به گزارش پارس به نقل از فارس،‌ اظهارات «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری سه‌شنبه شب درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران (PMD) به واکنش‌هایی گسترده در رسانه‌های آمریکایی موجب شده که معتقدند واشنگتن از مواضع اعلام‌شده قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.

جان کری شب گذشته گفت: «ابعاد نظامی احتمالی، در بحث‌های مربوط به این موضوع، تحریف می‌شود، به این صورت که ما اصراری روی این نداریم ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده، توضیح دهد. ما می‌دانیم آنها چه کاری انجام داده‌اند. شکی نداریم. از فعالیت‌های نظامی معینی که آنها مشغول انجام آن بودند، آگاهی کامل داریم».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «چیزی که درباره آن نگران هستیم، زمان‌های بعدتر است. برای ما حیاتی است بدانیم که این فعالیت‌ها در زمان‌های بعدتر، متوقف شده‌اند و اینکه بتوانیم به روشی مشروع آن فعالیت‌ها را از بین ببریم».

روزنامه واشنگتن‌پست روز چهارشنبه این اظهارات «کری» را «مضحک» خواند و نوشت: «اهمیت PMD در این است که اگر ما ندانیم فعالیت‌های قبلی در کجا و چگونه انجام شده‌اند  ما بازرسی‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی کافی نخواهیم داشت. اما تمام ماجرا همین نیست.»

واشنگتن‌پست در ادامه به یادآوری اظهارات کری در چند ماه گذشته پرداخته که گفته بدون حل موضوع PMD توافقی در کار نخواهد بود.

«مایکل هایدن»، مدیر کل پیشین سازمان سیا در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست موضع جدید جان کری را «غیرقابل دفاع» خوانده و گفته است: «مایل هستم مدیر اطلاعات ملی یا هر اداره اطلاعاتی دیگر بار دیگر این حرفها را برای من تکرار کند. آنها این کار را نخواهند کرد. چیزی که او می‌گوید این است که برای ما مهم نیست آنها تا چه حد به سمت برنامه تسلیحاتی حرکت کرده‌اند.»

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به تحقیقات در زمینه چاشنی‌های انفجاری گفته می‌شود که بر پایه اسنادی غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده‌اند. مطابق این ادعاها، ایران پیش از سال 2003 دست به انجام این تحقیقات برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی زده است. جمهوری اسلامی ایران هم همواره قویاً این ادعاها را رد کرده است.

«محمد البرادعی»، مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آن زمان در صحت این اسناد ادعایی که به «اسناد لپ‌تاپ» معروفند تردید جدی ابراز کرده است.