به گزارش پارس به نقل از فارس ، «ادوراد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) گفت دولت استرالیا جاسوسی‌های گسترده‌ای از شهروندان خود انجام می‌دهد و بانک عظیم اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده، جامعه را از اقدامات تروریستی محافظت نخواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، وی که از طریق ارتباط ماهواره‌ای در کنفرانس پیشرفت 2015 ملبورن خطاب به حضار صحبت می‌کرد، گفت: این جمع‌آوری عظیم اطلاعات به معنای این است که تمام مدت  همه‌کس را زیر نظر دارند.  

افشاگر جاسوسی‌های ان‌اس‌ای ادامه داد: این‌ها اطلاعات را جمع و ذخیره می‌کنند و در آینده نه تنها برای نیروهای امنیتی محلی استرالیا استفاده شده بلکه در اختیار سازمان‌های امنیتی دیگر کشورها نیز گذاشته می‌شود.

ماه گذشته قانونی در استرالیا تصویب شد که شرکت‌های مخابراتی را موظف می‌کرد شماره‌های تلفن و اطلاعات عظیم کامپیوترهای مشتریان خود را به مدت دو سال در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند.

اسنودن با تقبیح این روش نگران‌کننده گفت جدا از ‌آن‌چه برای جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌شود این است که مردم استرالیا همواره تحت نظر هستند. وی برنامه‌های جاسوسی گسترده را در استرالیا به برنامه‌های نظارتی انگلیس تشبیه کرد.

پییش از این اسنودن افشا کرده بود بر اساس حکم یک دادگاه آمریکایی، آژانس امنیت ملی آمریکا از 193 کشور جهان جاسوسی می‌کند و فقط چهار کشور جهان شامل انگلیس، نیوزلند، استرالیا و کانادا از این جاسوسی‌ها معاف هستند. علت این مساله همکاری‌های نزدیک اطلاعاتی آنان با آمریکا و تشکیل گروهی موسوم به پنج چشم برای تبادل اطلاعات جاسوسی بوده است.