پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سفير سابق ايران در يمن گفت: جريان حوثی‌ها در يمن، خود را طرفدار ایران مي دانند و لذا افكار عمومي، هرگونه موفقیت و پیروزی آنها را به حساب موفقیت جمهوري اسلامي ایران می‌گذارند. در عين حال كه زیدی‌ها طرفدار ایران هستند و فعاليت خود را مبتني بر انقلاب اسلامي ايران قرار داده و از آن، الهام گرفته اند.

سيد اصغر قريشي سفير سابق ايران در يمن در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: . جريان حوثي ‌ها به خوبي توانسته ‌اند مردم را با خود همراه كنند و مي‌ شود گفت اكثريت يمني‌ها از مطالبات حوثي‌ها حمايت مي‌كنند. 

سفير سابق ايران در يمن با اشاره به اينكه همه طرف هاي درگير در يمن نيز به دنبال آرامش در اين كشور هستند گفت: امنیت و ثبات یمن برای عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نيز بسیار مهم است و امنیت یمن یا عدم امنیت آن مستقیما بر این کشورها تأثیر می‌گذارد.

وي افزود: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خصوص عربستان سعودي که همسایه یمن است به شدت بر روی یمن حساس است و به آن توجه داشته است و مسائل داخلی یمن با توجه به جمعیت 25 میلیونی آن برای این کشور حائز اهمیت است و هر گونه ناامنی در یمن می‌تواند بر کشورهای عضو شورای همکاری و به ویژه عربستان تأثیر بگذارد. 

قريشي اضافه كرد: عربستان نگران اوضاع داخلی یمن است و نزدیک به 40 سال است که در حال سرمایه‌گذاری در این کشور است و این کشور احساس می‌کند که این سرمایه‌ گذاری‌ ها به هدر رفته است و نمی‌تواند نسبت به مسائل داخلی یمن بی‌تفاوت باشد و می‌خواهد در جهت منافع خود از نفوذ خود استفاده کند.

سفير سابق ايران در يمن در مورد موقعيت ژئوپوليتيك يمن گفت: بر اساس جغرافيا، يمن، بر اقيانوس هند اشراف دارد كه در آن باب المندب و درياي سرخ است , معبر مهم كشتي‌هاي تجاري و نفتكش‌هاست. 

قريشي اضافه كرد: همسايگي با عربستان، هم براي مقام‌هاي رياض و هم براي يمن موضوع مهمي است، به‌ ويژه كه استان صعده در شمال يمن و مركز تاريخي شيعيان زيدي هم در مجاورت عربستان واقع شده است.

سفير سابق ايران در يمن با اشاره به ساختار اجتماعي و فرهنگي اين كشور گفت: يمن كشوري است كه قانونا حمل اسلحه در آن آزاد است و اسلحه به وفور در آن وجود دارد. قبايل يمن همه مسلح‌اند؛ گفته مي‌شود حدود 50ميليون قبضه اسلحه در دست مردم و قبايل در همه نقاط كشور است. قبايل و سنت قبيلگي به‌رغم تشكيل پديده دولت، ملت و نهادهاي آن در يمن همچنان بر همه ساختارهاي اجتماعي غلبه دارد. 

قريشي اضافه كرد: مردم يمن و قبايل آن به‌رغم فقر شديد كه گفته مي‌شود حدود 45درصد است و بيكاري جوانان كه به 35درصد مي‌رسد، نوعي روحيه آزادي و استقلال خواهي دارند و نمي‌خواهند كه ديگران برايشان تصميم بگيرند؛ آنطور هم كه معترضان مي‌گويند به مطالباتشان پاسخ داده نشده و فقر، بيكاري، گرسنگي و دخالت‌هاي بيگانگان ازجمله عربستان و آمريكا در امور داخلي يمن همچنان ادامه دارد.