به گزارش پارس به نقل از رویکرد اعلام آمار از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را می‌توان یکی از وظایف ذاتی آنها دانست؛ وظیفه‌ای نوشته یا نانوشته شده که باید اقدامات انجام شده طی برهه‌های زمانی مختلف در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد.

این در حالی است که برخی از سازمان‌های دولتی به دلایل مختلفی همچون عدم پاسخگویی، ایجاد دردسر و ... علاقه چندانی به انتشار آمار خود ندارند.

یکی از دستگاه‌های دولتی که این روزها علاقه چندانی به انتشار آمار ندارد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با آمدن دولت جدید حجم اطلاع‌رسانی‌های آماری این وزارتخانه نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است به طوری که بخش اطلاعات و آمار ICT سایت وزارت ارتباطات از شهریورماه سال گذشته به روز رسانی نشده است.

این در حالی است که هیچ کدام از سایت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از ابتدای سال جاری آماری از شمار کاربران و یا ضریب نفوذ اینترنت در کشور منتشر نکرده‌اند.

یکی از سایت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سایت مرکز ماهر است که پیش از این طی سلسه گزارشات ماهیانه به اعلام آمار تعداد بدافزارهای استان‌های کشور می‌پرداخت که اکنون نه تنها بیش از یکسال است که هیچ آماری در این خصوص منتشر نکرده بلکه گزینه مربوط به این بخش را نیز از سایت خود حذف شده است!

از دیگر زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در برهه‌های زمانی مختلف اقدام به انتشار آمار می‌کرد، می‌توان به مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(متما) اشاره کرد که این سایت نیز از پایان سال ۱۳۹۲ به روز نشده است!

سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت پست و پست بانک از دیگر زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌روند که در سایت‌های خود خبری از آمار و ارقام به چشم نمی‌خورد!

به هر حال به نظر می‌رسد رویکرد جدید وزارت ارتباطات بر مبنای عدم انتشار آمار است چرا که تجربه نشان داده انتشار آمار و حقایق از سوی سازمان‌ها می‌تواند برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند!؛ شاید به همین خاطر باشد از آنجایی که وزارت ارتباطات علاقه‌ای نداشته باشد تا برای خود دردسر ایجاد کند، از انتشار آمار نیز خودداری می‌کند!