به گزارش پارس، تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی سی .اسپن خبر داد، راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار اخیر بین جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک گفت:هر دو وزیر در نیویورک حضور داشتند و آنها از این فرصت برای بررسی میزان پیشرفت در مذاکرات اتمی استفاده کردند. آنها به مدت یک ساعت و نیم در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل با هم دیدار کردند.این دیدار سازنده بود و آنها درباره اقدامات مدیران سیاسی و کارشناسان در هفته گذشته در وین و راه پیش رو با هم گفتگو کردند.
 
جان کری در این دیدار موضوع یمن را مطرح کرد اما تمرکز گفتگوهای بین آنها بر روی موضوع اتمی بود اما وزیر خارجه درباره موضوع یمن با ظریف گفتگو کرد و من نمی توانم جزئیات بیشتری را در این رابطه در اختیار شما قرار دهم. وی همچنین موضوع شهروندان آمریکایی زندانی و ناپدید شده در ایران را با ظریف مطرح کرد و ما بر خواست خود برای آزادی امیرحکمتی ،سعید عابدینی و جیسون رضائیان و یافتن مکان رابرت لوینسون در ایران و باگشت آنها به نزد خانواده هایشان در آمریکا تاکید می کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع سوریه در دیدار کری و ظریف مطرح شده است ؟گفت:من نمی توانم جزئیات بیشتری بیان کنم.
 
این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا می توانید اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال از طرف ایران ارائه کنید؟گفت:به نظرم شما اطلاعاتی در این رابطه از طرف همکارانم در وزارت دفاع دریافت کرده اید.بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم کشتی تجاری با نام مرسک با پرچم جزایر مارشال از طرف چند شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حین عبور از تنگه هرمز و در حال ورود به خلیج فارس و در آبهای بین المللی رهگیری شده است.
 
شناور سپاه پاسداران به رئیس این کشتی دستور داده است که به طرف آبهای ایران تغییر مسیر بدهد اما رئیس کشتی از این کار در ابتدا امتناع می کند که در این حال یکی از شناورهای سپاه پاسداران به اطراف کشتی مذکور تیراندازی می کند و آنگاه این کشتی با اسکورت شناور های گشتی سپاه پاسداران به طرف آبهای ایران برده می شود. در این حالت کشتی پیام اضطراری ارسال می کند که این پیام را نیروهای دریایی ما که ناظر صحنه بودند دریافت می کنند و با شرکتی که این کشتی متعلق به آن است ارتباط برقرار می کنند و ما در حال حاضر اوضاع را زیر نظر داریم .سوالات زیادی درباره حضور اتباع آمریکایی در این کشتی وجود دارد.
 
بر اساس اطلاعاتی که از شرکت مالک این کشتی کسب کرده ایم هیچ شهروند آمریکایی در این کشتی حضور نداشته است اما با این وجود ما تلاش می کنیم که این موضوع را تایید کنیم.امنیت آبراه های بین المللی در منطقه از اهمیت بالایی برای آمریکا برخوردار است و در این رابطه اخیرا یک ناور هواپیمابر و چندین کشتی راهی دریای عرب کرده است و نیروی دریایی آمریکا در جهت ایمنی دریانوردی در منطقه تلاش می کند و ما در این رابطه خود را متعهد به هم پیمانان خود در منطقه و حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی می دانیم.رئیس جمهور در این رابطه هفته گذشته سخنانی بیان داشت بنابراین امنیت و آزادی دریانوری از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.