پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو هیأت نظارت بر نمایندگان مجلس گفت: تاکنون بیش از ۵۳ مورد درباره نمایندگان بررسی شده که نتایج بسیار خوبی هم داشته است.

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت نظارت بر نمایندگان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: براساس قانون،  پرونده نماندگان از چند طریق به هیأت نظارت می رسد؛ از طریق سایر نمایندگان، مردم، دستگاه‌های اجرایی یا محکمه قضایی. اینها ممکن است از هیأت بخواهند بررسی کند ببیند آیا اظهارات  نماینده در حیطه وظایف نمایندگی بوده است یا نه زیرا همان‌طور که می‌دانید براساس قانون اساسی نمایندگان را به دلیل اظهاراتی که در حیطه وظایف نمایندگی باشد نمی‌شود تحت تعقیب قرار داد.

وی افزود: مسوولیت تعیین این‌که سخن نماینده در حیطه وظایف نمایندگی او بوده است یا نه برعهده هیأت نظارت بر نمایندگان است. پس از این‌که هیأت نظارت گزارش داد شیوه‌ای داریم که براساس آن موضوع را بررسی می‌کنیم در برخی موارد در همان جلسه به این جمع‌بندی می‌رسیم که اظهارات نماینده در حیطه وظایف نمایندگی‌اش بوده که در این صورت پرونده مختومه می‌شود اما برخی از اوقات هم موضوع مستلزم تحقیق است که به یک یا دو نفر از اعضای هیأت محول می‌شود درباره قضیه تحقیق کنند و گزارش خود را ارایه دهند.

حیدرپور اضافه کرد: در برخی از موارد لازم است کسی که از نماینده شکایت کرده به هیأت فراخوانده شود تا درباره شکایتش توضیح دهد. اتخاذ تصمیم مبتنی است بر یکی از مواد قانونی مربوط به نظارت بر نمایندگان که در آن‌جا موارد متعددی را برای مجازات نوشته‌اند.

عضو هیأت نظارت بر نمایندگان در مورد بیشترین موارد شکایت از نمایندگان گفت: عمده مطالب مطروحه درباره نطق‌ها و سخنرانی‌هاست. البته خود ما باور داریم نمایندگان از سر احساس مسوولیت مطالبی را بیان می‌کنند و با نیت بد اظهاراتی را بر زبان نمی‌آورند اما مطابق امر قرآن همچنان که محکم صحبت می‌کنند باید کلامشان چنان صواب باشد که ثبات جامعه را بر هم نزند.

حیدرپور افزود: من به خاطر می‌آورم که حضرت امام(س) هم به نمایندگان مجلس توصیه می‌کردند چنان سخن بگویند که آرامش را بر هم نریزند و البته مقام معظم رهبری هم این موضوع را بارها و بارها تکرار کرده‌اند.