پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در آمريكا تمام نهاد هاي امنيتي و اطلااعاتي درگير فعاليت هاي هستند كه به نوعي شنود و زير نظر داشتن شهروندان آمريكايي و غير امريكايي محسوب مي شودف اما بخشي از اين فعاليت به طور حتم به شخص رييس جمهور آمريكا باز مي گردد.

هر چند نمي توان به طور مشخص فعاليت هاي اطلاعاتي و جاسوسي نهاد امنيت ملي و يا حتي اف بي آي را از نهاد رياست جمهوري آمريكا مجزا كرد، اما شواد و اسناد نشان مي دهد كه برخي برنامه ها تحت نظارت رياست جمهوري آمريكا قرار دارند كه در ادامه به برخي از آن ها كه تاكنون افشا شده اند به صورت خلاصه وار ذكر مي شود.

* نظارت انبوه 
برنامه اي است كه از سوي برخي كشورها براي نظارت عمومي در پيش گرفته شده است. برخي از آن ها با كار گذاشتن دوربين و برخي با نظارت اينترنتي يا اعمال هم زمان هر دو به دلايل مبارزه با تروريسم، جلوگيري از نا آرامي هاي اجتماعي يا مبارزه با كودك آزاري به اين امر مبادرت مي ورزند.

آمريكا از نظر تاريخي نظارت انبوه خود از مان جنگ عليه كمونيسم آغاز كرده و هدف خود را نظارت بر مكالمات براي خنثي ساز تلاش هاي دشمن اعلام نموده است. پس از جنگ جهاني اول اين نظارت با برنامه اتاق سياه و پس از جنگ جهاني دوم با استفاده از طرح شامراك ادامه يافت. در سال هاي 1952 تا 1972 برنامه "كوئنتلپرو" به اين نظارت مبادرت مي كرد. از سال 2001 نهاد امنيت ملي، اف.بي.آي، پليس محلي، دفاتر امنيت ميهني و بازرسان جنايي مشغول جمع آوري، تحليل و ذخيره اطلاعات شهروندان عادي آمريكايي شدند.

* برنامه نظارت رياست جمهوري
برنامه نظارتي رييس جمهور مجموعه اي از فعاليت هاي اطلاعاتي مخفيانه است كه توسط جورج بوش در زمان رياست جمهوري وي دستور اجراي آن داده شده است. پس از واقعه يازده سپتامبر اطلاعاتي كه در قالب اين برنامه جمع شده است، در يك محفظه امنيتي اطلاعات حساس جمع آوري مي شود.

اين برنامه نه تنها به جمع اوري داده محدود نبوده و ساير فعاليت هاي سري كه نهاد رياست جمهوري دستور آن ها را صادر كرده است، جزئي از اين برنامه نظارتي محسوب مي شوند.

زمان انقضاي اين برنامه اول فوريه سال 2007 بود، اما برخي از فعاليت هاي جمع آوري اطلاعات تحت لايحه حفاظت از آمريكا و سپس تحت قوانين فيا ادامه يافت. اين برنامه بخشي از برنامه نظارت بر تروريسم را نيز در خود داشت و به همين دليل شنود بدون حكم قانوني طي آن صورت مي پذيرفت.

ديگر فعاليت ها، داده كاوي محتويات ايميل ها و جزييات تلفن ها بودند كه داده هاي آن از طريق ساير برنامه هاي نهادامنيت ملي آمريكا صورت مي گرفت. در سال 2007 رونامه گاردين از فعاليت هاي غير قانوني اين برنامه پرده برداشت. در سال 2009 نيز رياست جمهوري آمريكا از ضرورت ادامه اجراي اين برنامه خبر داد.

* برنامه نظارت بر تروريسم
برنامه نظارت بر تروريسم از سال 2001 پس از حملات يازده سپتامبر آغاز شد و بخشي از برنامه نظارتي رييس جمهوري آمريكا بود. طبق اين برنامه مكالمات سران و وابستگان القاعده مورد شنود قرار مي گرفت، اما بنا به اسنادي كه بعدا منتشر گرديد، افراد عادي و شهروندان خود آمريكا با اين برنامه شنود مي شدند. اين يكي از برنامه هايي است كه پس از مهلت قانوني برنامه نظارت رياست جمهوري ادامه يافته است.

