به گزارش پارس، بر اساس بیانیه کمیساریای پناهندگان و مهاجرین سازمان ملل، 618 هزار نفر در فاصله زمانی 1991 تا 1995میلادی از جنگ های بالکان از حفاظت وضعیت پناهجویی در صربستان برخوردار هستند. 

از این تعداد، هنوز 35 هزار و 295 نفر در این کشور از وضعیت پناهجویی برخوردار هستند و این مساله برای حکومت بلگراد که با معضلات اقتصادی رو به رو است، بار سنگینی به حساب می آید. 

همچنین علاوه بر جنگ زدگان جنگ های دهه نود میلادی در منطقه بالکان، بیش از 203 هزار نفر آواره از کوزوو نیز سرنوشت مشابهی را در صربستان دارند. 

از طرف دیگر صربستان به عنوان کشوری که محل عبور مهاجرین و پناهجویی در منطقه بالکان غربی به شمار می رود، هر ساله تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی که با جنگ رو به رو هستند از صربستان درخواست پناهجویی می کنند. 

بنا به آمار های دریافت شده از نهادهای دولتی صربستان؛ از اول ژانویه سال 2015 تا پایان ماه 'می' امسال 22 هزار و 182 نفر از کشورهای آسیایی و آفریقایی که با جنگ مواجه هستند درخواست پناهجویی در این کشور کرده اند. 

صربستان تلاش دارد قوانین خود را در مورد مهاجرین و پناهجویی با استانداردهای اتحادیه اروپا هماهنگ کند و در این باره پنج هزار و 770 نفر از افرادی که درخواست پناهجویی در صربستان کرده اند در مراکزی که برای پناهندگان در نظر گرفته شده در نقاط مختلف این کشور اسکان یافته اند. 

پس از هجوم پناهجویان زیادی از مرزهای صربستان به مجارستان و افزایش تعداد آوارگان جنگی از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان در این کشور، حکومت بوداپست اخیرا تصمیم گرفت که حصاری را به طول 174 کیلومتر و به ارتفاع 4 متر در مرزهای خود با صربستان ایجاد کند. 

'ویکتور اوربان' نخست وزیر مجارستان در این زمینه گفت که طرح دولت وی برای کشیدن حصار در مرزهای این کشور با صربستان صرفا برای جلوگیری از هجوم مهاجران و حفاظت از اروپا از هر ورود غیر قانونی است. 

نخست وزیر مجارستان همچنین با بیان اینکه اگر مساله مهاجرین غیر قانونی پیچیده شود، بهترین راه حل باید انتخاب شود، گفت که دولت بوداپست در مورد مهاجرین و پناهجویان از مرزهای خارجی خود دفاع می کند. 

نخست وزیر مجارستان در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی در نشستی با رهبران اروپای مرکزی و 'فرانسوا اولاند' رییس جمهور فرانسه تصریح کرد: کشورش بر این باور است که دفاع از مرزهای کشورش از وظایف دولت محسوب می شود و به همین دلیل درخواست کمک نمی کند. 

دولت مجارستان نیز امروز (شنبه) با انتشار بیانیه ای از تشدید قانون مهاجرین و پناهجویان خبر داد که این قانون موجب تسهیل در اخراج آن دسته از افرادی می شود که غیر قانونی وارد این کشور شده اند. 

مجارستان در سال جاری 53 هزار درخواست پناهجویی دریافت کرده و در سال 2014 میلادی این رقم برابر با 43 هزار و در سال 2012 برابر با 2 هزار 150 نفر بوده است. 

این آمار حاکی از آن است که مجارستان بیشترین تعداد مهاجران را نسبت به جمعیت این کشور، در سال جاری پس از کشور سوئد پذیرفته است. 

مقام های این کشور می گویند که 95 درصد از این افراد از طریق مرز صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، وارد مجارستان شده اند. 

'الکساندر ووچیچ' نخست وزیر صربستان نیز در این رابطه با بیان اینکه حکومت بلگراد به حقوق بشر، حقوق مهاجران شاید بیش از برخی از کشورهای اتحادیه اروپا احترام می گذارد، از تصمیم مجارستان برای کشیدن حصار در مرزهای خود با صربستان جهت جلوگیری از مهاجرین انتقاد کرد. 

نخست وزیر صربستان همچنین در جمع خبرنگاران در بلگراد این مساله را برای اروپا بویژه برای صربستان بسیار دشوار خواند و به منطقه 'پره شوا' در جنوب صربستان که تعداد زیادی از مهاجرین در آن منطقه اسکان دارند، اشاره کرد و با تاکید بر اینکه صربستان به تعهدات خود عمل می کند، گفت: مهاجرین خواهان اقامت در صربستان نیستند، بلکه خواهان مقصد دیگری هستند. 

ووچیچ همچنین کشیدن حصار در مرزها را در قرن بیست و یکم راه حل مناسبی برای برطرف کردن مساله مهاجرین ندانست و گفت که صربستان در این باره با شرکای اروپایی خود گفت و گو خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه صربستان در مرزهای خود با هیچ کشوری در منطقه دیوار نمی کشد، گفت که در نشست مشترک دولت های صربستان و مجارستان که در اول ماه ژوئیه امسال تشکیل می شود با همتای مجارستانی خود در باره کشیدن دیوار سیمی در مرزهای مجارستان با صربستان گفت و گو می کند. 

'رادوش جوروویچ' رییس مرکز حفاظت و کمک رسانی به پناهجویان در صربستان نیز اخیرا در یک همایش خبری در بلگراد، اعلام مقامات مجارستانی برای ایجاد حصار به ارتفاع 4 متر در مرزهای کشورشان با صربستان را اقدام مناسبی برای متوقف کردن هجوم مهاجرین ندانست و گفت: معتقدم که با دیوار کشیدن مساله مهاجرین نه تنها حل نمی شود بلکه مشکلات و مسایل بیشتری ایجاد خواهد شد. 

وی افزود: مهاجرین در مرزهای عبور از صربستان مدت زیادی را برای رفتن به کشور دیگری انتظار می کشند که مشخص است که پناهجویان عراقی، سوریه ای و افغانستانی مدت زمانی بیشتری را در صربستان خواهند گذراند.