به گزارش پارس به نقل از فارس، غربی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس یک بار تلاش می‌کنند از راه تحمیل محاصره دیپلماتیک بر یمن و بار دیگر از طریق پیش‌نویس تحریم‌ها در شورای امنیت علیه این کشور، انصارالله و انقلابیون یمن را به زانو درآورند.

 
روزنامه لبنانی «الاخبار» در تحلیلی به این مسئله پرداخت و با بیان مطلب فوق نوشت در شرایطی که هنوز نیروهای سیاسی در یمن به توافق درباره بیانیه قانون اساسی و یافتن جایگزین مناسب برای روند سیاسی این کشور دست‌ نیافته‌اند، همپیمانان دولت‌های متوالی در صنعا، به ویژه واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنند محاصره‌ای تحمیلی علیه یمن اعمال کنند و این تلاش با بستن سفارتها و تعلیق فعالیت‌هایشان در صنعا آغاز شد. انصارالله نیز هدف از این اقدام را، اعمال فشار بر ملت یمن اعلام کرد.
 
طبق این گزارش، عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اتخاذ این تصمیم بسنده نکردند و برای اعمال فشار بیشتر به شورای امنیت سازمان ملل روی آوردند که روسیه این اقدام آنها را خنثی کرد. کشورهای عضو شورای همکاری خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت علیه انصارالله بودند تا مسئولیت تنش‌های جاری در یمن و شکست روند سیاسی در این کشور را به گردن انصارالله بیاندازد و این جنبش را به کودتا متهم سازد اما روسیه این تصمیم را وتو کرد و مانع اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بر صنعا شد.
 
با این وجود، کشورهای حوزه خلیج فارس عقب‌نشینی نمی‌کنند و قرار است، امروز (شنبه)، کشورهای عضو شورای همکاری به بهانه یمن در ریاض نشست برگزار کنند.
 
الاخبار افزود که در شرایطی که اردن و انگلیس در پی تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید علیه انصارالله یمن بر اساس طرح مشایه پیشین شورای همکاری هستند، روسیه و چین نیز خود را برای مقابله با سیاست غرب در یمن پس از تحولات اخیر در این کشور آماده می‌کنند.
 
در همین راستا، «تیان چی» سفیر چین در یمن می‌گوید: اعضای هیأت دیپلماتیک کشورش در صنعا، بدون هیچ نگرانی کار خود را در صنعا انجام خواهند داد و در طول هفته آینده نیز، عید بهار چینی را در صنعا که پایتختی زیباست، جشن خواهند گرفت.
 
وی به صراحت گفت: یمن به واسطه ده‌ها سال رابطه حسنه با چین، کشور دوم ما محسوب می‌شود.
 
الاخبار در ادامه نوشت: در سایه نگرانی‌های روزافزون درباره فروپاشی اقتصادی صنعا و محاصره تحمیلی علیه یمن پس از خروج هیأتهای دیپلماتیک آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آمریکا، سفیر چین تاکید می‌کند که کشورش تلاش خواهد کرد تا حمایتش از یمن و سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش دهد و مرحله آتی در روابط دوجانبه شاهد افزایش همکاری‌ها‌ی دوجانبه خواهد بود.
 
بر اساس این گزارش، افکار عمومی سیاسی و مردمی در یمن نیز دو دسته است برخی درباره پیامدهای این تحریم تحمیلی که کشورهای حاشیه خلیج فارس و همپیمانان غربی آن علیه یمن اعمال کردند، هشدار می‌دهند اما دسته‌ای دیگر، جایگزینی روسیه، چین و ایران و پر شدن خلأ توقف کمک‌های آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به فال نیک می‌گیرند. این مسئله را اظهارات سفیر چین که به افزایش کمک‌ها به یمن وعده داده، تایید می‌کند. روسیه نیز با وتوی درخواست تحریم انصارالله در شورای امنیت، نشان داد که جایگزین مناسبی برای حمایت‌های آمریکا از صنعا است.