پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عربستان سعودي براي ورود نيروهاي زميني خود و كشورهاي همسو به داخل يمن دچار مشكلات جدي شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، عربستان سعودي با هدايت و برنامه ريزي كارشناسان ارشد نظامي و اطلاعاتي رژيم صهونيستي وارد جنگ با مردم يمن و كشتار زنان و كودكان شد و با حمله هوايي به انهدام زيرساخت هاي اين كشور پرداخت.

گام اول عربستان در حمله به يمن به دليل ناكرامدي سيستم نظامي سعودي صرفا به كشتار  غير نظاميان يمن منجر شد و تقريبا اين مرحله از جنگ در صورتي كه رژيم صهوينسيتي اعلام كند، مراحل پاياني خود را طي مي كند و نظاميان سعودي و كشورهاي همسو با آن، بايستي وارد مرحله زميني شوند.

در حمله زميني به يمن علاوه برناكارامدي نيروهاي زميني دشمنان يمن، موانع جدي در مقابل آنها قرار دارد.

yemen_map

استان «الحديد» و اختلال در دور روزانه 8 ميليون بشكه نفت
قوي ترين احتمال براي حمله زميني به يمن از طريق استان «الحديد» است. اكثريت جمعيت اين استان، را سني هاي شافعي تشكيل مي دهند. اين استان ساحلي در غرب يمن و در كنار درياي سرخ قرار دارد به طوري كه بزرگترين ساحل خشكي با اين دريا در اختيار الحديد است. در عين حال كه تمامي نهادهاي استان در اختيار انصارالله و ارتش يمن قرار دارد.

در ظاهر، نظاميان سعودي براي ورود به يمن از طريق اين استان مشكلي ندارند چرا كه مي توانند با استفاده از ناوچه ها، شناورهاي نظامي و چرخبال نيروهاي خود را به اين منطقه اعزام كنند. اما در ادامه موجب واكنش ارتش، انصارالله و مردم شافعي خواهد شد كه دلخوشي از جريان وهابيت ندارند. 

اين در حالي است كه روزانه بيش از 8 ميليون بشكه نفت توسط حداقل 50 نفتكش از اين دريا به اروپا صادر مي شود. بدون ترديد حضور شناورهاي نظامي عربستان موجب برهم ريختن وضعيت آرام كنوني درياي سرخ مي شود و واكنش كشورهاي غربي و اقتصاد دنيا را به دنبال خواهد داشت.

در عين حال كه اخبار رسيده حكايت از آن دارد علاوه بر ارتش و نيروهاي انصارالله، نيروهاي مردمي نيز صدها قايق كوچك اما مسلح را براي رويارويي با نظاميان سعودي و مصري، آماده كرده اند.

جريان شافعي در مقابل وهابيت
دومين منطقه مورد بررسي اسرائيل براي حمله نيروهاي آل سعود، منطقه بزرگ «صعده» و «جوف» است كه در شمال يمن و غرب عربستان قرار دارند. اين استانها نيز در اختيار نيروهاي ارتش يمن و انصارالله قرار دارند.

نظاميان سعودي از اين دو منطقه، خاطره خوشي ندارند چرا كه از سپتامبر تا ژانويه 2009 با حوثي ها وارد درگيري نظامي زمين و هوايي شده و شكست سنگيني را متحمل شدند به طوري كه موجب شد دواستان ديگر «حجه» و «عمران» نيز در اختيار نيروهاي حوثي قرار گيرد. اين در حالي است كه در آن مقطع حوثي ها در آن منطقه هزاران نفر بودند كه تشكيلات سازمان يافته حوثي در اين چهار استان(صعده، جوف، حجه و عمران) اكنون به دهها هزار نفر رسيده است. اين در حالي است كه نيروهاي مردمي غير سازمان يافته وسيعي در منطقه از حوثي ها حمايت مي كنند.

پاكسازي القاعده
منطقه ديگري كه مستشاران نظامي صهيونيست در پيش روي آل سعود قرار داده اند، منطقه «عدن» است. اين استان كه پيش از تحولات يكسال اخير يمن، در اختيار القاعده و گروههاي نظامي غير رسمي وابسته به رئيس جمهور مستعفي يمن- منصور هادي- بوده است ولي با فرار منصور هادي از يمن، ارتش، انصارالله و نيروهاي مردمي با فشارهاي سنگين در نبردي چند هفته اي اين استان را به تصرف خود درآوردند و در حال حاضر عمليات پاكسازي منطقه از وجود نيروهاي انصارالشريعه وابسته به القاعده و ميليشاي منصور هادي در جريان است و لذا با ورود نظاميان سعودي يا كشورهاي همسو مانند مصر، اردن يا پاكستان عملا با نيروهاي چريكي مردمي مواجه و دچار لطمه جدي به نظاميان اين كشورها خواهد شد.