به گزارش پارس به نقل از کیهان ؛ خبرگزاری رویترز با اشاره به آزادسازی شهر آمرلی پس از 80 روز مقاومت نوشت: این رویداد یک روز پس از شکستن محاصره دو ماهه آن شهر کوچک صورت گرفت، نشانه‌ای از کارگروهی میان مبارزان کرد، ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه، و همچنین نقش ایران در کمک مستقیم به آنها در نبرد علیه نیروهای داعش است. یک مشاور ایرانی نیروهای پلیس عراق در نزدیکی آمرلی دیده شده و افسران کرد نیز از گفت‌‌وگوهای ایرانی‌ها با مبارزان عراقی برای هدف قرار دادن اسلامگرایان صحبت می‌کنند.
رویترز افزود: همراه گروه «اصحاب‌الحق» دو مرد بودند که به فارسی حرف می‌زدند و اونیفورم‌های آنها با لباس‌های سبزرنگی که همتایان آنها پوشیده بودند فرق داشت. یکی از آنها گفت: «ما سلیمان‌بیک را آزاد می‌کنیم» و در پاسخ به پرسش دیگری که آیا عراقی‌ها می‌توانستند بدون حمایت ایران به موفقیت‌های اخیر دست یابند، گفت «نه».
به گزارش رویترز یک از فرماندهان پیشمرگه کرد در سلیمان‌بیک نیز نقشی را که ایرانی‌ها در حمله به مواضع داعش ایفا کردند تایید کرد و گفت: آنها اسلحه فراهم آوردند و به برنامه‌ریزی نظامی کمک کردند. این فرمانده کرد که نخواست هویتش فاش شود در ادامه گفت، «آنها نیروهای شیعه را آموزش دادند. در پایگاه دیگری هم حضور دارند و پیشمرگه‌ها را در کار با توپخانه سنگین هدایت می‌کنند.»
رویترز در ادامه نوشت: شکست داعش در آمرلی و سلیمان‌بیک، پیروزی عمده‌ای برای دولت عراق، نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان شیعه پس از هفته‌ها بود.
در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به حضور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در جنگ علیه داعش در عراق پرداخت و با بیان اینکه «یک فرمانده سپاه ایران در شکست محاصره آمرلی مشارکت کرد» نوشت: یک منبع آگاه عراقی گفت که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در عملیات شکست محاصره داعش بر شهر آمرلی مشارکت داشت. شهر آمرلی در استان صلاح‌الدین عراق به مدت 80 روز تحت محاصره داعش قرار داشت اما با حملات ارتش عراق، داوطلبان مسلح شیعه و نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) این محاصره شکسته شد. عکسی نیز در اینترنت منتشر شد که بر اساس آن ادعا شده قاسم سلیمانی است که در کنار اعضای گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به هنگام شکستن محاصره شهر آمرلی حضور دارد.
اشغالگران آمریکایی چند سال پیش از ژنرال قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده بدون سایه که در 4 گوشه خاورمیانه حضور و نفوذ دارد، یاد کرده بودند.