به گزارش پارس اندیشکده بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی ضمن تاکید بر اینکه سفر امسال روحانی حامل امیدها و انتظارات سال گذشته نبود،  نوشت: برخلاف حال‌وهوای مطلوبی که به واسطه انتخاب غافلگیر کننده روحانی به عنوان رئيس‌جمهوری و اعطای اختیارات جدی به وی برای کمک به حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای و دیگر مسايل بر دیدارهای سال گذشته روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سایه افکنده بود و نیز پیش درآمدهای جذابی که با مکالمه تلفنی بی‌سابقه بین «باراک اوباما» و روحانی در آخرین دقایق حضور وی در نیویورک به اوج خود رسید، روحانی در سفر امسال به نیویورک، مطابق با شرایط تیره و تار منطقه و ویژگی عمومی‌اش در سراسر دوران فعالیتش در بوروکراسی امنیتی ایران، سبک انتقادآمیز و فاقد لطافت خود را برملا کرد و «اشتباهات راهبردی» غرب را که موجب ایجاد دشمنی‌ها درمنطقه شده است، به باد انتقاد گرفت. امسال مصاحبه‌گران آمریکایی با موضع اندکی خشن‌تر با وی برخورد کردند.
مالونی در بخش دیگری از این مقاله از نزدیک شدن مهلت تمدید شده مذاکرات هسته‌ای و دور از دسترس بودن توافق هسته‌ای گفت و نوشت: موضع سخت‌گیرانه دوطرف موجب پیشرفت اساسی بر سر مسئله هسته‌ای شد. روحانی و ظریف علنا به احتمال دست نیافتن به توافق تا پایان مهلت مقرر اذعان کردند و به نظر نمی‌رسد زمان در این مقطع، عاملی محرک باشد. روحانی خاطرنشان کرد که اگر توافق نهایی حاصل نشود، شاید راهی دیگر وجود داشته باشد.
وی با اشاره به دعوت نشدن ایران به نشست ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با وجود نقش محوری نیروهای ایرانی در بیرون راندن نیروهای داعش از چندین منطقه عراق، افزود: بخش بیشتر سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل معطوف به نکوهش واشنگتن و جهان به خاطر قصور در گوش فرادادن به هشدار یک سال پیش وی درباره افراط‌گرایی بود.
درهمین حال وب‌سایت لوبلاگ در گزارشی خاطرنشان کرد: سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل حاکی از این پیش‌بینی است که زمانی که مسئله هسته‌ای حل و فصل شود، فضای کاملا متفاوتی برای همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر خواهد شد.
با این حال فقدان پیشرفت در مذاکرات برگزار شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است فکر روحانی را تغییر داده باشد. 
نویسنده خاطر نشان می‌کند: روحانی در سفر نیویورک و سخنرانی‌اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشانه‌هایی دال بر همراهی -دست‌کم تاکنون- تشکیلات پیچیده ایران با تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مخابره کرد. ارسال پیام‌های مربوط به سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قبل از ترک ایران و نشست دو ساعته بین وی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی این کشور، شروع شد. این دیدار تداعی وحدت و هماهنگی بود.