيفه نور، ج 8، ص 229.

و در پيام ديگرى مى‏ فرمايد:
«روز قدس يك روز جهانى است، روزى نيست كه فقط اختصاصى به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملت‏هايى است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غيرآمريكا بودند ... روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند ... روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزى است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم و قوانين اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است كه بايد به همه ابر قدرت‏ها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما - به واسطه عمال خبيث شما - واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند، بايد بفهمند قدرتى را كه مسلمين دارند، قدرت‏هاى مادى، قدرت‏هاى معنوى مسلمين - كه يك ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايى دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ايمان پشتوانه آنهاست - از چه بايد بترسند؟ ... اسلام دين خدا است و بايد در همه اقطار، اسلام پيشروى كند. روز قدس، اعلام يك همچو مطلبى است. اعلام اين مطلب است كه مسلمين به پيش؛ براى پيشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامى است. روزى است كه بايد جمهورى اسلامى در سرتاسر كشورها، بيرقش افراشته شود. روزى است كه بايد به ابرقدرت‏ها فهماند كه ديگر آنها نمى‏توانند در مالك اسلامى پيشروى كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مى‏دانم. روزى است كه بايد ما، تمام قواى خودمان را مجهز كنيم و مسلمين از آن انزوايى كه آنها را كشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند ...»همان، ج 5، ص 286.

روز حفظ امنیت کشور، ملت و دستاوردهای انقلاب
همچنين امام خامنه اي در سخنراني فرمودند: روز قدس پشتوانه‌ی امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ی آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان میآید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگی است، روز مهمی است. ان‌شاءاللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشورهای اسلامی دیگر، این روز، باعظمت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد. ۱۳۹۰/۰۶/۰۲

اگر پيغمبر اسلام(ص) زنده مى‏بود امروز چه مى‏ كرد؟
شهيد مطهرى در مورد اهميت قضيه فلسطين مى‏گويد: «اگر پيغمبر اسلام(ص) زنده مى‏بود امروز چه مى‏كرد؟ درباره چه مسأله‏اى مى‏انديشيد؟ و الله و بالله! قسم مى‏خورم كه پيغمبر اكرم(ص) در قبر مقدسش امروز از يهود مى‏لرزد ... اين يهوديانى كه شما امروز اسمشان را مى‏شنويد - موشه دايان، زلى اشكول، گلداماير - آخر ببينيد از كجاى دنيا آمده‏اند؟ مدعى هستند كه اين سرزمين، سرزمين ما است ... هدف مگر تنها همين است كه يك دولت كوچك در آنجا تشكيل شود؟ ... او مى‏داند كه يك دولت كوچك بالاخره نمى‏تواند آنجا زندگى كند؛ يك اسرائيل بزرگ كه دامنه‏اش از اين طرف شايد ايران خودمان هم كشيده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزى: اين اسرائيل كه من مى‏شناسم، فردا ادعاى شيراز را هم مى‏كند و مى‏گويد: شاعرهاى خود شما هميشه در اشعارشان اسم شيراز را گذاشته‏اند «ملك سليمان». هر چه بگويى آقا! آن تشبيه است، مى‏گويد: سند از اين هم بهتر مى‏خواهيد؟ مگر ادعاى خيبر را كه نزديك مدينه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئيس جمهور آمريكا) به پادشاه وقت عربستان سعودى پيشنهاد نداد كه شما بياييد اين شهر را به اينها بفروشيد؟
مگر اينها ادعاى عراق و سرزمين‏هاى مقدس شما را ندارند؟ و الله و بالله! ما در برابر اين قضيه مسؤوليم. به خدا قسم! مسؤوليت داريم ... و الله! قضيه‏اى كه دل پيغمبر اكرم(ص) را امروز خون كرده است، اين قضيه است ... [امروز] اگر [امام ]حسين بن على(ع) بود مى‏گفت: اگر مى‏خواهى براى من عزاداى كنى، براى من سينه و زنجير بزنى؛ شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمر امروز موشه دايان است. شمر هزار و سيصد سال پيش مرد، شمر امروز را بشناس ...»شهيد مطهرى، حماسه حسينى، ج 1، سخنرانى استاد در عاشوراى 1390 (1348 شمسى).