در 6 ژوئن 2013 اين برنامه با برنامه ديگري به نام پرسيم جايگزين شد.

* تمام نامه ها خوانده مي شود
پس از حملات ويروس سياه زخم در سال 2001 برنامه جدا ساز نامه ها و رديابي آن ها پيگيري شد. نظارت و رهگيري نامه ها نوعي سامانه تصوير برداري و عكاسي از بيرون هر نامه ارسالي است كه خدمات پستي ايالات متحده آمريكا به دستور نهاد امنيت ملي آن را اجرايي مي كند. در ابتدا گفته مي شد كه اين برنامه در نظر دارد تا نامه ها مرتب كند، اما معلوم گرديد كه با اين برنامه مي توان به اطلاعات گسترده تري دست يافت.

در سال 2013 فاش شد كه عكس نامه ها و مرسولات پستي به عنوان نقشه ارتباطي كليه افراد مورد استفاده نهاد امنيت ملي قرار بگيرد، اما به دليل باگ هاي فراواني كه برنامه هاي مورد استفاده دارند هر فردي به سادگي مي تواند وارد سيستم اطلاعات شده و از آن سوء استفاده كند.

* گوگل چگونه اطلاعات خود را كاخ سفيد مي فروشد
يكي ديگر از روش هاي غربال گري يا جمع آوري داده نهاد امنيت ملي آمريكا، از خلال همكاري با شركت هاي بزرگ اينترنتي-يارانه اي است كه به آن تجارت اطلاعات نيز گفته مي شود. معمولا شركت از اين اطلاعات براي بهبود محصولات خود يا تشخيص سروي مورد علاقه مشتريان خود استفاده مي كنند كه سود تجاري غير مستقيم براي آن ها خواهد داشت، اما در روش نظارتي اطلاعات به دست آمده مستقيما به حكومت ها فروخته مي شود كه سود اين تجارت مستقيم است.

در روش هاي ساده زماني كه كاربر از موتور جست و جو استفاده مي كند يا از خدمات رايانامه رايگان بهر مي برد، تبليغات هدف مي توانند اطلاعاتي مانند سابقه جستجوي كاربر و اطلاعات مربوط به نامه هاي وي را دريافت كنند و آن را به پايگاه داده انتقال دهند.
در حال حاضر شركت گوگل كه محبوب ترين موتور جست و جو مانند آدرس آي پي را به مدت هجده ماه در پايگاه داده هاي خود ذخيره مي كند. همچنين گوگل از خلال خدمات رايامه خود كليه اطلاعات و محتواي نامه ها را اسكن مي كند تا از خلال بررس آنچه مردم درباره آن صحبت مي كنند، بتواند تبليغات هدفمند بسازد.

از طرف ديگر گوگل بزرگترين تبليغات اينترنتي را دارد. بسياري از سايت ها با قرار دادن تبليغات گوگل در وب خود در جست و جوي كسب درآمد بيشتر از طريق كليك كاربران رو آيكن آن هستند. در حالي كه هر صفحه حاوي تبليغات گوگل كوكي هايي را به راانه كاربر اضافه كرده يا آن ها تغيير مي دهد.

در چنين حالتي تمامي اطلاعات كاربر از طريق اين كوكي ها رديابي مي شود و تواند نقشه اي از عادات پرسه در محيط وب سايت هاي بازديد شده و فعاليت كاربر در اين سايت ها ارائه دهد. دولت آمريكا حتي بدون داشتن حكم مي تواند به اين اطلاعات دسترسي پيدا كند.

***

سلسله گزارش «پارس» از شبكه عنكبوت(1)

آمريكا چگونه 70مييليارد تماس خارجي ايران را شنود مي كند/ ابزاري براي جاسوسي از تبادلات مالي كشورهاي جهان