به گزارش پارس به نقل از تسنيم،‌ حسن رحیم پور ازغدی عصر امروز در حسینیه آیت الله سید جواد خامنه‌ای اظهار داشت: اندیشه‌های مقام معظم رهبری باید مورد بازخوانی قرار بگیرد و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی جهت این بازخوانی‌ها است.
وی پیرامون اهمیت تدبر در مسائل دینی گفت: جوانان باید با چالش‌های دینی مواجه شوند و به دنبال تدبر در مسائل دینی باشند تا ایمان واقعی در رفتار آنان متجلی شود و ایمان آنان ایمانی بادآورده و بر مبنای جبر خانوادگی و اجتماعی نباشد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی، دین در دوره طاغوت را دینی بی عمق و بی ثمر دانست و تاکید کرد: نوعی دین تحریف یافته در دوره طاغوت به مردم القا می‌شد که شاه و مارکسیست‌ها هم با آن مخالف بودند و محافل کلاسیک دینی نیز تعالیم آن را رد می‌کردند که اسلامی بی ثمر بود و توجهی به ابعاد اجتماعی زندگی مردم نداشت.
رحیم پور ازغدی وجه تمایز میان برنامه زندگی منکران خدا و مومنان را مهمترین شاخصه اسلام واقعی عنوان کرد و افزود: در شیعه شناسی اصیل برنامه زندگی و روابط اجتماعی منکران با مومنان تفاوت دارد و ایمان شیعیان باید دارای ثمره عملی باشد تا بتواند در زندگی مردم ورود پیدا کرده و برنامه زندگی منکران خدا را از صحنه دینی کشور خارج کند.
وی ایمان را مرز میان هر نوع از دین داری دانست و تصریح کرد: ارائه تعریف روشن از ایمان می‌تواند مرز میان هر نوعی از دین داری‌ها باشد ضمن آن که باید توجه داشت ایمان یک گرایش قلبی، اعتقادی و روانی است که همه به آن معتقدند و ایمان زمانی جایگاه اصلی خود را می‌یابد که بر مبناس عمل خالصانه انجام شود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر ایمان بر مبنای عمل نباشد فرد دارای ایمان بی ریشه است و در دنیا و آخرت مشکلی را حل نمی‌کند.
رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای می‌تواند مومن به خدا و روز معاد باشد و ولایت پیامبر را بپذیرد که به تفاوت میان مومن و کافر واقف باشد و هر دو گروه غرق در مادیات و مظاهر دنیایی نبوده و بخاطر مرتفع خود جامعه را متعفن نکرده باشند.
این عضو شورای انقلاب فرهنگی ادعای صرف نسبت به دین بدون ایمان قلبی را ویژگی منافقان دانست و بیان کرد: تنها بیان علاقه نسبت به اهل بیت(ع) و قرآن برای اثبات ایمان کافی نیست و اگر شعاع دل بستگی افراد به دین در روابط اجتماعی و شیوه زندگی آن ها دیده نشود آن ها را باید منافق دانست.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: عده‌ای بنا به علاقه قلبی خود مسلمان نیستند و صرفا به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های مذهبی و یا تابعیت خانوادگی مسلمان هستند که این دسته از افراد در برابر نخستین آزمایش و انتخاب درون خود را نشان می‌دهند و باطن دروغین خود را نمایان می‌سازند.
وی تقوا را یکی از ارکان مهم اسلام دانست و تاکید کرد: تقوا باید در تمامی ابعاد وجودی ظهور یابد و جامعه به تقوای حکومتی، سیاسی، اجتماعی ، علمی، انتقادی و... نیاز دارد و هر زمانی که روابط انسانی غیرعادلانه باشد باید این روابط بر مبنای اسلام اصلاح شود.
این عضو شورای انقلاب فرهنگی رشد و تحول دین را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مومنان باید هر بار که به سراغ قرآن و مفاهیم دینی می‌روند تحولی را در خود احساس کنند و علامت ایمان صحیح رشد محتوایی آن است اما در بسیاری از مجالس مذهبی شاهد حرف‌های کلیشه‌ای و ارائه ایمان مرده هستیم.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: در جامعه اسلامی باید اهل بیت و قرآن زنده جریان داشته باشد و اگر ایمان مرده به جوانان ارائه شود در دوره بلوغ اجتماعی آنان تاثیرگذار بوده و امکان دارد که افراد در گرداب عمل بدون ایمان فرو بروند.
وی بدعت در دین را نشر ایمان ناقص عنوان کرد و افزود: افراد بی دین مستحبات آسان را در حد واجبات بنیادین حائز اهمیت جلوه می‌دهند و سبب بدعت و تغییر در دین می‌شوند که ایمان را بصورت آبی راکد در جامعه نشان می دهند.
رحیم پور ازغدی دنبال کنندگان احکام راحت اسلام را خطری بزرگ برای جامعه دانست و اظهار داشت: این افراد از روی زحمت گریزی به دنبال احکام راحت اسلام هستند و وظیفه خود در قبال جامعه اسلامی را فراموش کرده اند.
وی انفاق منطبق بر نیازهای جامعه را انفاق واقعی عنوان کرد و گفت: انفاق باید براساس نیازهای جامعه اسلامی صورت بگیرد و در راه خدا و بدون در نظر گرفتن ظواهر دنیایی انجام شود تا نیازهای جامعه برآورده شود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی توکل به خداوند را از ویژگی‌های جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: مردم جامعه اسلامی با توکل بر خدا تمامی درهای بسته را باز و تمامی قفل‌ها را گشوده می‌دانند و این 175 غواص هم با توکل به خداوند جلو رفتند و شربت شهادت را نوشیدند و مزد توکل شان را گرفتند.