به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال گذشته بود که دانشگاه آزاد تعداد زیادی دانشجو را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرا بود، به طوریکه شاهد رشد ۱۳۸ درصدی در مقطع کارشناسی ارشد و رشد ۲۷۱ درصدی در مقطع دکترای این دانشگاه این اتفاق با جنجال رسانه ای و پیگیری رسانه‌ها ادامه پیدا کرد تا جایی که پای وزارت علوم نیز به این ماجرا باز شد و وزارت‌خانه ناظر بر مجوز کد رشته دانشگاه‌ها افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاه آزاد را بدون مجوز دانست.

پس از اعتراض نمایندگان مجلس با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع کمیته‌ای برای بررسی ماجرا تشکیل شد و مقرر شد تا پایان اردیبهشت سال ۹۴ رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شود.

۷۰۰ کد رشته بدون مجوز در دانشگاه آزاد

این درحالی است که شنیده‌ها حاکی از این مساله بود که ۷۰۰ کدرشته دانشگاه آزاد بدون مجوز صادر شده و دانشجویان در حال پرداخت شهریه برای رشته‌هایی هستند که مجوز دریافت نکرده ‌است و در صورتیکه به نهادهای حقوقی معترض می‌شدند، دانشگاه آزاد به عنوان متخلف ماجرا شناخته می‌شد.

دانشگاه آزاد رشته بدون مجوز ندارد

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد گفت: بحث این رشته‌ها در کمیسیون مشترک وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حال بررسی است و قسمت عمده‌ای از این رشته هابه تصویب این کمیسیون رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از مهر ۹۴ تمامی رشته ها دارای مجوز قانونی خواهند بود، افزود: دانشگاه آزاد رشته بدون مجوز ندارد و طی توافقاتی که با مسئولین وزارت علوم داشتیم کلیه این رشته‌ها بر اساس تفاهم بوده است، البته اختلاف نظر کارشناسی در این زمینه وجود داشته که بعد از بررسی در کمیسیون کلیه رشته‌ها دارای مجوز شد.

جلوگیری از پذیرش دانشجو در کد رشته‌های بدون مجوز

این درحالی است که قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از پایان یافتن فرصت دانشگاه آزاد برای اخذ مجوز خبرداده و اعلام کرده در صورتی که مجوز رشته‌محل‌ها اخذ نشود، بنابر قانون با دانشگاه آزاد برخورد می‌شود و از پذیرش دانشجو در آن کدرشته جلوگیری خواهد شد.

اما آنچه که حائز اهمیت است دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد هستند که با شهریه گزاف مشغول به تحصیل در کد رشته‌هایی هستند که مجوز قانونی ندارند و در انتظار انحلال به سر می‌برند.