به گزارش پارس به نقل از روزنامه فرانسوی "هافنینگتون پست"، "تحریم" جنگی تمام عیار با استفاده از سلاح های نامتعارف است و این مساله کاملا با کمپین جهانی تحریم رژیم صهیونیستی که خواستار عزل و انزوای این رژیم است، همخوانی دارد.

این روزنامه می افزاید که مسئله تحریم رژیم صهیونیستی تنها به درخواست فلسطینیان در نشست سالانه فدراسیون بین المللی فوتبال "فیفا" در شهر زوریخ سوئیس در خصوص تعلیق عضویت این رژیم از فیفا مربوط نمی شود، بلکه تصمیم شرکت ارتباطات جهانی "اورنج" به قطع روابط با شرکت های صهیونیستی را نیز شامل می شود.

روزنامه مذکور اشاره کرد که به رغم اینکه فرانسه مخالف تحریم رژیم صهیونیستی است، اما شرکت اورنج دست به چنین کاری زد، هر چند شاید مدیر این شرکت نخواهد وارد مباحث سیاسی شده و تصمیم خود را به مسائل سیاسی مرتبط بداند و یا اینکه دلیل قطع ارتباط با شرکت های صهیونیستی را فعالیت آن ها در شهرک های صهیونیست نشین ذکر کند.

این روزنامه در ادامه اظهار داشت که رژیم صهیونیستی در گذشته نیز در برابر چنین حملاتی قرار داشته به ویژه در نخستین سال هایی که در سرزمین فلسطین اعلان موجودیت کرد که در آن زمان شرکت های بزرگ و معتبر جهانی بازارهای این رژیم را به فضل اعمال فشارهای اتحادیه عرب در آن زمان تحریم کردند، از جمله شرکت صنایع خودرویی "رنو"، شرکت مشروبات گازی آمریکایی "کولا کولا"، شرکت فست فود "مکدونالد" و چندین شرکت معتبر دیگر.
این روزنامه عنوان کرد که در شرایط فعلی سخت است بتوان میزان خسارت های اقتصادی وارد شده به رژیم صهیونیستی در نتیجه کمپین های تحریم بین المللی را برآورد کرد، اما بسیاری از تولید کنندگانی که در اراضی اشغالی سال 1967 فعالیت دارند، کاملا در جریان تاثیر این کمپین ها هستند و حتی این مساله کارگران را نیز متضرر کرده است، کارگرانی که بیشتر آنان جزو فلسطینیانی هستند که چاره ای جز کار در شرکت های صهیونیستی نمی بینند.
روزنامه مذکور اشاره کرد که روابط تجاری رژیم صهیونیستی با شرکت های بزرگ جهانی تا حدودی تحت تاثیر کمپین های تحریم جهانی قرار گرفته و حجم صادرات این رژیم به اروپا به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته، به گونه ای که صادرات این رژیم به فرانسه و آلمان 19 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز اعلام کرد رژیم صهیونیستی به شدت نگران جنبش موسوم به "BDS" است که این جنبش عبارت است از جنبش "تحریم، منع سرمایه گذاری در اراضی اشغالی و مجازات این رژیم". این جنبش سعی دارد ثابت کند رژیم صهیونیستی رژیمی کاملا نژاد پرست و آپارتاید همانند نظام آپارتاید آفریقای جنوبی است.

این جنبش کار خود را به تدریج آغاز کرد و در سال 2008 با استقبال گسترده ای از سوی کشورهای مختلف رو به رو شد، به ویژه در کشورهایی که جزو حامیان ملت فلسطین هستند، از جمله آفریقای جنوبی، انگلیس، ایرلند و نروژ. این جنبش از جنگ غزه و جنایت های وحشیانه ارتش صهیونیستی علیه ملت فلسطین برای جلب حمایت های بیشتر در کشورهای مختلف بهره برد.


بسیاری از فعالان یهودی که حتی عده ای تابعیت "اسرائیلی" داشتند، در جنبش های تحریم رژیم صهیونیستی مشارکت کردند و این افراد از سوی بسیاری از رسانه های صهیونیستی از جمله روزنامه هاآرتص و انجمن های صهیونیستی همچون بتسلیم و "شکست سکوت" که اخیرا اقدام به انتشار گواهی های نظامیان صهیونیست در مورد ارتکاب جنایت های ضد بشری علیه فلسطینیان در جنگ غزه کردند،  مورد حمایت قرار گرفتند.

روزنامه فرانسوی "هافنگتون پست" تصریح کرد که دولت های رژیم صهیونیستی در گذشته سعی می کردند کمپین ها و جنبش های تحریم بین المللی این رژیم را کم اهمیت جلوه دهند، اما ناگهان متوجه شدند که این کمپین ها موفقیت بزرگی کسب کرده و حامیان بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده اند از همین رو رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد راهکارهایی برای مقابله با این جنگ تازه اقتصادی برآمد از جمله تاسیس دیوان ویژه مقابله با کمپین های تحریم که حدودا 10 میلیون شیکل بودجه مالی و تعداد زیادی نیروی انسانی برای آن اختصاص داده شد.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که کمپین های تحریم رژیم صهیونیستی به ویژه در محافل آکادمیک رواج گسترده ای یافت که این مساله بزرگ ترین خطر برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود، زیرا جرقه پایبندی به مقابله با اشغالگری صهیونیستی و جنبش صهیونیزم نخستین بار در میان پژوهشگران، اساتید و دانشجویان زده شد و این افراد می توانند روند مناسبات غرب با رژیم صهیونیستی در آینده را مشخص کنند.

