پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ستاره بخت عبدالله نوری افول کرده است؛ مرد پرهیاهوی دهه 70 که روزگاری در مجلس قدیم با طنین صدای فریادگونه از صدارت خویش بر وزارت کشور دفاع می کرد؛ اما نمایندگان مردم بهار استیضاح را برای وی رقم زدند و او دلگیر از دفاع ضعیف رییس دولت اصلاحات بود؛ سپس نوری با روزنامه خرداد روانه اوین شد تا ستاره سیاست دنیای اصلاح طلبان لقب بگیرد. عبدالله نوری چند سال بعد پس از عفو رهبری،ازسوی آنچه اصلاح طلبان پیشرو(بدنه تندروی تشکل های دانشجویی حامی اصلاحات) خوانده می شد برای حضور در انتخابات 1388 معرفی شد و آغاز افول سیاسی وی رقم خورد. نامزد اصلاح طلبان فرد دیگری بود و عبدالله نوری مجددا مجبور به سکوت سیاسی در عرصه عمومی شد. 

پس از پیروزی حجت الاسلام روحانی در خرداد 1392، عبدالله نوری در پیام خود مطالبات فتنه گران را از دولت اعتدال خواستار شد؛ وی پس از آن بر دامنه فعالیت های خود افزود و در یکی دو ماه اخیر نیز عبدالله نوری نیز با راه اندازی جلسات و تشکیلاتی در سطح مراکز برخی استانها، فعالیت جدی را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است و در ویژه نامه نوروزی شرق راهبرد های جریان اصلاحات را برای تفوق بر رقیب خود ترسیم نمود.

فعالیت انتخاباتی عبدالله نوری مورد پذیرش هم قطاران سیاسی وی نیست؛ عبدالله نوری اولین قربانی انتخاباتی اصلاح طلبان است؛ شوراي راهبردي انتخابات اصلاحات به رياست سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات تشكيل شده است و اعضای آن عبارتند از حسين مرعشي، مرتضي حاجي، آذر منصوري، علي صوفي، عبدالله ناصري و يك عضو نزديك به اعتماد ملي از شوراي مشورتي و محسن رهامي، احمد حكيمي‌پور و حسين كمالي. عبدالله نوری در این شورا جایگاهی ندارد.

 به نظر می رسد اصلی ترین دلیل حذف عبدالله نوری از مکانیزم گزینش نامزدهای انتخابات بهارستان کنش های غیرچارچوب وی در فضای سیاسی کشور است؛ آنان نمی خواهند با اظهارات نوری تحت فشار قرار بگیرند به همین خاطر ترجیح می دهند وی را از روند تصمیم گیری حذف نمایند. از سوی دیگر واکنش عبدالله نوری با پیشینه تاریخی رفتاری وی احتمالا سکوت همراه با قهر از بدنه مرکزی اصلاح طلبان باشد.

تکاپو برای کسب کرسی از سوی جریانات و احزاب اصلاح طلب در گام اول شرایطی «حذفی» را طی می نماید و احتمالا شاهد افزایش سطح منازعات میان جریان اصلاحات در ماه های آینده باشیم.

ساختار انتخاباتي اصلاح طلبان