پايگاه خبري تحليلي «پارس»- استرالیا تحقیقات در مورد انگیزه‌های هارون مونس‌، مهاجر ایرانی تبار و عامل گروگان‌گیری سیدنی را آغاز کرد. در نخستین جلسه دادگاه هارون مونس شخصیتی "مرموز و عجیب و غریب" توصیف شد که "ادعاهایی اغراق‌آمیز" داشته است.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در جلسه‌دادگاهی که روز دوشنبه (۴ خرداد/ ۲۵ مه) برای رسیدگی به انگیزه‌های گروگان‌گیری سال گذشته در سیدنی تشکیل شد، هارون مونس مهاجر ایرانی‌تبار و عامل این حادثه، به عنوان فردی "مرموز با ادعاهایی گزاف" توصیف شد.

هارون مونس‌

مایکل بارنز بازپرس ایالت نیوسات‌ولز در این جلسه اعلام کرد که وی پس‌زمینه‌های زندگی شخصی هارون مونس را عمیقا موشکافی خواهد کرد‌، زیرا "اقدامات شنیع" این فرد موجب طرح پرسش‌هایی در مورد امنیت ملی استرالیا شده و از همین رو این پرونده و زندگی شخصی هارون مونس‌، نیازمند تحقیقات ویژه است.

آقای بارنز در جلسه دادگاه این پرسش را مطرح کرد که آیا هارون مونس با گروه تروریستی "دولت اسلامی" در ارتباط بوده یا حادثه گروگان‌گیری سیدنی را تنها از روی انگیزه‌های شخصی انجام داده است؟

وی اضافه کرد که این بررسی‌ها برای این انجام می‌شوند تا مشخص شود، آیا این امکان وجود داشته تا هارون مونس از کشور اخراج شده، زندانی شود یا به هر نحوی جلوی وی گرفته شود و اینکه آیا حادثه گروگان‌گیری می‌توانسته پایانی به جز از دست رفتن جان انسان‌ها داشته باشد.

تلاش برای پیوستن به باند موتورسواران
در این جلسه عنوان شد که هارون مونس در خانواده‌ای متوسط در ایران متولد شده، دارای تحصیلات عالیه بوده و پس از ازدواج زندگی مرفهی در تهران داشته است. جرمی گورملی، مشاور روانشناسی و دستیار تحقیقات، هارون مونس را شخصیتی توصیف کرده که "ادعاهایی اغراق‌‌آمیز داشته" اما به نظر می‌رسد که "رگه‌هایی از واقعیت در این ادعاها وجود داشته است."

به گفته وی هارون مونس با توجه به تحصیلات و ارتباطاتش، می‌توانسته شغلی دولتی در ایران به دست آورد اما شواهد و مدارکی که نشان‌دهنده این امر باشند، در دست نیست. همچنین دلایل خروج هارون مونس از ایران و ورودش به استرالیا در سال ۱۹۹۶ هنوز نامشخص است. در این جلسه دادگاه گفته شد، هارون مونس به هنگام درخواست پناهندگی در استرالیا مدعی آن شده بوده است که یک کتاب شعر سروده ‌خودش موجب شده تا از وی در ایران بازجویی شود. وی در آن زمان همچنین ادعا کرده بوده که برای پلیس مخفی ایران جاسوسی می‌کرده است.

جرمی گورملی هارون مونس را "از بسیاری جهات فرد مرموزی" خوانده و افزود که او چندین مرتبه نام و آدرس خود را در استرالیا عوض کرده بوده است.

طبق اطلاعات بیان شده در این جلسه، هارون مونس پیش از آنکه به کسوت روحانیت درآید، مدتی را به عنوان فروشنده فرش و نگهبان کار می‌کرده است. گزارش شده که او حتی تلاش کرده تا به یک باند موتورسوار نیز بپیوندد. اعضای این باند هارون مونس را فردی "عجیب و غریب" توصیف کرده‌اند.

فردی طرد شده از سوی همه
به گفته آقای گورملی تا سال ۲۰۱۴ تمام تلاش‌های هارون مونس و از این شاخه به آن شاخه پریدن‌های وی ناکام مانده و سلامت روانی وی رو به وخامت گذاشته است. او اضافه کرد حتی جامعه اسلامی استرالیا نیز از پذیرش هارون مونس سرباز زده بوده است.

جرمی گورملی گفت: «هارون مونس دوستان اندکی داشته و هیچ پایگاهی در سازمان یا گروهی نداشته است. تلاش‌های وی برای پیوستن به گروه‌های دیگر با شکست مواجه شده بود، حتی گروه موتورسوار نیز او را برای مدت کوتاهی تحمل کردند.»

انتظار می‌رود که دادگاه بررسی و رسیدگی به پرونده حادثه گروگان‌‌گیری سیدنی یک سال به طول انجامد و نتایج نهایی جلسات در سال ۲۰۱۶ اعلام شود.

دولت ایران پیش‌تر با محکوم کردن گروگان‌گیری سیدنی اعلام کرد که سوابق و شرایط روحی و روانی هارون مونس را مکررا با مقامات استرالیا مطرح کرده بوده است.

گروگان‌گیری سیدنی ۱۷ ساعت طول کشید و هارون مونس، متهم این گروگانگیری توسط پلیس از پای درآمد. در این حادثه دو تن از گروگان‌ها از جمله مدیر کافه نیز کشته شدند. کافه "لینت"، جایی که این حادثه در آن رخ داد، از ماه مارس امسال بازگشایی شده است. یک لوح طلایی به یاد دو گروگان جان باخته در این حادثه در این کافه نصب شده است.