جنبش جهانی BDS اعلام داشته تا زمانی که دولت اسرائیل به قوانین بین المللی پایبند باشد و حقوق مردم فلسطین را رعایت کند، به هدف قرار دادن صنایع اسرائیلی ادامه خواهد داد. این در حالی است که صنایع اسرائیلی و حتی نخست وزیر کابینه اسرائیل نیز تلاش می کند با این حرکات مقابله کند.

"رمزی گابای" رییس موسسه صادراتی اسراییل در این باره می گوید: "تحریم یک مصرف کننده محصولات اسراییلی، در ابتدا به محصولات کشاورزی که برند اسراییلی دارند اثر می گذارد. بیشتر صنایع صادراتی اسراییلی، برچسب اسراییلی نخورده اند بنابراین در صورتی که تحریمی در حوزه صنعتی رخ دهد نیز از طریق قطع همکاری ها خواهد بود."

یکی از مدیران شرکت های صهیونیستی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در پیشتر اعلام کرده بود: "فعالیت های کاری ما به شدت در اروپا ضربه خورده است، در آنجا مسلمانان بسیاری وجود دارد و این شرایط را برای ما سخت کرده است به طوریکه در طول جنگ غزه در سال 2014، مسلمانان به فروشگاه های زنجیره ای در کشورهای اسکاندیناوی و فرانسه رفته و تمامی محصولات اسراییلی را به کف زمین ریخته بودند."

وی همچنین گفته است: "در مکان های دیگر نیز، معترضان تظاهرات هایی در بیرون از فروشگاه ها برگزار کرده بودند. بر همین اساس فروشگاه ها با عذرخواهی از عموم مردم اعلام می کردند برای رضایت معترضان دیگر از محصولات ما خریداری نخواهند کرد."

البته تحریم رژیم صهیونیستی تنها در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی خلاصه نمی شود. در بخش بانکداری و مالی نیز به طور مثال "بانک دانسکه" بزرگترین بانک دانمارک اعلام کرده بود به دلیل فعالیت های "بانک هاپوآلیم" بزرگترین بانک اسراییلی در اراضی اشغالی و شرکت در نقض قوانین بین المللی این بانک را تحریم خواهد کرد.

در همین حال "بانک نوردئا" از کشور نروژ نیز خواستار شفاف سازی فعالیت های بانک های صهیونیستی "لئومی" و "میزراهی تفاهت" در حوزه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی شده بود. صندوق بازنشستگی PGGM از کشور دانمارک نیز در گذشته اعلام کرده بود سرمایه گذاری های خود در بانک های اصلی اسراییلی را به دلیل همکاری آنها در شهرک سازی های اراضی فلسطینیان متوقف خواهد کرد.

در راه تحریم های ضد اسراییلی، شرکت های املاک و مستغلات و شرکت های امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به طور گسترده ای از این اقدامات ضربه خورده اند. در سال 2009، صندوق بازنشستگی دولت نروژ تمام سهام خود را در شرکت امنیتی "البیت" اسراییل به دلیل فعالیت های این شرکت در ساخت دیوار حایل فروخت. همچنن صندوق نفت نروژ که با سرمایه ای بالغ بر 810 میلیارد دلار به عنوان بزرگترین شرکت سرمایه دار در دنیا شناخته می شود نیز تصمیم گرفت تا به دلایل مشابه دیگر شرکت ها، در شهرک سازی های اسراییلی سرمایه گذاری نکند.

از دیگر موارد ویژه تحریم های ضد اسراییلی می توان به شرکت انگلیسی "G4S" اشاره کرد که بزرگترین شرکت امنیتی دنیا محسوب می شود. این شرکت به دلیل فشارهای همه جانبه از طرف گروه های حقوق بشری تمامی قراردادهای خود را با کابینه رژیم صهیونیستی به هم زد.

 "دویچه باهن" شرکت ملی راه آهن آلمان، شرکت دیگری است که خود را از پروژه راه آهن تل آویو- قدس خارج کرد.

شرکت خدمات آب "ویتنز" از کشور دانمارک نیز به دلیل نقض قوانین بین المللی روابط خود را با شرکت اسراییلی "مکروت" متوقف کرد.

در طول سال های گذشته در راه تحریم اسراییل، به غیر از اقدامات ذکر شده توسط شرکت های مختلف، مردم سراسر دنیا نیز تظاهرات های گسترده ای برگزار کرده اند. تظاهرات های گسترده دانشجویان حامی فلسطین در مرکز خریدهای محصولات اسراییلی در استرالیا، متوقف ساختن کشتی های تجاری صهیونیستی توسط فعالان حامی فلسطین در بنادر مختلف شمال آمریکا، تحریم محصولات اسراییلی از طرف فعالان ایرلندی و بسیاری از موارد دیگر از جمله این اقدامات محسوب می شود.

افزایش موج تحریم رژیم صهیونیستی باعث نگرانی شدید مقامات رژیم صهیونیستی شده است تا جائیکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم دو روز قبل ضمن هشدار نسبت به افزایش موج جهانی تحریم اعلام کرد که جنبش جهانی تحریم اسراییل، تهدیدی برای موجودیت این رژیم است.
علاوه بر تحریم محصولات رژیم صهیونیستی، این رژیم در چند سال گذشته با موجی از افزایش تحریم آکادمیک از سوی دانشگاههای معروف جهان مواجه شده است.